De verborgen schatten

De verborgen schatten

We laten je graag kennismaken met de verborgen schatten die de methode Naut, Meander en Brandaan te bieden heeft. Zo laten we zien hoe je onze Staal thema's verbindt aan wereldoriëntatie-onderwerpen, nemen we je mee op expeditie naar de Noordpool, besteden we aandacht aan digitale geletterdheid en laten we jullie onderzoekend en ontwerpend leren.

Heb je een van onze video's gezien over de verborgen schatten van Naut, Meander en Brandaan?
Hieronder kun je ze alle 4 bekijken, inclusief handige links naar de extra materialen die genoemd worden in de video's. We hopen dat je door deze video's nóg meer uit je methode gaat halen of, wanneer je nog aan het oriënteren bent, een nóg beter beeld krijgt van Naut, Meander en Brandaan. Veel plezier!

Verborgen schat 1: digitale geletterdheid

De eerste drie lessen van Naut, Meander en Brandaan hebben een stap 3 met daarin een QR-code die verwijst naar www.nmb2.nl. Deze stap biedt veel extra mogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld meer invulling geven aan het begrip digitale geletterdheid. In deze video zie je op welke manier je dat kunt doen.

Maak daarbij ook gebruik van de digitale stappenplannen die je kunt vinden op ons onderwijsplatform Onderwijs van Morgen. Hier vind je handleidingen bij diverse digitale hulpmiddelen.

Verborgen schat 2: Staal en Naut, Meander en Brandaan

De taalthema’s van Staal sluiten erg goed aan bij de wereldoriëntatiethema’s van Naut, Meander en Brandaan. In het bijzonder de onderzoeksvraag in combinatie met taalproducten. Hoe dat in zijn werk gaat en welke verbindingen je kunt maken? Je vindt het in deze video.

Lees meer over de samenhang

En bekijk hier de in de video genoemde prezi.

Verborgen schat 3: de vrije uitdagingen

In Naut, Meander en Brandaan werken de kinderen aan het eind van een thema aan een ontwerp of onderzoeksvraag. Het is ook mogelijk om kinderen zelf tot een onderzoeksvraag of ontwerp te laten komen. Wil je weten hoe je dat het beste kunt aanpakken? Bekijk dan deze video.

Maak daarbij ook gebruik van de in samenwerking met de TU Delft en de Radboud Universiteit ontwikkelde Uitdagingen Eigen Onderzoek en Eigen Ontwerp die je kunt vinden op ons onderwijsplatform Onderwijs van Morgen.

Verborgen schat 4: Arctic Explorer

We willen graag werken aan bewustwording bij de kinderen ten aanzien van klimaatverandering. In samenwerking met Arctic Explorer hebben we bij twee thema’s van Naut, Meander en Brandaan alternatieve uitdagingen ontwikkeld. Met virtual reality (VR) op expeditie naar de Noordpool.
Ga je mee? Bekijk de video.

Lees meer over de uitdagingen

Meer weten?

Ben je benieuwd naar de voorbeelden of wil je meer weten? Methodespecialist Michiel Boudewijn praat je graag bij. Kies een datum en geef een tijdstip op dat jou (en je collega’s) goed uitkomt en plan een online meeting in. Je ontvangt dan een Teams-link waarmee alle deelnemers op het afgesproken tijdstip kunnen deelnemen aan de meeting. Gewoon vanuit huis, school of waar je ook bent.

Maak een afspraak

Meer weten over Naut Meander en Brandaan?

Bekijk Naut Meander Brandaan

Meer weten over Staal?

Bekijk Staal