Onderwijs van Morgen Live!

Onderwijs van Morgen Live!

Op woensdag 15 maart vond de tweede editie van Onderwijs van Morgen Live plaats. Onderwijs van Morgen Live is hét online event voor onderwijsprofessionals in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en mbo. Live vanuit Leerhotel Het Klooster in Amersfoort namen Micael Hermansson, Anke Appel-Den Boer en Joseph Oubelkas deelnemers mee in hun inspirerende verhaal rondom het thema 'Van werkdruk naar werkgeluk'. Daarnaast konden online deelnemers een keuze maken uit verschillende kennissessies. We kijken terug op een geslaagde editie. Tot volgend jaar!

Terugblik Onderwijs van Morgen Live!

Dit jaar werd Onderwijs van Morgen Live gepresenteerd door Rachel Rosier (Zapp, NPO3, NPO Radio 1). We kennen Rachel onder andere van Topdoks, Sinterklaasjournaal en Rachel Valt Binnen maar ook van Taal actief 5! Daarnaast verwelkomden we Micael Hermansson, de bedenker van de populaire Grej of the day en heeft Anke Appel-den Boer de kijkers meegenomen in De gelukkige school.

Van werkdruk naar werkgeluk

Hoe sta je gelukkig voor de klas? Hoe haal je het beste uit jezelf en je lesmethode? Wat kun je doen om om te gaan met toenemende werkdruk? Tijdens de plenaire sessies zijn we ingegaan op thematieken rondom het vergroten van jouw werkgeluk. Daarnaast organiseerden we ook keuzesessies waarbij ingezoomd werd op actuele onderwerpen die spelen in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en mbo.

Bekijk het programma

Alles voor de leraar van vandaag

Op Onderwijs van Morgen vind je alles voor de leraar van vandaag. Lees wat er speelt in het onderwijs en verrijk je lessen met actuele inhoud. Onderwijs van Morgen is een initiatief van Malmberg.

Praktische informatie

Online event
Woensdag 15 maart 2023
15:00 - 17:00 uur

Wil je meer weten over Onderwijs van Morgen Live? Stuur een mail naar bijeenkomsten@malmberg.nl.

Back

Go to previous tab
Back button

Programma

Stel je eigen programma samen

Onderwijs van Morgen Live is een gratis online event met verschillende inspirerende sprekers en sessies. Er zijn plenaire sessies rondom het thema 'Van werkdruk naar werkgeluk', en er zijn keuzesessies die specifiek gericht zijn op actuele onderwerpen die spelen in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en mbo. Je kunt zelf kiezen welke sessies je wilt volgen.
Het event start om 15:00 uur en duurt tot 17:00 uur.

Plenaire sessies

Het plenaire programma wordt live vanuit de studio gepresenteerd door Rachel Rosier (Zapp, NPO3, NPO Radio 1). We kennen Rachel onder andere van Topdoks, Sinterklaasjournaal en Rachel Valt Binnen maar ook van Taal actief 5!

Ook kun je in plaats van het plenaire programma kiezen voor een sessie die specifiek is gericht op jouw onderwijstype.

Door: Micael Hermansson

Een Grej heeft alles te maken met kinderen nieuwsgierig én betrokken maken middels een raadsel. Micael Hermansson, de bedenker van Grej of the day vertelt je alles over deze methodiek. Je kan een interactieve sessie van Micael verwachten, want hij is als ere-gast live aanwezig in de
studio van het OvM live event. Dat betekent dat het programma een raadsel is voor jou, maar dat je één ding zeker weet: je gaat met een dosis energie en praktische inspiratie op taalgebied je les van morgen in! 


In gesprek met Steffie van der Meijden, Lennart van der Meulen en Dimitri van Dillen

Tijdens de vorige editie van Onderwijs van Morgen Live spraken de leraren van het jaar over groei en persoonlijke ontwikkeling. De leraren van het jaar 2022 pakken het stokje over en gaan met elkaar in gesprek over werkdruk en werkgeluk. Hoe ervaren zij de werkdruk en hoe vinden zij werkgeluk?

