Opdrachten inclusief taxonomieniveau, gekoppeld aan leerdoelen
Leerlingen maken kennis met molrekenen en micro/macro-redeneren: een optimale voorbereiding op de bovenbouw.
Kunststof auto’s, vuurwerk en ruimtevaart: Nova scheikunde koppelt de lesstof aan sprekende voorbeelden die aansluiten op de belevingswereld van leerlingen. Zo ervaren ze hoe relevant scheikunde eigenlijk is. Dat motiveert. De doorlopende leerlijn wordt geactiveerd door middel van voorkennisinventarisatie, waardoor leerlingen steeds het zelfvertrouwen krijgen om verder te gaan.
Wie wil er nu niet die leraar zijn die hét verschil maakt in het leven van zijn of haar leerlingen? Natuurlijk, een lesmethode is niet de enige factor die daarin meespeelt, maar wel een belangrijke. Want hoe beter de methode past bij jullie school en onderwijsvisie, hoe meer jij je leerlingen kunt meegeven in hun schoolcarrière en latere leven. Docenten geven vaak aan dat ze opzien tegen het kiezen van een nieuwe methode. We helpen je hier graag bij.
Nova is een MAX-methode. Het lesmateriaal van een MAX-methode is flexibel in te zetten, inspireert en toont de liefde voor je vak. De methodes zijn blended: dat betekent dat je helemaal online of helemaal vanuit het boek kunt werken – en alles daar tussenin. Met MAX helpen we de liefde voor je vak over te brengen.
Wat heb jij nodig om je leerlingen de kennis en vaardigheden bij te brengen waar ze écht verder mee komen in het leven? Bepaal welke criteria je belangrijk en minder belangrijk vindt in je nieuwe methode. Gebruik daarvoor Wikken en Wegen van Malmberg.
Teken een piramide op een groot papier. Plaats de kaartjes met de belangrijkste criteria bovenin en de kaartjes met de minder belangrijke criteria onderin. Uiteindelijk komen jullie zo tot een gedeelde visie over waar de nieuwe lesmethode aan moet voldoen.
Het is een kwestie van downloaden, printen, knippen en beginnen!
Ben je toe aan een nieuwe lesmethode? Dan is het zaak om het proces grondig én vlot te doorlopen. Het meenemen van je (vakgroep)collega’s is in deze stap heel belangrijk. We helpen je daar graag bij met een handige routeplanner.
Tip: De gloednieuwe Routeplanner is er ook in posterformaat. Print de plaat uit en hang ‘m op in de docentenkamer, dan profiteren je collega’s er ook van.
Maak kennis met de verschillende onderdelen van onze methode Nova en ontdek hoe jij het verschil kunt maken in de klas. Bekijk hieronder hoe alles werkt, hoe het lesmateriaal eruitziet en hoe Nova de leerlingen stimuleert om het beste uit zichzelf te halen.
De drie belangrijkste redenen om voor Nova te kiezen
Leerlingen maken kennis met molrekenen en micro/macro-redeneren: een optimale voorbereiding op de bovenbouw.
Nova heeft een havo- en een vwo/gymnasium-editie. Elk hoofdstuk bevat PLUS stof: moeilijkere theorie en opdrachten in elk hoofdstuk voor afstemming op tempo en niveau van ieder individu. Voor leerlingen die geen natuur-profiel gaan kiezen is er in de docentenhandleiding een aangepaste leerroute voor hoofdstuk 4 en volgende opgenomen.
De leerstof is toegankelijk geschreven vanuit de eigen interessewereld van leerlingen. Denk aan: kunststof auto’s, vuurwerk of ruimtevaart. Leerlingen ontdekken het belang van scheikunde op een manier die ze aanspreekt.
In deze introductievideo laten we in vogelvlucht zien waar Nova scheikunde voor staat. Binnen 3 minuten heb je een eerste indruk van:
- Hoe Nova is opgebouwd
- Waarom Nova meer uitdaging biedt voor elke leerling
- Wat de mogelijkheden zijn van de online leeromgeving
Wil je de uitgebreide methodevideo bekijken? Vul je naam en e-mailadres in en de link van de video wordt naar je toegestuurd.
Benieuwd hoe het lesmateriaal van Nova eruitziet? Bekijk dan de bladerboeken hieronder.
Nova bovenbouw is een MAX-methode. MAX staat voor onze nieuwe blended lesmethodes die altijd up-to-date zijn. Met een MAX-methode mogen leerlingen hun boeken houden en krijgen ze altijd toegang tot de online leeromgeving. Boek en online versterken elkaar. De verschillende keuzemogelijkheden maken blended leren betaalbaar voor iedere school.
