Staal

Staal

Laat taal tot leven komen met Staal, de allereerste methode die spelling en grammatica combineert. En met succes: Staal zorgt voor betere resultaten op elke school. Met tekst, beeld en andere zelfgekozen bronnen werk je met de kinderen toe naar een taalproduct dat inspeelt op hun eigen belevingswereld.

Zichtzending en proeflicentie

Staal
  • Opbrengstgericht werken
  • Levensechte bronnen
  • Beproefde spellingmethodiek

Hallo! Hoe kunnen we je helpen?

Voorbereiden op het kiezen van een nieuwe methode

Wie wil er nu niet die leerkracht zijn die hét verschil maakt in het leven van zijn of haar klas? Natuurlijk, een lesmethode is niet de enige factor die daarin meespeelt, maar wel een belangrijke. Want hoe beter de methode past bij jullie school en onderwijsvisie, hoe meer jij de kinderen kunt meegeven in hun schoolcarrière en latere leven. Leerkrachten geven vaak aan dat ze opzien tegen het kiezen van een nieuwe methode. We helpen je hier graag bij.

Soepel overstappen op een nieuwe methode

Ben je toe aan een nieuwe lesmethode? Dan is het zaak om het proces grondig én vlot te doorlopen. Het meenemen van je collega’s is heel belangrijk. We helpen je daar graag bij met een handige routeplanner met 7 stappen. Volg de route vervolgens stap voor stap om de keuze voor een nieuwe lesmethode snel en trefzeker te maken. De routeplanner helpt je om niets over het hoofd te zien.

Tip: De Routeplanner is printvriendelijk gemaakt. Print de plaat uit en hang deze op een centrale plek op, bijvoorbeeld de lerarenkamer.

Download de routeplanner

Back

Go to previous tab
Back button

Wil je Staal meteen ontdekken?

Onze methode Staal staat voor een preventieve spellingaanpak en realistisch taalonderwijs. We hebben uitgebreide informatie voor je zodat jij kan kijken of onze methode aan je eisen voldoet.

Staal ontdekken in een paar stappen

Maak kennis met de verschillende onderdelen van onze taalmethode en ontdek hoe jij het verschil kunt maken in de klas. Bekijk hieronder hoe alles werkt, hoe het lesmateriaal eruitziet en hoe Staal de kinderen stimuleert om het beste uit zichzelf te halen.

Onze belofte aan jou

De drie belangrijkste redenen om voor Staal te kiezen

Opbrengstgericht werken

In elk thema legt Staal een sterk kennisfundament. De kinderen doen de eerste twee weken kennis op. In week drie verwerken ze deze kennis in een eigen publicatie of presentatie. Ze gaan écht met taal aan de slag. Een goede voorbereiding voor later.

Levensechte bronnen

Kinderen werken in Staal met bronnen, teksten en foto’s die ze ook buiten de klas tegen kunnen komen. Ze werken naar een betekenisvol eindproduct toe. Staal laat kinderen niet schrijven voor de leerkracht, maar maakt taalonderwijs functioneel en realistisch.

Beproefde spellingmethodiek

Staal werkt met de preventieve spellingaanpak van José Schraven. Je bereikt optimale spellingresultaten door een vast ritme, goed voordoen, elke les herhalen en dagelijkse dictees. Staal is de eerste methode die spelling en grammatica combineert.

Bekijk de video en de brochure

In deze introductievideo laten we in vogelvlucht zien waar Staal voor staat. De informatiebrochure geeft je een uitgebreide indruk van:

  • Inhoud en didactiek
  • Structuur en organisatie
  • De materialen van Staal, met veel voorbeeldpagina's en -schermen.

Daarnaast kun je meer lezen over de spellinglijn die we op verzoek van veel scholen hebben ontwikkeld voor de tweede helft van groep 3.

Brochure Staal Leaflet Spelling groep 3

Meld je aan voor het webinar

Laat je bijpraten door de methodespecialisten van Malmberg tijdens het webinar over Staal. Aan de hand van heldere voorbeelden en situaties uit de praktijk krijg je een goed beeld van het lesmateriaal en hoe de methode werkt voor jou en je leerlingen. Het webinar duurt ongeveer 50 minuten en er is alle ruimte om vragen te stellen.

Meld je aan voor het webinar

Blader alvast online door de boeken…

Je kunt door een thema bladeren van een aantal handleidingen en boeken van Staal taal en spelling. De vele filmpjes in de digibordsoftware verrijken de instructie. En de kinderen kunnen zelfstandig aan de slag met de oefensoftware voor woordenschat en spelling.

Benieuwd hoe het lesmateriaal van Staal eruitziet? Bekijk dan de bladerboeken voor groep 3, groep 4 en groep 6.

Handleiding spelling groep 3
Werkboek spelling groep 3
Handleiding taal groep 4
Bronnenboek taal groep 4
Werkboek taal groep 4
Handleiding spelling blok 1 groep 4
Werkboek A spelling blok 1 groep 4
Staalboek spelling groep 4
Handleiding taal bgroep 6
Bronnenboek taal groep 6
Werkboek B taal groep 6
Handleiding spelling blok 1 groep 6
Bronnenboek spelling groep 6
Werkboek spelling groep 6

Duik dieper in Staal

Klik op één van de tabs hieronder om meer te lezen over dat onderwerp.

Taal: inhoud en didactiek

Realistisch en toepassingsgericht

Staal gaat uit van de dagelijkste realiteit. Alle bronnen zijn levensecht en alle opdrachten zijn functioneel. Zo zien de kinderen de betekenis van taal in hun dagelijks leven. En dat motiveert!

  

Presenteren

De kinderen sluiten elk thema af met een eigen eindproduct. Dat kan een krantenartikel zijn, maar ook een presentatie of sportverslag.

Presenteren is een belangrijke vaardigheid in de huidige maatschappij. Met Staal ontwikkelen kinderen deze vaardigheid stap voor stap. Ze leren hoe ze hun presentatie het best kunnen voorbereiden en aan welke eisen ze moeten voldoen.

