De week van Jeroen



5 juni 2020

Deze week volgen we Jeroen de Jong. Hij vertelt ons hoe hij de afgelopen maanden heeft ervaren om vanuit huis te werken. Ook deelt hij zijn plannen voor de start van het komende schooljaar en vertelt hij over zijn initiatief April op stil. Graag stellen we hem aan je voor.

Wie is Jeroen?

Naam Jeroen de Jong Leeftijd 43 jaarWoont samen met zijn vrouw en 3 kinderen, een tweeling van vier en een dochter van één. Werkt als docent rekenen, mediawijsheid, ondernemerschap en ICT op ROC Friese Poort. Ook is hij vakgroep voorzitter voor het vak rekenen. Geeft les aan studenten Sociaal Werk, domein Zorg & Welzijn. Werkervaring Werkt nu 5 jaar in het mbo. Daarvoor werkte hij 4 jaar in het basisonderwijs waar hij les gaf aan groep 3. Daarvoor werkte hij 12 jaar bij Achmea Centraal Beheer.

Studeerde aan de Pabo en volgde de docentenopleiding Besluiteconomie. Gaf zijn eerste les op afstand 26 maart jongst ledenIs initiatiefnemer van April op Stil



Er is een hoop gebeurd de afgelopen maanden. We hebben docenten ontzettend hard zien werken om het onderwijs op afstand vorm te geven. Kun je me vertellen hoe jij de afgelopen tijd hebt ervaren? Ik heb bij Centraal Beheer gewerkt. Hier was ik altijd bezig met processen verbeteren en versnellen, dus het digitaliseren van processen zit in mijn bloed. In het basisonderwijs heb ik hier niet veel mee gedaan, maar in het mbo was ik hier met mijn team al veel mee bezig. We werkten al een tijdje met applicaties van Microsoft waardoor we vrij snel wisten wat we moesten doen met betrekking tot het afstandsonderwijs. Maar toen we eenmaal thuis kwamen te zitten was ik helemaal van slag. De uitdaging om met kinderen thuis aan het werk te gaan, was lastig. Daarnaast merkte ik dat ik mijn creativiteit niet meer kwijt kon. Voorheen had ik een doel en dan bereikte ik dat gewoon door hard mijn best te doen. Nu viel dat voor mijn gevoel weg. Daar heb ik een aantal weken wel last van gehad. Nu heb ik het geaccepteerd en ben ik eigenlijk al weer bezig met dingen te regelen voor volgend schooljaar. Ik vind dat de situatie ook wel kansen met zich meebrengt. Natuurlijk zijn de contacturen op school nu te weinig. Maar mocht er straks een vaccin zijn en we gaan 2 à 3 dagen naar school in kleinere klasjes, dat zou ik wel heel mooi vinden. Klassen met 30 studenten vond ik niet fijn werken. Daarnaast, zoals je bijvoorbeeld ziet bij het programma Dreamschool, zijn studenten veel bezig met zaken buiten de les om. Ze willen zichzelf bewijzen, zijn bezig met hoe ze zich moeten gedragen, noem maar op. Dat heb je online minder. Hoe gaan jouw studenten over het algemeen om met de situatie? Dat hangt veel af van de thuissituatie, maar het valt me over het algemeen heel erg mee. Niet iedereen doet wat, maar dat was normaliter in de les ook niet het geval. Van de week moesten mijn studenten een toets doen. Ik geloof toch wel dat 70% dit netjes gedaan heeft. Het online vormgeven van toetsing blijkt soms een uitdaging. Hoe heb je dit gedaan? Ik denk dat deze crisis ons het inzicht gaat geven dat een heel groot deel van de studenten het gewoon doet. Maar om die paar erbij te betrekken die het niet doen, kost zoveel tijd en moeite. Ik heb me er voor nu bij neergelegd. Er kan gespiekt worden, die verantwoording ligt nu bij de student. We horen geluiden dat gesprekken met een persoonlijke aard wat lastiger van de grond lijken te komen. Hoe ervaar jij dit? Je kunt dit soort gesprekken wel online voeren maar dan moet je daar echt de tijd voor nemen. Op school je doe dat even tussendoor. Maar net zoals niet iedereen op school naar je toe komt, zijn studenten online ook niet altijd bereikbaar. Communiceren van achter je computer is ook conditioneel gezien een stukje gewenning. Na twee of drie van zulke gesprekken ben je toch wel moe!



Hoe ziet voor jou een gemiddelde dag er momenteel uit?

Ik heb momenteel (begin juni) niet veel lessen meer. Ik heb nog wel een klas die ik rekenles geef en ik heb een examenklas. ’s Ochtends begin ik mijn dag met mijn mail, vervolgens hebben we vaak een vergadering. Ook ben ik momenteel bezig met het nakijken van examens en het voeren van gesprekken met studenten hierover. Ik ben rekenvoorzitter voor Friese Poort en daar ben ik ook druk mee.