Klik op één van de tabs hieronder om meer te lezen over dat onderwerp.
In het leeropdrachtenboek vind je alle hoofdstukken met leerstof die leerlingen moeten leren. Na elke paragraaf staan opgaven die ze helpen om de leerstof te onthouden en toe te passen. De meeste leerstof in het boek werk je samen met de hele klas door.
De hoofdstukken zijn als volgt opgebouwd:
De hoofdstukken voor havo en vwo zijn gelijk getrokken. De wijzigingen tenopzichte van de 4e editie zijn met een * aangegeven.
3 havo | 3 vwo/gymnasium |
H1 Materialen en stoffen | H1 Materialen en stoffen |
H2 Chemische reacties | H2 Chemische reacties |
H3 Bouw van stoffen* | H3 Bouw van stoffen* |
H4 Rekenen aan reacties* | H4 Meten aan reacties |
H5 Brandstoffen en kunststoffen* | H5 Brandstoffen en kunststoffen |
H6 Voeding en verzorging | H6 Voeding en verzorging* |
Een breed scala aan onderwerpen komt in het derde leerjaar aan de orde. Daarbij heeft een duidelijke praktische relevantie de voorkeur gekregen. Leerlingen die een profiel kiezen zonder scheikunde, krijgen zo een goed overzicht van het vak. Na afloop van het derde leerjaar kunnen ze beschikken over een brede scheikundige basiskennis; bovendien zullen ze ook oog gekregen hebben voor het praktisch belang van die kennis.
Voor de leerlingen die straks wel een profiel kiezen met scheikunde, besteden we in Nova leerjaar 3 ruime aandacht aan de formele en kwantitatieve aspecten van het vak. De 'theoretische diepgang' waarmee de verschillende onderwerpen behandeld worden, is zonder meer voldoende voor een goede aansluiting op het onderwijs in de bovenbouw. De steropdrachten in het boek zijn moeilijkere opdrachten bij de basisstof. Daarnaast is er plusstof: theorie en opdrachten die vooral bestemd zijn voor leerlingen die scheikunde in de bovenbouw gaan kiezen.
Bij elk hoofdstuk zijn er twee toetsen die qua opbouw vergelijkbaar zijn. Bij alle toetsen (Word) is er een uitwerking aanwezig met een toetsmatrijs met Bloom-verdeling en een advies tot normering. Ook zijn de toetsen beschikbaar in Quayn.
Een hulpmiddel om de validiteit van opdrachten en toetsen te borgen, is het gebruiken van een taxonomie: een indeling in vraagniveaus. Wordt met een vraag getoetst of een leerling bepaalde kennis uit zijn hoofd heeft geleerd of wordt getoetst of de leerling deze kennis ook kan toepassen? Door het gebruik van een taxonomie kan ervoor worden gezorgd dat het niveau van een set opdrachten of een toets in zijn geheel en vragen afzonderlijk aansluiten bij het leerjaar waar de leerling zich in bevindt. Malmbergbreed gebruiken we de Bloom-taxonomie. Mocht je via andere modellen werken, raadpleeg dan de vertaaltabel voor RTTI en TIMMS.
Als je kiest voor Nova scheikunde, ontvangen al je leerlingen een leeropdrachtenboek én een licentie voor de online leeromgeving. Alles uit het leeropdrachtenboek vind je ook online. Zo kun je als docent zelf kiezen welke onderdelen je in het boek behandelt en wat je liever digitaal laat maken.
Als je leerlingen digitaal werken, kun je realtime de voortgang van je leerlingen volgen. Handig om het huiswerk te controleren, maar ook om te bepalen met welke onderdelen de klas nog moeite heeft.
Digitaal vinden leerlingen extra oefen- en testmateriaal:
Zo kunnen je leerlingen zich optimaal voorbereiden op de toets.
Bij Malmberg ontwikkelen we leermethoden en ondersteunen we leraren om het beste onderwijs te geven, zodat leerlingen het beste uit zichzelf halen.
Vraag alles wat je wilt weten over deze methode, we helpen je graag. Je kunt een vrijblijvende afspraak inplannen met de methodespecialist om samen door de methode te gaan. Kijk in de agenda en plan een afspraak in wanneer het jou uitkomt.
Of bekijk eerst het gratis beoordelingsmateriaal.
Om te ontdekken of Nova bij jouw school past, kun je de methode gratis uitproberen. We bieden jou en je collega's verschillende mogelijkheden om de methode helemaal te ervaren.