Door: Anke Appel-den Boer

Wanneer je als school in geluk en persoonlijk leiderschap investeert, werk je automatisch aan aantrekkelijk werkgeverschap. Het effect van De Gelukkige School straalt niet alleen op leerlingen af, maar ook op de leerkrachten, directie en de ouders. In deze hele-school-benadering is de wisselwerking tussen een positieve leeromgeving en gedeelde ideeën over de schoolcultuur cruciaal. Een inspirerende sessie en niet te missen in dit thema!

Door Joseph Oubelkas

Iedereen heeft een verhaal. Dat van Joseph Oubelkas gaat over omgaan met tegenslag en verandering. Over keuzevrijheid en doorzettingsvermogen. Joseph Oubelkas deelt zijn levensverhaal, die je niet snel weer zult vergeten. Met passie, enthousiasme en ook humor vertelt hij over zijn bizarre levensveranderende ervaring. Het verhaal gaat over hoe hij opnieuw liefde en geluk heeft gevonden, succes kent en zijn plek in de wereld opnieuw heeft gevonden.

Onlangs verscheen de 24e druk van het boek ‘400 brieven van mijn moeder’ en de 10e druk van zijn tweede boek ‘Gezondheid, Liefde, Vrijheid’. Deze sessie raakt niet alleen je brein, maar vooral je hart. Joseph motiveert je zelf te bepalen hoé om te gaan met dat wat er op je pad komt. Zo zal je wijzer, bewuster en vol inspiratie uitdagingen aan kunnen gaan.

Foto: José Donatz Fotografie

Basisonderwijs

Tijdens de keuzerondes kies je uit tal van inspirerende sessies voor het basisonderwijs. Leer bijvoorbeeld hoe kinderen kunnen profiteren van taalonderwijs in samenhang of over het ontstaan van de methodiek 'Zo leer je kinderen lezen en spellen'.

Er zijn drie rondes waarin je zelf een keuze maakt welke sessie je wilt volgen. Zijn er meerdere sessies die je wilt zien? Na afloop bieden we je de mogelijkheid om de sessies nog te volgen.

Door: Arlette Buter

Leren rekenen betekent bouwen. Eerst de fundering en daarna verder. Maar hoe zorg je nou dat je weet dat het goed zit en er geen instortingsgevaar dreigt. Wat brengt de rekenmethode je, wat voeg je als leerkracht zelf toe en hoe combineer je beide. Conceptauteur van De wereld in getallen en Pluspunt Arlette Buter en een methodespecialist van Malmberg brengen de theorie en de praktijk samen in dit ronde tafelgesprek.

Door: Niels Kerssens

Gaat digitale technologie het onderwijs sturen, of bepalen leraren zelf
hoe zij technologie in hun lessen gebruiken? Natuurlijk willen we het laatste, maar het eerste scenario is helemaal niet denkbeeldig. In het onderwijsveld heerst nog vaak een instrumenteel beeld van digitale technologie als middel om (gepersonaliseerd) onderwijs op efficiënte en effectieve wijze te realiseren. Dat onderwijstechnologie (ed tech) ook organisaties stuurt door middel van datastromen en algoritmen, krijgt minder aandacht. Wat betekent de ‘platformisering’ van het onderwijs voor de autonomie van de school en de rol van de leraar?

Door: José Schraven en Hans van Elderen

"Goed spellingsonderwijs is echt een ambacht." zegt José Schraven, orthopedagoog, bekend van de methodiek ‘Zo leer je kinderen lezen en spellen’ en de beproefde spellingsmethode Staal. In dit interview spreken we haar over het ontstaan van de methodiek, het belang van goede instructie en de kracht van herhaling en taakanalyse. We zien dat de methodiek op alle scholen tot betere spellingsresultaten leidt, mits consequent toegepast. José vertelt ook over enkele belangrijke vernieuwingen in de nieuwe Staal Spelling.

Door: Peter de Swart

Zelfstandig naamwoord, persoonsvorm, lijdend voorwerp. Aan grammaticale begrippen geen tekort in het taalonderwijs, maar waar leidt dit allemaal toe? De grammaticales wordt vaak saai en oninteressant gevonden en dat is nergens voor nodig. Als kinderen snappen dat ze grammatica kunnen gebruiken om hun taal spannender, leuker, overtuigender of duidelijker te maken, komt grammatica tot leven. In deze lezing laat Peter de Swart zien dat kennis van grammaticale begrippen geen doel op zich is, maar dat deze begrippen dienen als middel om eigen taaldoelen te bereiken. Daarmee komt dan (hopelijk) ook het plezier in taal.

