De week van Marleen


20 april 2020

Deze week volgen we Marleen. Zij vertelt haar ervaring met lesgeven op afstand en hoe haar studenten hiermee omgaan. Graag stellen we haar aan je voor.

Wie is Marleen?

Naam Marleen van der ZandenLeeftijd 32 jaar Werkt als Docente Nederlands op het Summa College in Eindhoven Geeft les aan studenten van de opleiding haarverzorging BOL en BBL. Werkervaring werkt sinds 6 jaar als docente Nederlands in het mboStudeerde eerst aan de pabo en heeft vervolgens haar bachelor gehaald in communicatie en informatiewetenschappen. Is via een zijinstroom traject weer in het onderwijs terecht gekomen.  Gaf haar eerste les op afstand op woensdag 11 maart, nog voor de scholen officieel dichtgingen.

Aan de slag

Er is een hoop gebeurd de afgelopen weken. We hebben docenten ontzettend hard zien werken om het onderwijs op afstand vorm te geven. Kun je me vertellen hoe jij de afgelopen tijd hebt ervaren? De eerste week was eigenlijk vrij soepel verlopen.Dit was een tussenweek waarin we studenten al thuis lieten blijven als ze klachten hadden. We merkten dat de klassen leger begonnen te raken en minder studenten naar school toe kwamen. Toen ben ik begonnen met Teams te gebruiken. Een deel van de klas was fysiek in de klas en het andere deel vanuit huis. We hebben die week niet gelijk het volledige rooster in gezet maar zijn begonnen met spreekuren.Deze duurden een half uurtje per klas en dat verliep heel goed. Ik merkte dat ik het gaandeweg de weken drukker kreeg. Je gaat dan weer het onderwijs vorm geven zoals nadenken over de examens. Hoe gaat het deze week? Ik zit deze week in de mondelinge examens en dat is erg tijdrovend en kost veel energie. Ik merk dat ik na een dag online spreekuur geven of examens afnemen, helemaal op ben. Dat was die eerste week trouwens ook al wel. Ik liet mijn laptop gewoon aan staan en werkte eigenlijk veel meer dan wanneer ik gewoon op locatie werk. De balans tussen werk en privé zoeken vind ik wel een lastige. Hoe helpen en ondersteunen jullie elkaar momenteel? Ik was woensdag 11 maart al begonnen met online contact via Teams en heb mijn ervaringen gedeeld met collega’s. Vervolgens kregen we op vrijdag de 13e een MS Teams training. Daarna was het nog wel zoeken naar hoe bepaalde functies werken. Stapje voor stapje kom je er samen wel uit. Daarnaast hebben we bij het Summa College een Intranet pagina. Daarop wordt veel gedeeld; video’s, instructies, tips en handig weetjes. We hebben ook een liveblog over wat er allemaal gaande is binnen Summa College. We horen hierin trieste mededelingen maar ook hele positieve succesverhalen. Dat is wel heel fijn om te lezen tussen alle vervelende, verdrietige berichten door. Hoe communiceer je momenteel met je collega’s? Wij hebben nog steeds gewoon overleg en vergaderingen. Ook bellen we regelmatig met Teams. Wel mét video, kun je elkaar toch even zien. Hoe geef jij het thuiswerken vorm? Ik woon alleen dus ik heb gelukkig geen last van andere familieleden die ook in huis rond lopen. Wel een kat die soms even gedag komt zeggen. Het is wel de valkuil om dan door te werken. Niemand zegt: kom we gaan even wandelen of iets dergelijks. Verder heb in mijn woonkamer een bureau neergezet. Ik had in eerste instantie geen bureaustoel, maar toen kreeg ik na een tijdje last van mijn lichaam. Toen heb ik op een Facebook deelpagina gevraagd of iemand nog een bureaustoel over had. Nu heb ik een perfecte uitgebreide luxe bureau stoel, dit scheelt enorm. Via het Summa College hebben we ook beschikking tot een ICT site waar we allerlei materialen kunnen bestellen zoals een laptopstandaard, headset of een los toetsenbord.