De beste manier om de methode te ervaren, is door zelf het lesmateriaal in handen te hebben. Daarnaast kun je alvast inzicht krijgen in wat de online leeromgeving allemaal kan. Vraag daarom vandaag nog je beoordelingsmateriaal aan.
Laat je bijpraten door de methodespecialist van Malmberg in deze methodevideo over Nova. Aan de hand van heldere voorbeelden en situaties uit de praktijk krijg je een goed beeld van het lesmateriaal en hoe de methode werkt voor jou en je leerlingen. De video duurt ongeveer 30 minuten.
Vraag alles wat je wilt weten over deze methode, we helpen je graag. Je kunt een vrijblijvende afspraak inplannen met de methodespecialist in jouw regio om samen door de methode te gaan. Kijk in de agenda en plan een afspraak in wanneer het jou uitkomt.
Om te ontdekken of Nova past bij jouw school, kun je de
methode gratis uitproberen. Met het beoordelingsmateriaal
kun je aan de slag met al het benodigde materiaal
om de methode zelf uit te proberen.
Je staat op het punt om aan de slag te gaan met de beste methode scheikunde: Nova! Misschien heb je nog wat laatste vragen? Of wil je je collega's overtuigen dat Nova het beste aansluit bij jullie visie en de behoefte van de leerlingen? Bekijk de informatie hieronder voordat je je definitieve keuze maakt.
Je hoeft je trouwens geen zorgen te maken over de implementatie van de nieuwe methode: met onze gratis overstapservice ben je in no-time klaar voor het nieuwe schooljaar.
Je kiest voor een afname van 1, 4 of 6 jaar en betaalt één prijs per leerling per jaar. Je leerlingen ontvangen een boek en een leerlinglicentie voor de online leeromgeving.
De materialen van Nova bestel je in de webshop.
Wil je overstappen naar een Malmberg methode? Dan zorgt de gratis Overstapservice ervoor dat je snel en makkelijk de overstap kunt maken. Onder begeleiding van jouw persoonlijke overstapcoach wordt alles voorbereid en kun je zo aan de slag!
De Overstapcoach helpt je bij:
Heb je interesse? Plan een afspraak in met de Overstapcoach.
Op Onderwijs van Morgen vind je alles voor de docent van vandaag. Lees wat er speelt in het onderwijs en verrijk je lessen met actuele inhoud. Haal eruit wat voor jou relevant is!
Vraag alles wat je wilt weten over deze methode, we helpen je graag. Je kunt een vrijblijvende afspraak inplannen met de methodespecialist in jouw regio om samen door de methode te gaan. Kijk in de agenda en plan een afspraak in wanneer het jou uitkomt.
Kies je voor Nova? Dan hebben we de nodige tips en inspiratie om de methode nóg beter te laten werken voor jou en je leerlingen.
Wij zijn blij met jou als klant. Daarom willen we je de beste service en ondersteuning bieden. Voordat het nieuwe schooljaar start, sturen we je een handige checklist toe, zodat je probleemloos aan de slag kunt gaan. Onze klantenservice – beoordeeld met een 9! – staat elke werkdag voor je klaar. Ook kun je de kennisbank raadplegen voor al je vragen. Gedurende het gehele schooljaar sturen we je handige tips & tricks om alles uit je lesmethode te halen.
Je wilt alles uit de methode halen. Dat is logisch. Om je hierbij te begeleiden bieden we gedurende het schooljaar diverse trainingen en webinars aan.
Je leest er niet alleen het beste nieuws over onderwijs, tips en blogs van experts en leraren zoals jij. Maar ook lesideeën, actuele opdrachten en handige materialen om jouw lessen nog leuker te maken. Haal eruit wat voor jou relevant is!
Vind je het belangrijk om mee te denken over ontwikkelingen binnen het onderwijs? Neem dan deel aan het Malmberg Scholenpanel en geef je mening over onderwijsthema’s en over (toekomstige) Malmberg lesmethodes. Het Scholenpanel bestaat uit personen die werkzaam zijn in het onderwijs en die regelmatig meedoen aan (online)onderzoek. De panelleden worden via e-mail uitgenodigd om een korte vragenlijst in te vullen of om een bijeenkomst bij te wonen. Deelname is nooit verplicht.
Voor alle vragen over leermiddelen, toetsing en ICT-beleid van schoolmanagers, leermiddelencoördinatoren of docenten, kun je terecht bij een van onze accountmanagers. Zij denken graag met je mee over onderwijs op je school.
Neem contact op met de accountmanager in jouw regio. Je kunt direct een afspraak plannen in zijn of haar agenda.