

Met Pluspunt zet je ieder kind in zijn kracht en krijg jij als leerkracht maximale controle over het rekenonderwijs. Pluspunt beweegt met je mee, zodat jij de rekenlessen echt eigen kunt maken. Altijd gestoeld op de rekendidactiek van de methode.
Het beoordelingsmateriaal wordt momenteel aangepast ivm nog betere aansluiting op de geactualiseerde SLO-kerndoelen. Vanaf november kun je deze weer aanvragen.

Met Pluspunt zet je ieder kind in zijn kracht en krijg jij als leerkracht maximale controle over het rekenonderwijs. Pluspunt beweegt met je mee, zodat jij de rekenlessen echt eigen kunt maken. Altijd gestoeld op de rekendidactiek van de methode.
Het beoordelingsmateriaal wordt momenteel aangepast ivm nog betere aansluiting op de geactualiseerde SLO-kerndoelen. Vanaf november kun je deze weer aanvragen.
In deze informatiebrochure maak je kennis met de methode Pluspunt. Je krijgt hiermee een uitgebreide indruk van:

⚠️ Editor Preview: FAQ Accordion Start - Place your content after this marker
Rekenen is overal – en dat laat Pluspunt kinderen zelf ontdekken. In herkenbare en betekenisvolle contexten ervaren ze waarom een vaardigheid ertoe doet. Dat maakt rekenen motiverend en stimuleert eigenaarschap: “Oh, dáárom leer ik dit!” Nieuwe doelen worden helder geïntroduceerd met opdrachten en voorbeelden die aansluiten bij hun leefwereld, ondersteund door visueel materiaal waar dat bijdraagt. Zo blijft rekenen niet alleen iets van school, maar iets dat ze herkennen in hun dagelijks leven.
De leerlijnen van Pluspunt zijn opgebouwd vanuit bewezen rekendidactiek en sluiten aan bij de nieuwste inzichten en geactualiseerde kerndoelen (SLO 2025). Ze zijn overzichtelijk en doelgericht ingericht: 1 doel per les. Dit zorgt voor houvast, maar geeft ook ruimte om te verdiepen, te remediëren of te verrassen met je eigen invalshoek.

Een stevige basis is onmisbaar. Daarom werkt Pluspunt met de Rekenmuur, waarin alle basisvaardigheden zijn opgebouwd in logische stappen. Eerst goed begrijpen (Power), daarna tempo maken (Speed). Zo groeien kinderen stap voor stap in hun rekenvaardigheid. Er is volop oefenstof en ruimte voor herhaling, maar ook voor spelvormen en creatieve werkvormen die automatiseren leuk en afwisselend maken. De Rekenmuur geeft inzicht in wat al stevig staat en waar nog geoefend moet worden.
Met Pluspunt volg je eenvoudig de ontwikkeling van ieder kind. Naast vaste toetsmomenten ondersteunt de methode je bij observeren en analyseren. Zo kun je tijdig signaleren en bijsturen waar nodig. De toetsdoelen sluiten altijd logisch aan op de lesdoelen, zodat je precies weet waar een leerling staat en welke vervolgstap passend is.
Aan het einde van ieder blok duiken leerlingen het Rekenlab in: een uitdagende, ontdekkende les waarin wiskundig denken centraal staat. Individueel én samen werken kinderen aan prikkelende vraagstukken die verwondering oproepen en stimuleren tot creatief redeneren. Zo ontwikkelen ze stap voor stap een wiskundige attitude.
De Rijke Rekenvraag zet de hele groep aan tot wiskundig denken. Het is een open en uitdagende vraag, geschikt voor ieder niveau. Kinderen onderzoeken, proberen uit en leren door samen te verwoorden hoe ze het aanpakken. De nabespreking maakt strategieën en begrippen zichtbaar en helpt leerlingen leren van én met elkaar.
Kinderen blijven profiteren van variatie in werkvormen: oefenen in een werkboek, digitaal oefenen, samenwerken in een spel of bewegen bij een rekenactiviteit. Zo houd je het rekenen afwisselend en motiverend.