"Ja juf, ik mag de opdrachten toch pas eind april af hebben dus ik had nu nog niks te doen."

Hoe gingen jouw studenten om met de omschakeling? Wonderbaarlijk goed. Het percentage met aanwezigheid is ook bizar hoog.Ik moet wel zeggen dat ik niet helemaal zeker weet wat ze allemaal aan het doen zijn, want de camera’s staan uit. Je hoort ze af en toe wel een vraag stellen of als ik de presentie doe hoor ik ze roepen, ‘ja ik ben er’! Je moet het wel een beetje loslaten merk ik. Op school heb je ook niet altijd controle over wat ze aan het doen zijn. Wij werken met Taalblokken en ik heb wel een aantal weken in de gaten gehouden wat ze hebben gedaan en hoeveel minuten ze hebben gewerkt. De eerste week waren er toch nog een flink aantal studenten die 0 minuten hadden gewerkt. Dit heb ik gelijk gecommuniceerd naar de studieloopbaan begeleider die hier de studenten vervolgens op aan heeft gesproken. Ik had zelf de studenten ook nog gemaild met de vraag of ze een goede reden hadden en of ze thuis een fijne werkplek hebben. Ze zeiden heel eerlijk: Ja juf, ik mag de opdrachten toch pas eind april af hebben dus ik had nu nog niks te doen. Ik heb ze wel geadviseerd om elke week een klein beetje te doen. Ik merk inmiddels dat het werk op dezelfde manier wordt gemaakt als tijdens een normale les. Dit zie ik ook in de toetsresultaten. We hebben nu een toets digitaal afgenomen en het is niet zo dat ze hun Powerpoint erbij pakken of de theorieboekjes. Ze zijn heel eerlijk de toets aan het maken. Dit valt me erg mee. Ik dacht, zul je zien, die hebben straks allemaal tienen. Maar nee, ook gewoon vieren, vijven en zessen. Hoe werk jij tijdens een online les? Ik kijk eerst of iedereen aanwezig is. Vervolgens ben ik kort aan het woord en vertel waar we in de week aan gaan werken. Het scherm deel ik, dan laat ik ook in Taalblokken zien wat ze wel of niet gemaakt hebben. Ik spreek ze individueel aan en we spreken door waar ze tegen aan lopen. Dit is vooral hoe het gaat met de niet-diplomakandidaten. Collega’s vertelden dat ze projecten aan het doen zijn met studenten zoals een vlog maken en het leven in quarantaine in beeld brengen. Ik zei: ’jeetje daar kom ik helemaal niet aan toe!’ Ik ben blij dat ik Taalblokken heb en dat ik dit in kan zetten. Ik zou willen dat ik die creatieve opdrachten zou kunnen maken maar ik ben zo bezig met het voorbereiden van de studenten op de examens. De niet-examenkandidaten komen hierdoor wel op een lager pitje te staan. Dit vind ik erg jammer, ik zou ook erg graag meer willen doen voor ze. Misschien denk ik hier in de meivakantie nog eens goed over na.

"Ik dacht, zul je zien, die hebben straks allemaal tienen. Maar nee, ook gewoon vieren, vijven en zessen."

Hoe motiveer je studenten voor het vak Nederlands in deze periode? De examenstudenten zijn erg gemotiveerd om alles af te maken voor de examens. Dit gaat erg goed. Daardoor zijn ze veel aanwezig tijdens de online lessen. De niet-diploma kandidaten maken gewoon wat ze moeten maken, maar niet meer. We hebben per klas een spreekuur waarin we vooral checken waar ze mee bezig zijn. Dit is ook een beetje omdat we niet weten hoe lang dit gaat duren. Ik ben praktisch ingesteld, dus voor de eerste paar weken vond ik het vooral belangrijk dat ze iets aan het doen zijn. Mocht het nou nog langer gaan duren, dan ga ik wel nadenken over creatieve opdrachten.   Hoe gaat het momenteel met de stages? Veel salons zijn natuurlijk dicht. Er zijn wel studenten die nog naar de salon kunnen om thuis-kleuring kitjes te maken of producten te verkopen. Je hebt ook salons die ook deels winkel zijn. Dan mogen ze als winkel wel open. Sommige kunnen dus wel stage lopen en anderen niet. Volgens mij is er wel een uitspraak gedaan dat gemiste uren in corona tijd niet ingehaald hoeven te worden.