 

Directe Instructie

Staal maakt gebruik van het Interactief Gedifferentieerd model voor Directe Instructie (het IGDI-model). Hiermee vindt differentiatie al tijdens de instructie plaats.

Direct na de instructie controleren de kinderen met de eerste opdracht (‘Probeer het!’) of ze de uitleg snappen. Zo ja, dan werken ze zelfstandig verder aan de opdrachten in het werkboek. Kinderen die meer hulp nodig hebben, krijgen nu verlengde instructie. Aanwijzingen hiervoor staan in de handleiding.

Modeling als uitgangspunt

In het taalonderwijs is jouw rol als leerkracht heel belangrijk. Want goed voorbeeld doet volgen. Daarom staat modeling centraal: het hardop denkend voordoen.

Elke taalles begint met een uitleg in het onderdeel ‘Zo zit het!’. In instructiefilmpjes op het digibord doen bekende Nederlandse acteurs een taalstrategie voor. Daarna doe je de strategie zelf nog eens voor, met aanwijzingen uit de handleiding. Zo krijgen de kinderen twee goede voorbeelden te zien voordat ze zelf gaan oefenen.

Referentieniveaus en kerndoelen

Taaldeskundigen uit verschillende disciplines werkten mee aan Staal. De inhoud sluit daardoor volledig aan bij de Kerndoelen Nederlands en het Referentiekader Taal.

Referentieniveaus
Sinds 2010 zijn de referentieniveaus voor taal (en rekenen) van kracht. Voor het basisonderwijs geldt een fundamenteel niveau (1F) en een streefniveau (1S). Staal biedt leerstof aan op het streefniveau (1S/2F).

Dit Referentiekader Taal is door de SLO verder uitgewerkt in leerstofbeschrijvingen voor de taaldomeinen mondelinge taalvaardigheid, schrijven, begrippen en taalverzorging. Alle inhouden zijn in de methode opgenomen.

Kerndoelen
Staal sluit volledig aan bij de Kerndoelen Nederlands en het Referentiekader Taal. De 12 kerndoelen Nederlands zijn door Stichting Leerplanontwikkeling (SLO) verder uitgewerkt in tussendoelen voor de groepen 3/4, 5/6 en 7/8. Staal voldoet ruimschoots aan deze kern- en tussendoelen.

Betekenisvol en levensecht

Staal slaat een brug naar het echte leven. Alle bronnen zijn realistisch en komen uit het dagelijks leven. Zo zien de kinderen het belang en de betekenis van taal.

Levensechte bronnen
Staal gaat over de dagelijkse realiteit. Alle teksten en foto’s in het bronnenboek gaan over situaties die de kinderen ook buiten de klas tegenkomen.

Geen schoolse illustraties met fantasieteksten, maar teksten uit de dagelijkse werkelijkheid. Bijvoorbeeld een reclametekst, een productverpakking of een ambtelijk stuk.

Thema’s als geluk, licht, jungle en China geven vorm aan de lessen. De bijbehorende opdrachten zijn functioneel. Zo leren kinderen het belang en de betekenis van taal.

Betekenisvol eindproduct
Binnen elk thema werken de kinderen toe naar een betekenisvol eindproduct. Ze schrijven bijvoorbeeld een ingezonden brief, een brochuretekst of een minipresentatie. Zo maakt Staal het taalonderwijs functioneel en realistisch. Dit brengt taal tot leven. En dat motiveert.

 

Samenwerkend leren

In het werkboek staan pictogrammen die duidelijk maken aan welke opdrachten de kinderen samenwerken. Dit kan in tweetallen, viertallen of met de hele groep.

Tops en tips
Bij het maken van de eindproducten geven de kinderen feedback op elkaars werk. Op basis daarvan passen ze hun eindproduct aan.

Taalspel voor de hele groep
In de laatste week van ieder thema is er een leuk taalspel voor de hele groep. Dit spel vind je in het werkboek.

 

Grammatica

Staal is de eerste methode die spelling en grammatica samen aanbiedt. Eigenlijk is dat heel logisch. Kennis van woordsoorten en zinsdelen is nodig om woorden goed te kunnen schrijven. In de grammaticalessen komen woordsoorten, zinsdelen en leestekens aan bod.

Schrijven didactiek

Schrijven is een van de moeilijkste domeinen van het taalonderwijs. Het schrijfonderwijs in Staal ondersteunt kinderen optimaal bij hun schrijftaak.

Opbouw
Kinderen vinden het vaak lastig om een goede tekst te schrijven. En veel leerkrachten vinden het moeilijk om ze hier goed bij te helpen. Met de leerlijn schrijven in Staal kunnen kinderen de schrijftaak stap voor stap uitvoeren.

In het werkboek staat concreet aangegeven aan welke eisen de taak moet voldoen. Zo weten de kinderen waar ze op moeten letten. In de handleiding staan duidelijke aanwijzingen voor jou als leerkracht.

3 functies
Staal onderscheidt 3 functies van schrijven:

  • schrijven om te communiceren
  • schrijven om te amuseren
  • schrijven om te leren.

Binnen deze functies worden deelfuncties onderscheiden. Elke functie heeft zijn eigen taken. En elke taak heeft weer zijn eigen kenmerken en eisen.

De domeinen Schrijven en Spreken en luisteren zijn aan elkaar gekoppeld. Ze versterken elkaar.

5-fasenmodel
Het schrijfonderwijs in Staal verloopt via het 5-fasenmodel:

  1. Oriëntatie (week 1 en 2 van elk thema)
  2. Schrijfopdracht (les 9)
  3. Schrijven en helpen tijdens het schrijven (les 9)
  4. Bespreken en herschrijven van de tekst (les 10)
  5. Verzorgen en presenteren of publiceren (les 11 en 12)

    Spreken en luisteren didactiek 

    Het werkboek biedt de spreek- en luistertaken zeer gestructureerd aan. In de handleiding staan gerichte observatiepunten, hiermee geef je duidelijke feedback.