Pluspunt biedt je volop suggesties om dit makkelijk te doen: kant-en-klare ideeën om een lesdoel spelenderwijs te oefenen, zowel in de klas als buiten. Jij kiest of, wanneer en hoe je dit inzet.
In de bovenbouw biedt Pluspunt twee katernen per blok:
Zo blijft rekenen levendig, ook in de hogere groepen, en sluit het beter aan bij verschillende leerstijlen.
Met de nieuwe optie Vrij oefenen in Bingel gaan kinderen zelfstandig aan de slag. Per leerdoel automatiseren en memoriseren ze bouwstenen uit de Rekenmuur. Vrij oefenen staat op zichzelf: de resultaten hebben geen effect op andere taken in Bingel.
Pluspunt besteedt veel aandacht aan het ontwikkelen van een rijke rekenwoordenschat. Kinderen leren rekenhandelingen verwoorden, bijvoorbeeld bij de Rijke Rekenvraag en in het Rekenlab. Voor jou als leerkracht is in de handleiding per les aangegeven welke begrippen belangrijk zijn. Zo groeit taal mee met de rekenvaardigheid en krijgen kinderen de woorden om hun denkstappen te delen.
⚠️ Editor Preview: FAQ Accordion Start - Place your content after this marker
Bij Pluspunt draait elke les om één helder doel. Zo houd je focus, overzicht en tijd over. Met een programma van 30 weken creëer je ruimte om je eigen keuzes te maken: voor extra instructie, verdieping, remediëring of juist een creatieve invulling. Jij bepaalt wat jouw klas nodig heeft.

Pluspunt helpt jou als leerkracht om via observatie de onderwijsbehoeften van kinderen snel en helder in kaart te brengen. Zo voorkom je op tijd hiaten en komen sterke rekenaars snel in beeld. Dit maakt passend rekenonderwijs voor ieder kind haalbaar.

Wordt er iets nieuws uitgelegd, zoals het aanleren van een nieuwe strategie? Dan volgt Pluspunt het directe-instructiemodel (IGDI-model: Interactieve, Gedifferentieerde, Directe Instructie). Deze lessen richten zich altijd op de onderste as van het drieslagmodel: uitvoeren. Jij reikt de strategie aan, doet voor of denkt hardop na. Kinderen leren zo om sommen efficiënt uit te rekenen.
De overige lessen volgen een model voor geleide interactie. Kinderen maken dan zelfstandig de eerste opgave en worden uitgedaagd om na te denken over een rekenprobleem. Ze leren door de vragen die jij stelt tijdens de klassikale nabespreking en door het voorbeeld op het bord. Zelfstandig nadenken is hierbij een belangrijke leervaardigheid. Die komt vooral aan bod in lessen die gericht zijn op betekenis verlenen en reflecteren: de schuine assen van het drieslagmodel.
Iedere leerling start met de basisstrategie en groeit van daaruit verder. Wanneer een kind de basisstrategie goed beheerst, kan het variaties en efficiëntere strategieën leren. Jij hebt de vrijheid om in te spelen op waar de groep of een kind op dat moment staat.
Meten en meetkunde krijgen bij Pluspunt een eigen plek. Tijdens projectlessen ontdekken kinderen spelenderwijs verbanden, onderzoeken ze hun omgeving en leggen ze verbindingen met andere domeinen. Zo bouwen ze op een natuurlijke manier aan een stevig fundament voor de toekomst.
Met Pluspunt stuur je doelgericht op groei. Heldere lesdoelen (1 doel per les), doordachte observatiepunten en vaste toetsmomenten geven je snel zicht op waar ieder kind staat. Zo kun je precies bijsturen: extra instructie en oefening waar nodig, verdieping en uitdaging waar het kan. Resultaat: maximale controle over het rekenonderwijs, met ruimte en tijd voor maatwerk.
Aan de start van elk blok check je de basis. Op basis daarvan deel je per leerlijn flexibel niveaugroepen in. Tijdens het blok observeer je gericht: begrijpen kinderen het én kunnen ze het uitvoeren? De observatiepunten zijn concreet en bruikbaar—je ziet meteen wat een volgende stap vraagt: remediëren, herhalen of verrijken.
Pluspunt houdt je dicht op de voortgang. Naast formele toetsen meet je aan het einde van elke basisweek kort en krachtig hoe de lesdoelen landen. Samen met jouw observaties bepaalt dit het startniveau in week 4. Daarin gebruik je de vrijgekomen tijd voor gerichte remediëring, herhaling of verrijking. Deze ritmiek vergroot het eigenaarschap van kinderen én jouw handelingsvrijheid.
Eigenaarschap groeit wanneer doelen helder en haalbaar zijn. In Pluspunt staat elk lesdoel in kindertaal, met succescriteria die laten zien: wanneer is het gelukt? Kinderen volgen hun eigen groei, verwoorden aanpakken en krijgen vertrouwen. Jij faciliteert; zij zetten stappen met plezier.
⚠️ Editor Preview: FAQ Accordion Start - Place your content after this marker
Wist je dat Pluspunt nú al aansluit op de geactualiseerde SLO-kerndoelen (april 2025)? Om bepaalde kerndoelen nóg meer aandacht te geven, voeren we vanaf schooljaar 2026-2027 een aantal mooie vernieuwingen door. Voor jou betekent dit zekerheid van goed rekenonderwijs dat exact aansluit op de kerndoelen.
Als je Pluspunt al gebruikt betekent dit dus dat je geen intensief oriëntatieproces nodig hebt. De veranderingen in schooljaar 2026-2027 in hoe je met de methode werkt zijn minimaal, de didactiek blijft precies zoals je vanuit ons gewend bent.
Download hier een handige folder rondom Pluspunt & de nieuwe kerndoelen.
Benieuwd hoe de geactualiseerde SLO-kerndoelen tot uiting komen in Pluspunt? Speciaal hiervoor hebben we een uitgebreid kerndoelendocument samengesteld. Je leest hoe Pluspunt aansluiting biedt op de drie domeinen waar de kerndoelen onder vallen:
Lees meer over de invoering van de kerndoelen.