Een blik vooruit

"Ik vind het wel spannend wat er dinsdag besproken en besloten gaat worden."


Dinsdag krijgen we meer duidelijkheid over de situatie. Hebben jullie je al voorbereid op mogelijke scenario’s? We hebben voor de komende weken eigenlijk alles al in de startblokken staan. We zijn nu al gestart met de mondelinge examens en het examenplan voor de periode vanaf 6 mei ligt al klaar. Maar volgens mij is het ook zo dat het Summa College al heeft besloten dat er voorlopig geen lesactiviteiten plaats gaan vinden op school voor niet-examenkandidaten. We focussen ons vooral op de examenkandidaten, zodat zij misschien wel al weer naar school mogen komen. De andere studenten behouden gewoon hun online MS Teams lessen. De studiewijzers en planners voor na de meivakantie liggen ook al klaar. Eerst was er nog sprake van mogelijk doorwerken in de meivakantie maar iedereen heeft hartstikke hard gewerkt zodat we nu gelukkig wel even vakantie kunnen hebben. Hebben jullie ook andere scenario’s voor ogen? Er is aangegeven om van het slechtste scenario uit te gaan. Wij zijn een van de weinige ROC’s waarbij alle locaties helemaal dicht zijn. Ik verwacht dat de locaties na de persconferentie weer open gaan voor personeel en eventueel voor de examens die echt door moeten gaan. Voorlopig gaan we voor niet-examen studenten de schooldeuren nog niet openen tenzij er iets anders besloten wordt vanuit de overheid. Ik vind het wel spannend wat er dinsdag besproken en besloten gaat worden. Wellicht komt er iets heel anders uit, dan moeten we wel een ander plan bedenken! Jullie gaan ook centrale examens afnemen bij de examenklassen. Hoe geven jullie dit vorm? Toevallig heb ik daar gisteren de planning voor gekregen. 15 mei starten we en begin juni vinden de laatste examens plaats. Er zal een maximaal aantal studenten per tijdvak worden toegelaten met de RIVM regels in acht genomen. We hebben het organisatorisch gezien volgens mij erg goed aangepakt. Het scheelt dat wij met het Summa College ook een voortgezet onderwijs afdeling hebben. Daar hebben ze afgelopen maand al schoolexamens afgenomen op locatie. Dat gaat bijna op militaire precisie. Daar hebben ze nu de ervaringen al en die kunnen wij mooi meenemen in onze plannen.

"We checken of er niemand aanwezig is in de ruimte en of er geen spiekbriefjes liggen."

Vinden docenten en studenten dit spannend? Ja, volgens mij wel. Ik heb deze week al mondelinge examens af mogen nemen via Teams en ik merk dat studenten het in eerste instantie best wel spannend vinden. Werkt het allemaal wel? Hebben we verbinding? Kan ik het allemaal goed verstaan? Tot nu toe hebben we hele positieve ervaringen. Studenten vinden het eigenlijk best wel geinig en hebben er een goed gevoel over. Het is ook goed gegaan vind ik. Je moet natuurlijk wel wat aanpassingen doen. Zo moeten ze de kamer laten zien op de camera en checken we of er niemand aanwezig is in de ruimte en of er geen spiekbriefjes liggen. Ze moeten hun ID laten zien en moet er toestemming gegeven worden voor het maken van opnames. Er komt dus wel wat bij kijken, maar ik heb het als erg positief ervaren. Ik zou het eigenlijk prima vinden om het in de toekomst ook zo te doen. Als studenten bijvoorbeeld in het buitenland op stage zijn kan er dan toch een examen plaats vinden.