    3 functies
    Staal onderscheidt 3 functies van spreken en luisteren:

    • spreken en luisteren om te communiceren
    • spreken en luisteren om te amuseren
    • spreken en luisteren om te leren.

    Binnen deze 3 spreek- en luisterfuncties worden deelfuncties onderscheiden. Elke functie heeft zijn eigen taken. En elke taak heeft weer zijn eigen kenmerken en eisen.

    De domeinen Spreken en luisteren en Schrijven zijn aan elkaar gekoppeld. Ze versterken elkaar. 

    Spreekkilometers
    Staal stimuleert de mondelinge taalvaardigheid van de kinderen door ze veel ‘spreekkilometers’ te laten maken. Dit doen ze in groepjes volgens het principe ‘denken, delen en uitwisselen’. Dit gebeurt op verschillende manieren:

    • In les 3 van elk thema spreken de kinderen in tweetallen over een praatplaat.
    • In les 7 van elk thema voeren ze een denkgesprek.

    HOTS
    Als leerkracht speel je hierbij een belangrijke rol. Je laat kinderen nadenken door de juiste vragen te stellen, de zogenaamde Higher Order Thinking Skills (HOTS). Voorbeelden van deze HOTS zijn vragen die aanzetten tot redeneren, ordenen, argumenteren, vergelijken, verklaren of in detail beschrijven. Aanwijzingen staan in de handleiding.

    Kaatspatroon
    Naast het stellen van vragen is ook de manier van interactie met de kinderen belangrijk. In traditionele lessen is er vaak sprake van een zonpatroon: de interactie verloopt geheel via de leerkracht en er is vaak weinig taalruimte voor kinderen.

    Staal is voorstander van het kaatspatroon. Dit patroon daagt kinderen uit om op elkaar te reageren. Als leerkracht bent je daarbij de spelverdeler.

    Taal verkennen didactiek

    Staal onderscheidt 2 onderdelen van taal verkennen (taalbeschouwing):

    • Taal: kijken naar taal en gebruiken van taal.
    • Grammatica: woordsoorten, zinsdelen en leestekens.

    Taal verkennen
    In het domein Taal verkennen leer je de kinderen vaardigheden op de volgende onderdelen:

    • Taalgebruik: bijvoorbeeld passend taalgebruik thuis, op school en bij vrienden; beleefdheidsvormen, figuurlijk taalgebruik en herkomst van woorden.
    • Taalvariatie: bijvoorbeeld kennis van streektalen, dialecten, straattaal, internettaal, overdrijven, ironie, vergelijkingen.
    • Taalschat: bijvoorbeeld spreekwoorden en gezegden.
    • Non-verbale communicatie: bijvoorbeeld mimiek, lichaamstaal, gebarentaal, positie in de groep, pictogrammen.

    Weet wat je leert

    Staal neemt kinderen serieus en informeert ze over wat ze leren. Dat is goed voor het leerproces: kinderen leren beter als ze weten wat ze gaan leren en waarom.

    Lesdoelen in het werkboek taal
    In het werkboek lezen de kinderen bij elke les wat ze gaan doen, wat ze ervan leren en hoe ze dat moeten aanpakken. In drie duidelijke stappen:

    • Wat ga je doen?
    • Wat leer je ervan?
    • Zo zit het!

    Aan het einde van de les blikken de kinderen terug op het lesdoel. Door deze korte reflectie onthouden ze de lesstof beter.

    Lesdoelen in de handleiding
    In de handleiding staan duidelijke leerstofoverzichten per jaargroep en per thema. Zo zie je direct welke lesdoelen in welke les behandeld worden.

    Taal: structuur en organisatie

    Snelle lesvoorbereiding

    Staal is een gebruiksvriendelijke methode. Je geeft stap voor stap les zonder veel voorbereiding.

    Handleiding
    De handleiding van Staal is praktisch en overzichtelijk:

    • De handleidingkaternen per thema zijn gebundeld in een leerkrachtenmap. Zo kan je het katern dat je nodig hebt makkelijk meenemen.
    • In de handleiding staan de pagina’s uit het werkboek en het bronnenboek afgebeeld. De instructie staat ernaast. Je ziet direct het lesverloop en de aanwijzingen bij de les.
    • De aanwijzingen zijn korte, actiegerichte teksten.

     

    Spelling en grammatica gecombineerd

    Staal is de eerste methode die spelling en grammatica samen aanbiedt.

    Elke derde les een grammaticales
    Kennis van woordsoorten en zinsdelen is nodig om woorden goed te kunnen schrijven. Daarom is het heel logisch om spelling en grammatica samen aan te bieden.

    Iedere derde spellingles in de week is een grammaticales. Die is op dezelfde manier opgebouwd als de spellingles: opfrissen, instructie, oefendictee, nabespreking en zelfstandig werken. In de toets aan het einde van week 3 wordt ook de grammatica getoetst.

     

    Structuur en organisatie

    Staal biedt structuur. Alle lessen hebben dezelfde opbouw. Dit geeft herkenning en houvast. Hierdoor ben je samen met de kinderen snel thuis in de methode.

    Organisatieschema
    Per week zijn er 4 taallessen en 4 spellinglessen. De vijfde dag is een uitlooples. Voor spelling is er extra lesstof voor dag 5.

    Opbouw taallessen
    5 min Introductie - Wat ga je doen? - Wat leer je ervan? 10 min Instructie met filmpje - Begeleid inoefenen
    5 min Verlengde instructie of zelfstandig werken - Reflectie

    Ruimte in het jaarprogramma
    Het jaarprogramma van Staal telt 32 weken. Deze zijn verdeeld in 8 thema’s van 4 weken. Je houdt ongeveer 8 weken ruimte in het jaarprogramma over. Die kun je gebruiken voor uitloop of eigen projectweken.

    Toepassingsgericht werken

    Met Staal werken de kinderen binnen een thema in duidelijke stappen toe naar een eindproduct. Dat eindproduct en de presentie of publicatie ervan sluiten het thema af.