Door: Sergej Visser

Met jouw taallessen wil je kinderen effectief leren schrijven, spreken, luisteren en lezen. Essentiële basisvaardigheden, die hen helpen zich te ontwikkelen op de middelbare school en daarna. Maar hoe volg je en ondersteun je de ontwikkeling van kinderen bij deze taaldomeinen? Effectief formatief evalueren is hierbij essentieel. Met Sergej Visser, trainer bij Bureau ICE, ga je samen aan de slag aan de hand van de formatieve toetscyclus van Baartman & Gulikers. Hierbij krijg je vele handvatten en tips, die je direct in kunt zetten om kinderen te laten groeien in taal.

Door: Tjalling Brouwer

Tjalling Brouwer is onderwijsadviseur op het gebied van taal en lezen en o.a. conceptauteur van Staal. Aan de hand van enkele voorbeelden laat hij zien dat lezen, schrijven, spreken en luisteren een natuurlijke samenhang hebben en elkaar onderling versterken.

Eigenlijk is het heel bijzonder dat in het onderwijs in Nederland hier zo weinig gebruik van wordt gemaakt en deze domeinen vaak als aparte vakken worden aangeboden. In deze inspiratiebijeenkomst laat hij zien hoe kinderen kunnen profiteren van taalonderwijs in samenhang.

Door: Paul Baan

Wat je aandacht geeft, dat groeit. Als we méér aandacht geven aan het welbevinden van de leerkracht, groeien die leerkrachten. Niet alleen in hun rol als schoolleider, maar ook in aantal. Het is dé manier om leerkrachten te behouden én te zorgen dat het beroep nóg aantrekkelijker wordt. Hoe? Geef aandacht aan de zaken die er écht toe doen als het gaat om welbevinden. We delen de kennis uit vier jaar onderzoek onder ruim 15.000 onderwijsprofessionals met Klassewerkplek.

Niets is zo demotiverend voor een leerling als horen dat je ‘ondergemiddeld’ presteert. Het huidige systeem van leerlingen met elkaar vergelijken, de zogenoemde percentielscore, doet geen recht aan de ontwikkeling van leerlingen. Want wat zegt de positie van een leerling t.o.v. het landelijke gemiddelde over de individuele ontwikkeling van een leerling? Niets!

Janneke en Daphne gaan in gesprek en zetten je aan het denken over:

  • Ben je je ervan bewust wat het doet met leerlingen als je hun prestaties vergelijkt met andere kinderen?
  • Ken jij het verhaal achter het toetsresultaat of het cijfer?
  • Moet je stoppen met meten?

Voortgezet onderwijs

Tijdens de keuzerondes kies je uit tal van inspirerende sessies voor het voortgezet onderwijs. Neem bijvoorbeeld deel aan de workshop: Samen lezers maken.

Er zijn drie rondes waarin je zelf een keuze maakt welke sessie je wilt volgen. Zijn er meerdere sessies die je wilt zien? Na afloop bieden we je de mogelijkheid om de sessies nog te volgen.

Door: Renée den Breems

Leerlingen aan het lezen krijgen, dat doe je zo! Renée den Breems deelt in deze workshop één van de vele werkvormen van Passionate Bulkboek. Verheug je op een leuke en makkelijke opdracht, die je de volgende dag meteen met je leerlingen kunt uitvoeren. Maak bovendien kans op de volledige inspiratiesessie voor jouw vaksectie.

“Van gelukkige leraren leer je de mooiste dingen.” – Loesje

Door: Amin Asad, Kirsten Cuppen en Valerie Ungerer

Bij deze sessie van ‘Blij(f) in het onderwijs’ kun je binnen een halfuur rekenen op inspiratie, omdenken en vooruitkijken. De missie van deze voormalig docenten van het jaar is duurzaam werkplezier voor iedere docent. Samen met jou ontdekken zij jouw ‘why’. Waar word jij nou écht gelukkig van in je werk?

