Hoe maak jij het verschil in de klas?

Hoe maak jij het verschil in de klas?

Samen maken we morgen. Maar hoe doen we dat? Wat is jouw geheime truc om je leerlingen bij de les te houden? Om iets moeilijks supersimpel te maken, of iets saais superinteressant? Hoe begeleid jij ze op het pad naar volwassenheid? Deel jouw succes-gegarandeerd-tips om het verschil te maken in de klas.

Samen nog meer het verschil maken

De twinkeling in hun ogen als leerlingen iets wat ze daarvoor niet snapten nu wél begrijpen. Het voorzichtige zelfvertrouwen waarmee ze uit hun schulp kruipen. Hoe alles op z'n plek valt als je ze begeleidt in de richting waarvan ze niet wisten dat ze die op wilden. Dat is toch onbetaalbaar? Alle leraren hebben zo hun manieren om dat voor elkaar te krijgen. Zou het niet mooi zijn om die met elkaar te delen? Zodat we samen nog meer het verschil kunnen maken in de klas?

Inzending van Hennie Vermeulen, De Ezelsbrug

Om bij een leerling van 7 jaar die door zijn angst en autisme niet schoolbaar is getalbegrip bij te brengen heb ik met hem een speurtocht uitgezet waarbij een opdracht was die hij zelf bedacht met een dansbaan. Hij tekende met stoepkrijt 10 smilyes van dieren, mummie en robot en de cijfers zette ik erbij . Gooi met de dobbelsteen en ga naar de plaats van het cijfer en doe daar de dierendans die bij de smiley hoort. Het tellen en getalbegrip leert hij zo op speelse blije manier zonder stress.

Inzending van Femmy Legerstee, Vondelschool

TIP: Dit jaar geef ik les aan kleuters. Voor veel kinderen de eerste keer dat ze naar school gaan en in een klas met nieuwe kinderen terecht komen. Om ervoor te zorgen dat de kinderen elkaar beter leren, kennen mogen een voor een een koffertje mee naar huis nemen en daarin 3 voorwerpen in stoppen waar ze gelukkig van worden. De volgende dag komen ze trots met hun koffertje naar school en vertellen aan de hand van hun voorwerpen over zichzelf. De meest verlegen kinderen durven dat. Succes gegarandeerd

Inzending van Ageeth, Basisschool De Sluis

Veel reacties op een bepaald onderwerp? Dan ga ik daar dieper met hen op in met vragen die hen tot nadenken en het uitwisselen van standpunten aanzetten. Ook doe ik dat soms wanneer in een gesprek tussen leerlingen een onderwerp veel reacties oproept. Een dansje, liedje of bijvoorbeeld reactiespel tussendoor waarderen we allemaal in de klas

Inzending van Ageeth, Basisschool De Sluis

TIP: Oppervlakte en omtrek? Naar buiten! Om het veld heenlopen, op het veld gaan staan. Om de zitblokken heen staan, en erop gaan staan (wat alleen kon omdat iedereen elkaar vasthield). Voorzetsels? Tweetallen met een hoepel: op, in, onder, naast, tussen en door de hoepel heen.

Inzending van Inèz Vermeulen, De Flevoschool

TIP: Reflectie van leerlingen op het aangeleerde doel is belang voor de betrokkenheid bij de lesstof. Maar soms heb je minder tijd als leerkracht, een snelle manier is dan om de kids na afloop van de les te vragen: "Hoe vond jij dat het ging?" laat je vingers maar zien: 1= ging goed en ik begrijp het 2= ging redelijk maar ik moet nog wel oefenen 3= ik vind het nog moeilijk maar ga oefenen en dan zal het vast gaan lukken. Als leerkracht heb je dan direct zicht op de beleving van beheersingsniveau.

Inzending van Meester Jasper

Wanneer ik merk dat de middag-inkakker is begonnen zet ik Flemming met ‘automatisch’ op, een energizer die zorgt voor een oppepper, zodat ik daarna met focus de les kan vervolgen.

Inzending van Juf Eef

Met smileys op het bord geven mijn kinderen hun emotie aan, dit helpt mij om snel in te spelen op gevoelens en dit bespreekbaar te maken.

Inzending van Juf Mirna

De ochtendbegroeting vertelt me hoe een kind zich voelt, een high five, een gekke bek, een grote glimlach, het mág er allemaal zijn!

Stuur jouw tip of compliment in

Ter gelegenheid van de Nationale Onderwijsweek 2022 roept Malmberg leraren op om hun tips in te sturen. Dat kan een tip van jezelf zijn, maar misschien heb je wel een (oud)collega die op geweldige manier het verschil maakt. Of wil je een collega in het zonnetje zetten.

Deel hieronder jouw tip of compliment, dan publiceren wij die op onze website. Want samen maken we morgen. En dat mag iedereen weten.

De inzendingen zijn gesloten

Wat doen wij met deze inzendingen?

De inzendingen delen wij hier op deze website. Doe er je voordeel mee en raak geïnspireerd door de werkwijze van je collega’s! En omdat wij trots zijn op jullie dankbare werk als leerkracht, gaan wij deze campagne samen met jullie vervolgen.
We zijn op zoek naar tips, complimenten én leerkrachten die op de foto willen zodat we nog meer van dit soort beelden kunnen maken. Zien we jou binnenkort ook super trots op beeld?

Bekijk de inzendingen en tips voor morgen

Benieuwd naar de tips, trucs en complimenten die leraren al hebben ingezonden? Samen met jou maken we morgen: jij voor de klas, wij met de methode. Bij jou als leerkracht beperkt zich dat niet tot de les en bij Malmberg beperkt zich dat niet tot het lesmateriaal.

Alle tips zijn onderverdeeld naar onderwijstype:

Nationale Onderwijsweek 2022

De Nationale Onderwijsweek (NOW) wordt georganiseerd door de Stichting Nationale Onderwijsweek. De Stichting Nationale Onderwijsweek ziet onderwijs als de motor van de samenleving: onderwijs als motor voor leven, leren en werken. In het onderwijs gebeuren prachtige dingen met krachtige uitwerkingen. Zij verdienen een terugkerend podium. De Stichting Nationale Onderwijsweek wil daarom blijvend ieder jaar in de eerste volle week van oktober alle aandacht schenken aan het onderwijs en haar professionals.

Ben je op zoek naar inspirerende verhalen van andere docenten? Of wat de toekomst van het onderwijs te bieden heeft? De Nationale Onderwijsweek biedt verschillende activiteiten waarin je nieuwe ideeën kunt opdoen voor jouw onderwijs. Kijk voor meer informatie op nationaleonderwijsweek.nl

Bekijk het programma