Zo maken we morgen

Zo maken we morgen

Samen met jou maken we morgen: jij voor de klas, wij met de methode. En net zoals dat zich bij jou niet beperkt tot de les, beperkt het zich bij ons niet tot het lesmateriaal. Basisschoolleraren delen hun succes-gegarandeerd-tips waarmee ze het verschil maken in de klas of zetten een collega in het zonnetje. Doe je mee?

Bekijk de inzendingen

Inzending van Hennie Vermeulen, De Ezelsbrug

Om bij een leerling van 7 jaar die door zijn angst en autisme niet schoolbaar is getalbegrip bij te brengen heb ik met hem een speurtocht uitgezet waarbij een opdracht was die hij zelf bedacht met een dansbaan. Hij tekende met stoepkrijt 10 smilyes van dieren, mummie en robot en de cijfers zette ik erbij . Gooi met de dobbelsteen en ga naar de plaats van het cijfer en doe daar de dierendans die bij de smiley hoort. Het tellen en getalbegrip leert hij zo op speelse blije manier zonder stress.

Inzending van Femmy Legerstee, Vondelschool

TIP: Dit jaar geef ik les aan kleuters. Voor veel kinderen de eerste keer dat ze naar school gaan en in een klas met nieuwe kinderen terecht komen. Om ervoor te zorgen dat de kinderen elkaar beter leren, kennen mogen een voor een een koffertje mee naar huis nemen en daarin 3 voorwerpen in stoppen waar ze gelukkig van worden. De volgende dag komen ze trots met hun koffertje naar school en vertellen aan de hand van hun voorwerpen over zichzelf. De meest verlegen kinderen durven dat. Succes gegarandeerd

Inzending van Ageeth, Basisschool De Sluis

Veel reacties op een bepaald onderwerp? Dan ga ik daar dieper met hen op in met vragen die hen tot nadenken en het uitwisselen van standpunten aanzetten. Ook doe ik dat soms wanneer in een gesprek tussen leerlingen een onderwerp veel reacties oproept. Een dansje, liedje of bijvoorbeeld reactiespel tussendoor waarderen we allemaal in de klas

Inzending van Ageeth, Basisschool De Sluis

TIP: Oppervlakte en omtrek? Naar buiten! Om het veld heenlopen, op het veld gaan staan. Om de zitblokken heen staan, en erop gaan staan (wat alleen kon omdat iedereen elkaar vasthield). Voorzetsels? Tweetallen met een hoepel: op, in, onder, naast, tussen en door de hoepel heen.

Inzending van Inèz Vermeulen, De Flevoschool

TIP: Reflectie van leerlingen op het aangeleerde doel is belang voor de betrokkenheid bij de lesstof. Maar soms heb je minder tijd als leerkracht, een snelle manier is dan om de kids na afloop van de les te vragen: "Hoe vond jij dat het ging?" laat je vingers maar zien: 1= ging goed en ik begrijp het 2= ging redelijk maar ik moet nog wel oefenen 3= ik vind het nog moeilijk maar ga oefenen en dan zal het vast gaan lukken. Als leerkracht heb je dan direct zicht op de beleving van beheersingsniveau.

Inzending van Meester Jasper

Wanneer ik merk dat de middag-inkakker is begonnen zet ik Flemming met ‘automatisch’ op, een energizer die zorgt voor een oppepper, zodat ik daarna met focus de les kan vervolgen.

Inzending van Juf Eef

Met smileys op het bord geven mijn kinderen hun emotie aan, dit helpt mij om snel in te spelen op gevoelens en dit bespreekbaar te maken.

Inzending van Juf Mirna

De ochtendbegroeting vertelt me hoe een kind zich voelt, een high five, een gekke bek, een grote glimlach, het mág er allemaal zijn!

Hoe maak jij het verschil?

Zijn er dingen die jij anders doet en die voor andere leerkrachten ook wel eens handig kunnen zijn? Of oplossingen waar de kinderen iedere keer weer enthousiast van worden?
 
We zijn reuzebenieuwd naar deze tips, methodehacks en andere inzichten. Deel ze hieronder zodat iedereen ervan kan profiteren. Wil je met je inzending een compliment geven aan een collega? Dat mag ook!

De inzendingen zijn gesloten

Hoe máken zij de methode?

Gepassioneerde genomineerde leerkrachten van het jaar 2022 nemen ons mee in hun missie, het enthousiasme en de liefde van het vak spat van het beeldscherm af. Kijk je met ons mee? Ze geven je tips waarmee jij morgen direct aan de slag kan!