    Van impressie naar expressie
    Een thema in Staal taal duurt 4 weken en eindigt met een eindopdracht.

    Week 1 en 2
    In week 1 en 2 doen de kinderen kennis op in een thematische context (impressie). De lessen staan op zichzelf en hebben hun eigen taaldoelen. Toch dragen ze steeds een steentje bij aan het eindproduct.

    Week 3
    In week 3 werken de kinderen aan het eindproduct. Ze passen daarbij de opgedane kennis toe (expressie). De kinderen publiceren of presenteren hun eigen tekst. Ze volgen hiervoor de stappen in het werkboek. Zo maken ze bijvoorbeeld een eigen artikel op een muurkrant of doen ze verslag van een sportwedstrijd. Ze gaan echt aan de slag met taal. Dat motiveert!

    Vrije themavolgorde

    Alle lessen van de leerlijn taal van Staal zijn ondergebracht in een thema. Een leerjaar bestaat uit 8 thema’s van 4 weken. De volgorde van de thema’s bepaal je zelf.

    Concentrische opbouw
    De taallessen van Staal staan steeds in een herkenbare, thematische context. Omdat elk thema een afgerond geheel vormt, hoef je ze niet in een vaste volgorde aan te bieden. Zo kun je inspelen op de actualiteit.

    Bovendien komen de overkoepelende leerdoelen van ieder thema vaker terug. Het zijn deze 2 eigenschappen die de opbouw van Staal ‘concentrisch’ maken: een afgerond geheel en terugkerende doelen.

     

     

    Spelling: inhoud en didactiek

    Didactiek grammatica

    Grammatica is het onderdeel van de taalbeschouwing dat zich bezighoudt met woordsoorten, zinsdelen en leestekens.

    Staal legt een vaste verbinding tussen (werkwoord)spelling en grammatica. Deze combinatie is eigenlijk logisch. In elke zin komen namelijk naast onveranderlijke woorden ook werkwoorden en leestekens voor.

    Kennis van woordsoorten en zinsdelen is nodig om woorden goed te kunnen schrijven. Grammatica is daarom een vaste les. En het komt bij de nabespreking van de dagelijkse oefendictees aan bod.

    Didactiek werkwoordspelling

    Staal spelling hanteert bij werkwoordspelling dezelfde didactiek als bij de spelling van onveranderlijke woorden. Elke les is op dezelfde manier opgebouwd: opfrissen, instructie, oefendictee, nabespreking, zelfstandig werken. Kinderen leren vaardigheden stap voor stap aan door mondeling voordoen, verwoorden, nauwgezette begeleide inoefening en gerichte feedback.

    Staal is de eerste methode die een vaste verbinding legt tussen spelling, werkwoordspelling en grammatica. Bij werkwoordspelling leren kinderen eerst herkennen en later zelf toepassen. Dit herkennen doen ze tijdens de grammaticalessen. Dankzij deze opbouw kun je eerder beginnen met werkwoordspelling. Dit geeft de kinderen tijd en rust om zich de stof eigen te maken.

    Werkwoordschema
    Met Staal spelling schrijven kinderen al hele zinnen vanaf groep 3. Hierin staan soms klankvaste werkwoorden of werkwoorden met de ‘d’ in de stam en de verleden tijd. Staal maakt dit makkelijker met een werkwoordschema. Hierin staan 3 voorbeeldwerkwoorden uitgewerkt: fietsen, rennen en lopen. Deze staan ook op een poster en in hun eigen staalboek.

    Beproefde spellingsmethodiek

    Staal werkt met de preventieve spellingaanpak van José Schraven.

    Je bereikt optimale spellingresultaten door een vast ritme, goed voordoen, elke les herhalen en dagelijkse dictees. Staal is de eerste methode die spelling en grammatica combineert.

    Directe Instructie

    Staal maakt gebruik van het IGDI-model: het Interactief Gedifferentieerd model voor Directe Instructie. Hiermee differentieer je al tijdens de instructie.

    Het IGDI-model in Staal spelling
    Jouw duidelijke instructie vormt de start van het leerproces met het IGDI-model. Je differentieert gemakkelijk door veel interactie tijdens de instructie.

    Bij veel spellingoefeningen moeten de kinderen zelf voorbeeldwoorden aandragen. Ze oefenen daardoor met woorden die ze zelf uitdagend vinden. Zelf pas je aangeboden woorden aan met behulp van de woordenlijst in de handleiding. Zo kun je de woorden aanpassen per niveau of onderwerp.

     

    Modeling als uitgangspunt

    In het spellingonderwijs is jouw rol als leerkracht heel belangrijk. Want goed voorbeeld doet volgen. Daarom staat modeling centraal: het hardop denkend voordoen.

    Fouten voorkomen door goed voordoen
    Succeservaringen motiveren de kinderen. Het goed voordoen (modeling) is cruciaal om fouten te voorkomen. De spellinglessen bestaan dan ook voor het grootste deel uit directe instructie. Staal geeft je duidelijke aanwijzingen en voorbeeldfilmpjes. Zo behaal je samen met de kinderen succes.

    Opbrengstgericht werken Staal

    Staal is een opbrengstgerichte methode. Optimale leerresultaten staan voorop. De methode biedt hierbij praktische ondersteuning: differentiatie in de instructie en differentiatie op 3 niveaus bij spelling, grammatica en woordenschat. Daarnaast zijn er handige groepsoverzichten, groepsplannen en kwaliteitskaarten.

    Praktische ondersteuning
    Opbrengstgericht werken betekent dat leerkrachten systematisch en doelgericht werken. Zo verbeter je de onderwijskwaliteit op je school en daarmee de prestaties van álle kinderen.

    Maar in de dagelijkse onderwijspraktijk kun je niet werken met 30 verschillende niveaus en werkwijzen per groep. Verdeel daarom de klas in kleinere groepen van ongeveer gelijk niveau. Staal biedt hierbij praktische ondersteuning.