Moeten de studenten zich zorgen maken over de huidige onderwijs situatie?Nee, ik denk het niet. Er is best wel snel een noodaanpak gecreëerd, ook met betrekking tot de examinering. Nu is het voor Nederlands redelijk makkelijk te plannen maar een examen knippen zal je toch echt met een model moeten doen. Ze zijn nu aan het bedenken of dat wellicht tijdelijk met oefen hoofden gedaan mag worden. Dat is wel lastig, je kunt nu niet gesitueerd examineren. Daar zijn nog wel wat zorgen over, maar echt druk maken doe ik me niet. Studenten hebben voor 1 oktober allemaal hun diploma. Misschien doen ze er nu iets langer over dan gepland, maar ze kunnen toch doorstromen naar een nieuwe opleiding. Studenten die nu in het eerste jaar zitten zien we volgend jaar gewoon in het tweede jaar. Ik heb ook niet het idee dat studenten een hele grote achterstand op lopen. Ik denk dat dit bijvoorbeeld in het basisonderwijs meer aan de orde is dan bij ons. Alhoewel, de praktijk vakken, die hebben ze nu al weken niet gehad. Dat is toch wel lastig. Hoe kunnen nieuwe studenten zich voorbereiden op komend jaar? Nieuwe studenten die volgend jaar beginnen kunnen nu met huidige studenten appen of via Instagram DM berichtjes sturen. Zo kunnen ze zich goed voorbereiden op hun keuze. Dit valt nu natuurlijk ook allemaal weg voor de beginnende studenten. Voorheen deden we dit niet. Dan hadden we gewoon meeloopdagen en konden we met de studenten praten. Nu is het toch anders. Appen met huidige studenten vind ik een goede ontwikkeling.


"Studenten zijn soms juist actiever, ze zijn veel thuis en hebben meer tijd."


Wat verwacht jij dat de lange termijn effecten gaan zijn op het onderwijs van de huidige situatie? Ik denk dat dit aan de ene kant ook een hele goede ontwikkeling is geweest. We zijn grote stappen aan het maken. We zijn innovatief op meerdere vlakken. Ik hoorde gisteren ook dat er goed gebruik wordt gemaakt van de online leeromgeving ItsLearning. Studenten zijn soms juist actiever, ze zijn veel thuis en hebben meer tijd.


Wat is het leukste wat je de afgelopen week hebt gezien aan initiatieven/ideeën voor afstandsonderwijs? Er is een erg bekende barbershop in Eindhoven van twee jonge gasten waar veel PSV’ers naar toe gaan. Zij hebben nu een samenwerking met één van onze docenten. Samen hebben zij een Teams vergadering opgezet waarin studenten een kijkje mochten nemen in de salon, leerden over hoe zij de salon zijn gestart en allerlei vragen mochten stellen. Super leuk om met die bedrijven iets voor het onderwijs te doen. Er zijn nu ook praktijklessen online zoals tutorials visagie of haar opsteken. Studenten zie je dan in hun woonkamer met een oefenhoofd aan de slag of zelf met make up. Bij Nederlands zie ik dat er ook creatieve collega’s zijn die hun studenten vlogs laten maken of een leven-in-quarantaine gedicht.


"Goed om te weten dat we elkaar hebben, ook op afstand ."


Om af te sluiten: waar ben je trots op, terugkijkend op deze periode? De flexibiliteit die we met zijn allen hebben laten zien zowel binnen de opleiding maar ook zeker de studenten. Voorheen konden ze met moeite hun eigen schoolmail openen en nu hebben ze het allemaal gevonden. Ik vind het mooi dat we allemaal actief zijn en elkaar helpen. We steunen elkaar ook. Ik heb ook collega’s die een dierbare zijn verloren. Dan merk je toch wel dat de saamhorigheid er echt is. Goed om te weten dat we elkaar hebben, ook op afstand.

Benieuwd naar andere ervaringen?

Wekelijks volgen we andere mensen in het middelbaar beroepsonderwijs om zo inspiratie en tips met jou te kunnen delen.

Terug naar het overzicht