Door: Jason Fredick

Een nieuwsgierige houding is dé motor achter ontdekken, leren en ontwikkelen met plezier: op elke leeftijd! Jason Fredrick (Oprichter van Nieuwsgierig Denken) neemt je mee in de fascinerende wereld van nieuwsgierigheid en laat je zien hoe je in het onderwijs jouw allermooiste eigenschap actief kunt inzetten voor meer geluk, plezier en verwondering binnen en buiten de klas. Ook samen met jouw leerlingen! Deze sessie bevat praktische ideeën waarmee je direct de volgende dag mee kunt experimenteren. Nieuwsgierig zijn was nog nooit zo leuk!

Door: Steffie van der Meijden

Wat nou als we gaan kijken naar wat er achter die grote mond zit? Wat nou als we niet reageren op die 100x juf op een dag? En wat nou als we niet direct een consequentie geven op het smijten van een boek door het lokaal? Wat nou als we onder het gedrag gaan kijken? Als we gaan kijken naar de functie van het gedrag. Waarom doet de leerling wat hij/zij doet? Wat vertelt ons dat en wat kunnen wij voor de leerling betekenen? Ligt daar niet de sleutel tot werkgeluk?

Door: Sergej Visser

Formatief evalueren is hot. En terecht, want door formatief te werken leren je leerlingen meer, beter én leuker. Maar hoe breng je formatief evalueren in de praktijk van elke les? Hoe doe je dat bij de talen, en hoe niet? En welke tools kun je daarbij inzetten? Sergej Visser, ex-docent Engels en CKV en trainer/adviseur bij Bureau ICE, gaat hierover het gesprek aan. Verwacht een scala aan concrete voorbeelden, nieuwe inzichten en heel veel praktische werkvormen waar je meteen in je volgende les mee aan de slag kunt. De opbrengst? Leuke, gevarieerde lessen, actieve en betrokken leerlingen en een hoge lesopbrengst. Zó leer je een taal!

Mbo

Tijdens de keuzerondes kies je uit tal van inspirerende sessies voor het mbo. Neem bijvoorbeeld deel aan de sessie: Werkdruk in het werkveld: Hoe bereid jij je studenten voor?

Er zijn drie rondes waarin je zelf een keuze maakt welke sessie je wilt volgen. Zijn er meerdere sessies die je wilt zien? Na afloop bieden we je de mogelijkheid om de sessies nog te volgen.

Door: Eugène Klerkx

Werkdruk komt in elke beroepsgroep voor: gebrek aan personeel, deadlines, werktijden, veiligheid, noem het maar op. Er wordt dan ook veel gevraagd van studenten wanneer ze in het werkveld komen. Hoe kun jij jouw studenten voorbereiden op een werkzaam leven? Eugène geeft je handvatten om jouw studenten te helpen om in balans te blijven wanneer ze aan het werk gaan.


Door: Renée den Breems

Leerlingen aan het lezen krijgen, dat doe je zo! Renée den Breems deelt in deze workshop één van de vele werkvormen van Passionate Bulkboek. Verheugt je zich op een leuke en makkelijke opdracht, die je de volgende dag meteen met uw leerlingen kunt uitvoeren. Maak bovendien kans op de volledige inspiratiesessie voor jouw vaksectie.


Door: Amin Asad, Kirsten Cuppen en Valerie Ungerer

Bij deze sessie van ‘Blij(f) in het onderwijs’ kun je binnen een halfuur rekenen op inspiratie, omdenken en vooruitkijken. De missie van deze voormalig docenten van het jaar is duurzaam werkplezier voor iedere docent. Samen met jou ontdekken zij jouw ‘why’. Waar word jij nou écht gelukkig van in je werk?


“Van gelukkige leraren leer je de mooiste dingen.” – Loesje

Door: Jason Fredrick

Een nieuwsgierige houding is dé motor achter ontdekken, leren en ontwikkelen met plezier: op elke leeftijd! Jason Fredrick (Oprichter van Nieuwsgierig Denken) neemt je mee in de fascinerende wereld van nieuwsgierigheid en laat je zien hoe je in het onderwijs jouw allermooiste eigenschap actief kunt inzetten voor meer geluk, plezier en verwondering binnen en buiten de klas. Ook samen met jouw leerlingen! Deze sessie bevat praktische ideeën waarmee je direct de volgende dag mee kunt experimenteren. Nieuwsgierig zijn was nog nooit zo leuk!

Over OvM Live

Terug naar over OvM Live

Nieuws