Waar moet de nieuwe lesmethode aan voldoen?
Bepaal gezamenlijk waar de nieuwe lesmethode aan moet voldoen
Bij het kiezen van een nieuwe lesmethode komt er veel op je af. Reden genoeg om zorgvuldig te werk te gaan. Een belangrijk onderdeel van dit proces is het bepalen welke criteria je belangrijk en minder belangrijk vindt. Malmberg heeft een handige werkvorm met criteria kaartjes ontwikkeld voor jezelf en voor jouw team.
Hoe werkt het?
Ronde 1: Individueel
Sorteer voor jezelf de kaartjes van belangrijk naar onbelangrijk. Teken bijvoorbeeld een piramide op een groot vel papier. Bovenin komen de criteria die volgens jou echt niet mogen ontbreken in de nieuwe lesmethode.
Ronde 2: Met elkaar
Tijd om te overleggen. Kom met de vaksectie gezamenlijk tot twee stapels kaartjes gesorteerd op belangrijk versus onbelangrijk.
Ronde 3: Met elkaar
Teken een nieuwe piramide op een groot vel papier. Gebruik de stapel kaartjes met de belangrijke criteria uit de vorige ronde. Welke criteria zijn het allerbelangrijkst? Deze komen bovenin. Ga zo één voor één de kaartjes af. Uiteindelijk komen jullie zo tot een gedeelde visie waar de nieuwe lesmethode aan moet voldoen. Met dit in het achterhoofd kun je een bewustere keuze maken voor een nieuwe lesmethode.