     

    Referentieniveaus en kerndoelen

    Taaldeskundigen uit verschillende disciplines werkten mee aan Staal. De inhoud sluit daardoor volledig aan bij de Kerndoelen Nederlands en het Referentiekader Taal.

    Referentieniveaus
    Sinds 2010 zijn de referentieniveaus voor taal (en rekenen) van kracht. Voor het basisonderwijs geldt een fundamenteel niveau (1F) en een streefniveau (1S). Staal biedt leerstof aan op het streefniveau (1S/2F).

    Dit Referentiekader Taal is door de SLO verder uitgewerkt in leerstofbeschrijvingen voor de taaldomeinen mondelinge taalvaardigheid, schrijven, begrippen en taalverzorging. Alle hierin genoemde inhouden zijn in de methode opgenomen.

    Kerndoelen
    Staal sluit volledig aan bij de Kerndoelen Nederlands en het Referentiekader Taal. De 12 kerndoelen Nederlands zijn door Stichting Leerplanontwikkeling (SLO) verder uitgewerkt in tussendoelen voor de groepen 3/4, 5/6 en 7/8. Staal voldoet ruimschoots aan deze kern- en tussendoelen. 

     

    Spelling didactiek

    Spelling is het uit het hoofd goed opschrijven van woorden en zinnen. Het doel is om eigen teksten, opdrachten en werkstukken bij andere vakken foutloos te kunnen maken. Staal spelling hanteert hiervoor een duidelijke, interactieve aanpak volgens het directe instructiemodel.

    In Staal bestaat je instructie vooral uit het laten zien en voordoen (modeling), verwoorden, begeleide inoefening en gerichte feedback. Zo leer je vaardigheden stap voor stap aan en voorkom je fouten zoveel mogelijk. Dit is het preventieve karakter van deze spellingaanpak. Als kinderen minder fouten maken, levert dit succeservaringen op. En dat motiveert weer!

    Ordening
    Door ordening hoeven de kinderen niet alle woorden uit hun hoofd te kennen. Je leert de kinderen categorieën, woordsoorten en zinsdelen. Met dit denkkader kunnen ze zelfstandig reflecteren. Het is dus niet goed of fout omdat de leraar het zegt, maar omdat ze zelf weten waarom ze de woorden zo moeten schrijven. Dat maakt de kinderen onafhankelijk. 

    Herhalen van nieuw en oud
    Ordening werkt het best als je het systematisch opbouwt en vaak herhaalt. Het liefst dagelijks. Zo blijft informatie het beste hangen.

    Wekelijks komen alle categorieën en grammaticaonderdelen terug. De kinderen oefenen deze in interactieve opfrisoefeningen, dagelijkse dictees en opdrachten in de werkboeken.

    Weet wat je leert

    Staal informeert kinderen over wat ze leren. Dat is goed voor het leerproces: kinderen leren beter als ze weten wat ze gaan leren en waarom 

    Visuele leerlijn in het werkboek spelling
    Met Staal worden kinderen zich bewust van wat ze gaan leren. Het werkboek spelling bevat een visuele leerlijn. Hiermee zien de kinderen de geleerde en komende lesdoelen.

    Lesdoelen in de handleiding
    In de handleiding staan duidelijke leerlijnoverzichten per jaargroep en per blok. Zo zie je in één oogopslag welke lesdoelen in welke les behandeld worden. Dit geeft overzicht.

    Spelling: structuur en organisatie

    Combinatiegroepen Staal

    De lessen van Staal spelling bestaan voor het grootste deel uit instructie, oefendictee en nabespreking. Je kan de methode ook goed in een combinatiegroep uitvoeren.

    Thema’s en periodes
    Staal spelling is lineair opgebouwd. De module herhaalt alle categorieën die eerder zijn aangeboden. Dit geldt ook voor de opeenvolgende leerjaren.

    De spellingcategorieën worden elk leerjaar op dezelfde manier aangeboden. Het is daardoor goed mogelijk om spellingles aan 2 groepen tegelijk te geven. Bijvoorbeeld zo:


    Spelling en grammatica gecombineerd

    Staal is de eerste methode die spelling en grammatica samen aanbiedt.

    Elke derde les een grammaticales
    Kennis van woordsoorten en zinsdelen is nodig om woorden goed te kunnen schrijven. Daarom is iedere derde spellingles in de week een grammaticales.

    Deze is net zo opgebouwd als de spellingles: opfrissen, instructie, oefendictee, nabespreking en zelfstandig werken. Grammatica zit ook in de toets aan het einde van week 3.

    Structuur en organisatie Staal

    Staal biedt structuur. Alle lessen hebben dezelfde opbouw. Dit geeft herkenning en houvast en zorgt ervoor dat jij en de kinderen snel thuis zijn in de methode.

    Organisatieschema
    Per week zijn er 4 taallessen en 4 spellinglessen. De vijfde dag is een uitlooples. Voor spelling is er extra lesstof voor dag 5.

    Opbouw spellinglessen
    10 min Opfrissen (herhalen bekende spellingcategorieën of grammaticaonderdelen) - Instructie nieuwe spellingcategorie of grammaticadoel
    10 min Oefendictee - Nabespreking
    5 min Zelfstandig werken

    Ruimte in het jaarprogramma
    Het jaarprogramma van Staal telt 32 weken. Deze zijn verdeeld in 8 thema’s van 4 weken. Zo hou je ongeveer 8 weken in het jaarprogramma over. Deze kun je gebruiken voor uitloop of eigen projectweken. De handleiding van spelling bevat nog 2 optionele blokken (blok 9 en 10).

    Taal: differentiatie

    Werken op je eigen niveau

    Staal taal differentieert bij de meeste lessen op een natuurlijke manier. Kinderen kunnen niet anders dan op hun eigen niveau deelnemen aan gesprekken of teksten schrijven. Daarnaast is er differentiatie in de instructie, zijn er opdrachten op 3 niveaus en is er een Werkboek Plus.