Hoe heb jij je studenten de afgelopen tijd gemotiveerd voor het vak rekenen?

Dat is voornamelijk door de relatie die je opbouwt met je studenten. Als dat lukt, komen ze in je les. Het is belangrijk om belangstelling te tonen in wat de studenten bezighoudt. Daarnaast probeer ik te differentiëren in de lessen, zodat studenten die rekenen lastig vinden ook successen ervaren.


Welke uitdagingen kom je tegen in het lesgeven op afstand? Ik denk voornamelijk uitdagingen die bij mezelf liggen. Het loslaten van de controle. Dat ik een andere manier van vertrouwen moet weten te krijgen. De tweede- en derdejaars ken ik, maar hoe ga ik dat doen met de eerstejaars van volgend jaar?


Hebben jullie al een plan voor start schooljaar?

We hebben de richtlijn gekregen dat 20% van de docenten en studenten naar school mogen komen. Organisatorisch komt dat goed uit, want dat betekent voor iedereen één dag in de week naar school. Ik ben benieuwd hoe zo’n dag eruit komt te zien. Blijf je bijvoorbeeld de hele dag bij de studenten of wordt er toch een soort relatiesysteem vormgegeven? Wellicht moeten we zo nu en dan ook op locatie les gaan geven. Dus kijken welke studenten uit dezelfde regio komen en daar in de buurt op locatie nog een extra lesmoment kunnen creëren.


Ben jij je al aan het voorbereiden op de start van het nieuwe schooljaar?

Ja, ik ben momenteel bezig met hoe ik een padlet kan samenstellen ter ondersteuning van mijn lessen. En ik ben alle instructiefilmpjes aan het doorkijken van OneNote, Word en Powerpoint. Ook ben ik aan het leren hoe je op een snelle en professionele manier instructiefilmpjes maakt. 





Hoe kunnen nieuwe studenten zich het beste voorbereiden op de start van het schooljaar?

Bekijk de applicaties, zodat je in ieder geval weet hoe het allemaal werkt. En ga er alsjeblieft vanuit dat je maar 1 of 2 dagen, misschien de eerstejaars wat vaker, naar school toe gaat. Dus zorg dat je ergens een plekje hebt om te leren.


Heb je een idee hoe je de kennismaking met de studenten vorm wilt gaan geven?

Tja, het is moeilijk om kennis te maken met iemand als je diegene niet ziet. Je bent eigenlijk alleen maar aan het zenden, maar je ziet minder goed wat je terug krijgt. We zijn wel aan het denken om een wekelijks journaal te gaan doen, waarin studenten vragen kunnen stellen en kunnen vertellen wat er speelt.


"Ik denk dat studenten de lering die ze trekken uit deze situatie een leven lang meenemen."


Denk je dat studenten zich zorgen moeten maken?Ik denk dat ze de lering die ze trekken uit deze situatie een leven lang meenemen. De levenslessen die hieruit voort komen, daar kunnen ze volgens mij wel wat mee.


Wat verwacht jij dat de lange termijn effecten gaan zijn op het onderwijs?

Ik hóóp dat de kwaliteit van het contact verbeterd wordt. Dat we bezig zijn met de kwantiteit in plaats van de kwaliteit. Normaal gesproken hadden we veel les, maar liet de kwaliteit soms nog te wensen over. Ik hoop en denk dat we daar echt winst op kunnen behalen. Kleinere klassen behouden zou hieraan ook bij kunnen dragen.


Waar ben je trots op, terugkijkend op de afgelopen periode?

Dat we eigenlijk met z'n allen heel flexibel zijn. Ik had niet verwacht dat we dat in deze mate waren, maar we doen het wel. Zowel mijn collega’s als de studenten. Want vlak ze niet uit, die studenten, ze kunnen meer dan we denken!

April op Stil

Jeroen is initiatiefnemer van April op Stil . April op Stil is een smartphoneloze periode voor studenten, docenten en iedereen die maar wil aanhaken.

“Studenten gaven mij inzicht in hoeveel schermtijd ze normaliter hadden. Ik was geschokt!”


Wat was voor jou de aanleiding om dit initiatief op te zetten?