    IGDI
    Staal hanteert het Interactief, Gedifferentieerd, Directe Instructiemodel (IGDI). Hiermee differentieer je al tijdens de instructie. In de leerlijn taal maken de kinderen direct na de instructie een oefening om te controleren of ze de uitleg begrijpen. Zo ja, dan gaan ze zelfstandig werken. En anders krijgen ze verlengde instructie.

    Tempodifferentiatie
    Na elke taalles kunnen de kinderen zelfstandig doorwerken aan extra lessen woordenschat en taal verkennen. De pagina’s staan in het werkboek. De kinderen kunnen ook in de weektaak of in de uitlooples aan deze lessen werken.

    Werkboek Plus
    Er is per jaargroep een Werkboek Plus. Taalsterke kinderen krijgen in dit werkboek een uitdagende verrijking en verdieping die past binnen het thema.

    Opdrachten op 3 niveaus
    Bij taal maken de kinderen na de toets opdrachten op 3 niveaus voor de domeinen woordenschat en taal verkennen. Afhankelijk van de toetsresultaten start elk kind op zijn eigen niveau. Daarna kan hij doorwerken op het volgende niveau. Zo dagen we ieder kind uit om een stapje extra te zetten.

    Oefensoftware op 3 niveaus
    Ook de oefensoftware voor woordenschat is er op 3 niveaus.

     

    Taal: evaluatie en toetsing

    Door regelmatig te toetsen, krijg je goed zicht op het niveau van de kinderen. Zo kies je de beste leerweg voor elk kind.

    Beoordeling eindproduct
    In Staal taal presenteren of publiceren de kinderen aan het eind van week 3 hun eindproduct. Ze beschrijven en demonstreren bijvoorbeeld een proefje, of ze schrijven en publiceren een recensie. In de handleiding vind je een beoordelingsformulier voor elk eindproduct.

    Toets woordenschat en taal verkennen
    Aan het begin van week 4 neem je de toets af. Deze bevat een onderdeel woordenschat en een onderdeel taal verkennen. De vraagstelling sluit aan bij Cito. De toetsen staan in een apart toetsboekje.

    Na de toets
    De toetsresultaten geven duidelijk aan welke taalonderdelen een kind wel en niet goed beheerst. In week 4 gaan de kinderen gericht remediëren, herhalen of verrijken. Ze doen dit op de onderdelen woordenschat en taal verkennen. Handige taakbriefjes helpen bij het plannen van de opdrachten per kind.

     

    Taalbegaafdheid

    Voor taalbegaafde kinderen is soms zelfs het verrijkingsmateriaal in het reguliere werkboek niet uitdagend genoeg. Per leerjaar is er voor deze kinderen een Werkboek Plus.

    Werkboek Plus taal
    Het Werkboek Plus stimuleert taalbegaafde kinderen om hun talenten en vaardigheden nog verder te ontwikkelen. Ze doen alle lessen uit het basiswerkboek gewoon mee. Maar ‘Ga verder-pagina’s’ en verrijkingsopdrachten na een toets slaan ze over. In de die tijd gaan ze aan de slag met het Werkboek Plus.

    Het Werkboek Plus sluit inhoudelijk en organisatorisch aan op de reguliere lessen van Staal. Het bevat dezelfde thema’s en leerstof. Zo houd je de groep bij elkaar, zowel didactisch als organisatorisch.

    Spelling: differentiatie

    De spellingaanpak van Staal kenmerkt zich door instructie en interactie met de kinderen. Door de interactie kun je al actief differentiëren. Daarnaast zijn er opdrachten op 3 niveaus en is er een Werkboek Plus 

    IGDI
    Staal hanteert het Interactief, Gedifferentieerd, Directe Instructiemodel (IGDI). Bij veel spellingoefeningen moeten de kinderen zelf voorbeeldwoorden aandragen. Ze oefenen daardoor met woorden die ze moeilijk vinden.

    Je kunt zelf de aangeboden woorden aanpassen met de woordenlijst die in de handleiding zit. Zo kun je inspelen op het niveau of onderwerp.

    Door kinderen goed te observeren tijdens de les weet je snel wie wat extra hulp kan gebruiken. Je kunt ook differentiëren in het gebruik van visuele hulpmiddelen zoals de hakkaarten, de categoriekaart of de klankgroepenkaart. Een goede speller past de regels sneller uit zijn hoofd toe 

    Werkboek Plus
    Per jaargroep is er een Werkboek Plus. Spellingsterke kinderen doen de eerste les van spelling en grammatica mee met de groep. Bij de overige lessen slaan zij de instructie over en gaan  zelfstandig aan de slag met de opdrachten. Eerst in het reguliere werkboek en daarna in het Werkboek Plus. Het Werkboek Plus sluit inhoudelijk en organisatorisch aan op de reguliere lessen van spelling. De opdrachten lopen nooit vooruit. De lesdoelen wijken wel af: deze kun je aanvullen en verdiepen.

    Opdrachten op 3 niveaus
    In het werkboek spelling maken de kinderen opdrachten op 3 niveaus: 1 ster, 2 ster en 3 ster. Je kunt hierbij accenten leggen per kind. Een zwakke speller maakt bijvoorbeeld alleen de 1-ster en 2-ster-opdrachten.

    Oefensoftware op 3 niveaus
    Ook de oefensoftware voor spelling is er op 3 niveaus.   

    Spelling: evaluatie en toetsing

    Oefendictees en nabespreking
    In Staal spelling krijgen de kinderen elke dag een oefendictee. Dit bestaat uit 6 woorden en 1 zin. In groep 7 en 8 verschuift het accent naar zinnen.

    Tijdens de nabespreking verwoorden de kinderen zelf de denkstappen en de regels. Zo merk jij welke categorieën ze minder goed beheersen.

    Toetsdictee
    Aan het eind van week 3 neem je het toetsdictee af. Dit bevat 20 woorden en 2 zinnen. Vanaf groep 5 bevat de toets ook een werkwoordopdracht.

    Het toetsdictee zit als kopieerblad in de handleiding.

     

    Spellingsterke kinderen

    Het reguliere materiaal van Staal spelling herhaalt in elke les alle stof. Het werkboek heeft opdrachten op 3 niveaus. Spellingsterke kinderen hebben deze herhaling vaak niet nodig. Per leerjaar is er voor deze kinderen een Werkboek Plus.

    De kinderen doen de eerste les mee met de groep. Daarna slaan ze de instructie over en gaan zelfstandig aan de slag met de opdrachten. Eerst in het reguliere werkboek en daarna in het Werkboek Plus.

    Het Werkboek Plus sluit inhoudelijk en organisatorisch aan op de reguliere lessen van spelling. De opdrachten lopen nooit vooruit. De lesdoelen wijken wel af: deze kun je aanvullen en verdiepen.

    10.000 scholen, 100.000 docenten en 2.000.000 leerlingen vertrouwen dagelijks op Malmberg

    Bij Malmberg ontwikkelen we leermethoden en ondersteunen we leraren om het beste onderwijs te geven, zodat leerlingen het beste uit zichzelf halen.

    Mevrouw Schipper Basisschool De Regenboog

    "Veel verschillende werkvormen waardoor er veel herhaald kan worden zonder dat het saai wordt. Leerlingen zijn enthousiast."

    Dhr. Koningsveld Het Bouwens

    "Jullie helpdesk maakt een mens vrolijk. Correct, snel en probleemoplossend denkend."

    Dhr. Zijdel Nimeto Utrecht

    "Snelle reactie, inhoudelijk zeer goede methode. Fijne manier van werken, nemen advies van werkveld serieus. Is overzichtelijk! Gebruiksvriendelijk."

    Meer weten over deze methode?

    Vraag alles wat je wilt weten over deze methode, we helpen je graag. Je kunt een vrijblijvende afspraak inplannen met de methodespecialist in jouw regio om samen door de methode te gaan. Kijk in de agenda en plan een afspraak in wanneer het jou uitkomt.

    Of bekijk eerst de gratis zichtzending.

    Voorbereiden op het kiezen van een nieuwe methode

    Gebruik onze handige Routeplanner om de overstap op een nieuwe methode soepel te laten verlopen.

    ← Terug naar Voorbereiden

    Staal zelf beoordelen

    Heb je een goed gevoel bij Staal en wil je nog beter kennismaken met het lesmateriaal? Vraag dan de gratis zichtzending aan of kom in contact met een van onze methodespecialisten.

    Ervaar zelf de mogelijkheden van Staal

    Om te ontdekken of Staal bij jouw school past, kun je de methode gratis uitproberen. We bieden jou en je collega's verschillende mogelijkheden om de methode helemaal te ervaren.

    Vraag de zichtzending aan

    De beste manier om de methode te ervaren, is door zelf het lesmateriaal in handen te hebben. Daarnaast kun je alvast inzicht krijgen in wat de software allemaal kan. Vraag nu snel je zichtzending en proeflicentie aan. Je kunt de methode hiermee 3 maanden gratis uitproberen.

    Vraag de zichtzending aan

    Meld je aan voor het webinar

    Laat je bijpraten door de methodespecialisten van Malmberg tijdens het webinar over Staal. Aan de hand van heldere voorbeelden en situaties uit de praktijk krijg je een goed beeld van het lesmateriaal en hoe de methode werkt voor jou en je leerlingen. Het webinar duurt ongeveer 45 minuten en er is alle ruimte om vragen te stellen.

    Meld je aan voor het webinar

    Download de proeflessen

    Wil je de methode uitproberen in de klas? Download de proeflessen en neem de kinderen mee in de wereld van Staal. Je kunt de proeflessen ook combineren met het materiaal uit de zichtzending.

    Download de proeflessen

    Maak een afspraak met een methodespecialist en stel al je vragen

    Heb je na het lezen en bekijken van alle informatie nog vragen? Onze methodespecialisten staan voor je klaar op elk moment, wanneer het jou uitkomt. Bel ons of maak eenvoudig een afspraak in onze online agenda. Dan komen we langs bij jou op school en kijken we samen naar de specifieke situatie.

    Plan een afspraak in

    Wat vinden andere scholen van Staal?

    Of een methode werkt in de praktijk is natuurlijk het beste te beoordelen vanuit... de praktijk! Neem daarom contact op met een school in je regio die al werkt met Staal. Zo krijg je een objectief beeld van hun ervaringen met de methode en de service die je van Malmberg kunt verwachten.

    Referentiescholen Staal taal Referentiescholen Staal spelling

    Leerkrachten aan het woord

    Staal heeft een herkenbare structuur. Als ik een stap mis, dan helpen de kinderen mij er wel aan herinneren dat ik iets overgeslagen heb.

    Meester Jan, SBO De Keerkring, Woerden

    Leerkrachten aan het woord

    In het speciaal onderwijs is het belangrijk dat er veel visueel wordt gemaakt en wordt herhaald. Staal doet dat.

    Juf Manon, SBO De Keerkring, Woerden

    Leerkrachten aan het woord

    De spellingsmethodiek van José Schraven past heel goed bij de visie van onze school.

    Juf Nanda, Oranje Nassauschool in Nijkerk

    Leerkrachten aan het woord

    Staal biedt veel structuur en duidelijkheid en het is heel fijn dat Staal spelling en grammatica combineert.

    Juf Suzanne, PCBO De Berkenschool in Hoogland

    Leerkrachten aan het woord

    Kinderen zijn weer enthousiast over taal, kinderen vinden taal weer heel leuk.

    Marco Muijselaar, Intern Begeleider, OBS De Stelling in Makkinga

    Probeer Staal gratis uit
    bij jou in de klas

    Om te ontdekken of Staal past bij jouw school, kun je de
    methode 3 maanden gratis uitproberen met het materiaal in de zichtzending.

    Vraag de zichtzending aan

    Eerst de methode ontdekken

    Kom alles te weten over Staal. Blader door de digitale versie van de boeken, bekijk de methode-inhoud en zie waarom zoveel onderwijsprofessionals vertrouwen op Staal.

    ← Terug naar Ontdekken

    Twijfel je nog of heb je nog vragen?