Twee jaar geleden is mij gevraagd om een lessenserie te maken in het kader van mediawijsheid. Ik heb voor deze lessen een aantal experts uitgenodigd om te vertellen over mediawijsheid in hun vakgebied. Ik had een vlogger uitgenodigd, iemand van het uitzendbureau en een journalist. Deze journalist kwam in de klas en liet een filmpje zien over een meisje dat een maand lang haar smartphone niet had gebruikt. In deze korte documentaire genaamd ‘Afgehaakt’ vertelde social engineer Ritzo ten Cate dat iedereen met een smartphone per definitie verslaafd is. Toen gingen er wat alarmbellen af bij mij. Ik keek naar mijn eigen tijd die ik op mijn telefoon zat per dag en toen zat ik op 3 uur en drie kwartier. Dat kon ik natuurlijk goed verantwoorden want ik had net een dochter die ik drie keer per dag de fles moest geven en daar was ik drie kwartier per keer mee bezig. Toen ging ik wel nadenken. Ik was dus niet met mijn dochter bezig maar met mijn mobiel. Dat maakte me echt verdrietig. Ook haar leerde ik al om op die jonge leeftijd naar die mobiel te kijken. Ik wil dit niet en ik moet hier iets mee doen.


En toen?

Toen ben ik alle klassen langs gegaan en heb ik gevraagd wie er zin had om een maand lang zijn mobiel in te leveren. Ze verklaarden me voor gek. Ik ben met ze in gesprek gegaan en uiteindelijk hebben er 13 studenten meegedaan. Zij gaven mij inzicht in hoeveel schermtijd ze normaliter hadden. Ik was geschokt! We hebben uiteindelijk een periode van twee en een halve week onze mobiels weggelegd. En toen stond ik ineens op de voorpagina van de Leeuwarder Courant! Uiteindelijk vonden de studenten het geweldig. We hebben een avondje uit gepland in die periode en ze vonden het een verademing zonder telefoon. Uiteindelijk kregen ze hun telefoon terug. Hier waren ook ouders bij aanwezig. Er waren ouders die zeiden dat ze echt een andere dochter terug hadden gekregen. Grootouders zeiden tegen hun kleinkinderen dat ze het zo leuk vonden dat ze er echt waren. De studenten sliepen ook veel beter, deden veel meer in de les. Ze zouden het het jaar erop zo weer doen, zeiden ze.

Hebben jouw collega’s ook deelgenomen aan April op Stil?

Mijn collega’s stonden er in het begin echt niet om te springen, die hadden er absoluut geen zin in. Remko Meijerink, voorzitter van het college van bestuur, zei tegen me: ‘super leuk Jeroen, maar ik doe niet mee, dat gaat echt niet met mijn werk’. Toen ik ’s avonds in bed lag dacht ik: ‘nou, dat is mooi!’. Tijdens de afsluiting van het project was hij zo onder de indruk. Dit jaar zou hij de eerste zijn die zijn mobiel zou inleveren.


Denk je dat jij het zou kunnen?

Kunnen is denk ik meer een willen. Ik denk dat iedereen het kan. Maar willen... ik voel wel gelijk weerstand! Maar dat is naar mijn mening vooral een teken dat het daadwerkelijk een probleem is.









Hoe is April op Stil dit jaar verlopen?

Door de omstandigheden is April op Stil dit jaar niet doorgegaan. Ik heb er echt buikpijn van gehad. We hadden 200 aanmeldingen. Van mensen in de verslavingszorg tot docenten op basisscholen. Ik heb een jaar keihard gewerkt, met veel mensen gesproken. Het is echt nodig. Als ik normaliter door de gangen van school loop zegt niemand gedag, ze zitten allemaal met hun neus in hun mobiel. Wat me ook zorgen baart is de manier waarop ze met elkaar communiceren via de mobiel. Soms laten ze me berichten lezen waar ik stijl van achterover sla. Die twee en halve week zonder mobiel geeft inzicht in waar het mis gaat in het gebruik van de mobiel en wat het niet gebruiken van de mobiel voor meerwaarde brengt. Wanneer heb ik de mobiel nou écht nodig en wanneer niet.


Welke lering denk je dat mensen in de huidige situatie uit jouw initiatief kunnen trekken?

Heel simpel, het geeft je veel meer tijd en creativiteit. Je komt weer tot je zelf. De mobiel kan heel veel aandacht vragen zodat je jezelf vergeet wanneer je aan het scrollen bent.


Wat zijn de volgende stappen?

Ik ga in ieder geval niet wachten tot volgend jaar April! Ik ben momenteel met verschillende partijen aan het praten om meer aandacht te krijgen voor April op Stil. Ik zou ook nog erg graag op een of andere manier op tv komen. Ik weet nog niet of me dat gaan lukken.


Help jij Jeroen om op tv te komen of wil je mee doen aan April op Stil? Mail dan naar jedejong@rocfriesepoort.nl

Benieuwd naar andere ervaringen?

Wekelijks volgen we andere mensen in het middelbaar beroepsonderwijs om zo inspiratie en tips met jou te kunnen delen.

Terug naar het overzicht