    Het is tijd om een definitieve keuze te maken. Check de catalogus, de prijzen en ervaringen van collega-leerkrachten met Staal.

    Ga je aan de slag met Staal?

    Je staat op het punt om aan de slag te gaan met de beste taalmethode: Staal! Misschien heb je nog wat laatste vragen? Of wil je je team overtuigen dat Staal het beste aansluit bij jullie visie en de behoefte van de kinderen? Bekijk de informatie hieronder voordat je je definitieve keuze maakt.

    Hulp bij bestellen

    De materialen van Staal bestel je via de partners van Malmberg. Zij kunnen helpen bij je bestelling en leveren uit voorraad. Ook de softwarelicenties bestel je via je educatieve dienstverlener. Bekijk de catalogus voor een overzicht van de materialen bij Staal.

    Download de catalogus voor Staal taal

    Download de catalogus voor Staal spelling

    Wat vinden andere scholen van Staal?

    Of een methode werkt in de praktijk is natuurlijk het beste te beoordelen vanuit... de praktijk! Neem daarom contact op met een school in je regio die al werkt met Staal. Zo krijg je een objectief beeld van hun ervaringen met de methode en de service die je van Malmberg kunt verwachten.

    Referentiescholen Staal taal Referentiescholen Staal spelling

    Leerkrachten aan het woord

    Staal heeft een herkenbare structuur. Als ik een stap mis, dan helpen de kinderen mij er wel aan herinneren dat ik iets overgeslagen heb.

    Meester Jan, SBO De Keerkring, Woerden

    Leerkrachten aan het woord

    In het speciaal onderwijs is het belangrijk dat er veel visueel wordt gemaakt en wordt herhaald. Staal doet dat.

    Juf Manon, SBO De Keerkring, Woerden

    Leerkrachten aan het woord

    De spellingsmethodiek van José Schraven past heel goed bij de visie van onze school.

    Juf Nanda, Oranje Nassauschool in Nijkerk

    Leerkrachten aan het woord

    Staal biedt veel structuur en duidelijkheid en het is heel fijn dat Staal spelling en grammatica combineert.

    Juf Suzanne, PCBO De Berkenschool in Hoogland

    Leerkrachten aan het woord

    Kinderen zijn weer enthousiast over taal, kinderen vinden taal weer heel leuk.

    Marco Muijselaar, Intern Begeleider, OBS De Stelling in Makkinga

    Onderwijs van Morgen is hét onderwijsplatform voor iedereen met passie voor het onderwijs

    Je leest er niet alleen het beste nieuws over onderwijs, tips en blogs van experts en leraren zoals jij. Maar ook lesideeën, actuele opdrachten en handige materialen om jouw lessen nog leuker te maken. Haal eruit wat voor jou relevant is!

    Klaar om met Staal te gaan werken?

    Vraag alles wat je wilt weten over de benodigde materialen of het starten met de methode, we helpen je graag. Je kunt een vrijblijvende afspraak inplannen met de methodespecialist in jouw regio. Kijk in zijn of haar agenda en plan een afspraak in wanneer het jou uitkomt.

    Eerst even proefdraaien? Dat kan!

    Bestel het gratis beoordelingsmateriaal of plan een gesprek met een methodespecialist.
    ← Terug naar Uitproberen

    Haal alles uit deze methode

    Bekijk tips en inspiratie om de methode optimaal te gebruiken.

    Haal alles uit Staal

    Heb je net gekozen om met Staal aan de slag te gaan? Of werk je al met de methode, maar wil je er nog meer uithalen? Dan hebben we de nodige tips en inspiratie om de methode nóg beter te laten werken voor jou en je leerlingen.

    Goed voorbereid van start in het nieuwe schooljaar

    Wij helpen je graag om de start van het schooljaar goed te laten verlopen. Download de checklist en bekijk wat je allemaal kunt doen om het nieuwe schooljaar goed voorbereid te beginnen. Bekijk de jaarplanning of download de 'snel op weg' brochure. Zo kun je in het nieuwe schooljaar meteen aan de slag!

    Naar de pagina

    Training en webinars

    Je wilt alles uit de methode halen. Dat is logisch. Om je hierbij te begeleiden bieden we gedurende het schooljaar diverse trainingen en webinars aan. Kijk in het actuele overzicht welke trainingen en webinars er worden aangeboden.

    Trainingen Webinars

    Onderwijs van Morgen is hét onderwijsplatform voor iedereen met passie voor het onderwijs

    Je leest er niet alleen het beste nieuws over onderwijs, tips en blogs van experts en leraren zoals jij. Maar ook lesideeën, actuele opdrachten en handige materialen om jouw lessen nog leuker te maken. Haal eruit wat voor jou relevant is!

    Deelnemen aan ons Scholenpanel

    Vind je het belangrijk om mee te denken over ontwikkelingen binnen het onderwijs? Neem dan deel aan het Malmberg Scholenpanel en geef je mening over onderwijsthema’s en over (toekomstige) Malmberg lesmethodes. Het Scholenpanel bestaat uit personen die werkzaam zijn in het onderwijs en die regelmatig meedoen aan (online)onderzoek. De panelleden worden via e-mail uitgenodigd om een korte vragenlijst in te vullen of om een bijeenkomst bij te wonen. Deelname is nooit verplicht.

    Meer informatie of aanmelden

    Jouw methodespecialist

    Wil je het optimale uit je lesmethode halen? Ben je op zoek naar digitale vernieuwingen of heb je behoefte aan extra verdiepingen op maat? Maak dan geheel gratis en vrijblijvend een afspraak met jouw eigen methodespecialist.

    Neem contact op met de methodespecialist in jouw regio. Je kunt direct een afspraak plannen in zijn of haar agenda.

    Contact met jouw methodespecialist

    Heb je je definitieve methodekeuze nog niet gemaakt?

    We helpen je graag met de laatste vragen over Staal.
    ← Terug naar Beslissen

    Next

    Go to next tab

    Nieuwsberichten