⚠️ Editor Preview: FAQ Accordion Start - Place your content after this marker
Pluspunt werkt met een jaarprogramma van 30 weken en 1 doel per les. Daarmee is het programma efficiënt én overzichtelijk. De tijd die vrijkomt gebruik je voor verdieping, remediëring of om jouw eigen draai te geven aan de rekenlessen. Naast de vaste bloktoetsen zijn er twee keer per jaar grotere toetsmomenten, zodat je altijd zicht hebt op de voortgang.

In drie basisweken werk je stap voor stap aan de lesdoelen. Kinderen laten tussentijds zien wat ze al beheersen, zodat jij snel kunt bijsturen of verdiepen. In week 4 zet je de ruimte in voor maatwerk: extra instructie waar nodig, herhalen of juist verrijken. Zo krijgt ieder kind wat het nodig heeft. Het blok sluit je af met het Rekenlab: een inspirerende les vol uitdaging en wiskundig denken.
Elke les in Pluspunt draait om één helder doel. Jij start met een korte introductie, waarna kinderen actief aan de slag gaan met betekenisvolle opdrachten. Zo ontstaat er focus en rust. Sterke rekenaars kunnen sneller doorwerken of verdiepen, terwijl kinderen die meer nodig hebben extra instructie en oefening krijgen. Jij hebt altijd de ruimte om in te spelen op wat de groep of een leerling nodig heeft.
Naast de lessen werken kinderen zelfstandig aan eigen taken. Hier onderhouden ze eerder behandelde stof en oefenen ze basisvaardigheden. Dit biedt jou de gelegenheid om te observeren, analyseren en maatwerk te geven. Dankzij slimme differentiatie komt ieder kind aan bod, in zijn eigen tempo.
Pluspunt geeft je de vrijheid om soepel met combinatiegroepen te werken. Terwijl de ene groep zelfstandig aan de slag gaat, geef jij de andere groep instructie en andersom. Door de compacte opzet en de duidelijke doelen behoud je overzicht en hou je ruimte over voor begeleiding, remediëring of verdieping.
⚠️ Editor Preview: FAQ Accordion Start - Place your content after this marker
Met Pluspunt geef je ieder kind precies wat het nodig heeft. Door de compacte opzet van 30 weken en 1 doel per les is er ruimte om flexibel te differentiëren. Sterke rekenaars krijgen uitdaging en verdieping, kinderen die meer steun nodig hebben krijgen extra instructie en oefening. Zo groeit ieder kind in zijn eigen tempo, zonder dat anderen hoeven te wachten.
In de onderbouw starten kinderen vanuit hetzelfde doel en bouwen ze stap voor stap verder. Hoe ver ze komen, hangt af van hun begrip, strategiegebruik en tempo. Pluspunt biedt jou de vrijheid om hier eenvoudig op in te spelen met verlengde instructie of juist meer uitdaging.

Vanaf groep 6 werken kinderen gericht toe naar de referentieniveaus fundamenteel (F) en streefniveau (S). Met Pluspunt heb je altijd inzicht in waar ieder kind staat en speel je flexibel in op verschillen. Doelen op streefniveau zijn uitdagend en motiverend, terwijl basisdoelen stevig worden onderhouden.
In groep 7 werk je met één doel per les. Dat geeft focus én ruimte: voor verlengde instructie waar nodig, of juist verdieping voor sterke rekenaars. Je bouwt doelgericht aan F- en S-doelen; instructie, verwerking en toetsing sluiten daarop aan. Leerlingen onderhouden eerdere stof met eigen taken en automatiseren in hun eigen tempo; niemand hoeft te wachten. Sterke rekenaars compacten de basis en duiken het Rekenlab in voor uitdagende vraagstukken; wie meer steun nodig heeft krijgt kleine, haalbare stappen, herhaling en gerichte feedback. Zo houd jij maximale controle en krijgen kinderen de vrijheid om zichtbaar te groeien.

Sterke rekenaars krijgen bij Pluspunt volop ruimte voor verdieping en verrijking. Denk aan uitdagende vraagstukken, creatieve werkvormen of extra prikkelende opdrachten in het Rekenlab. Zo blijven ze gemotiveerd en ontwikkelen ze een wiskundige attitude.
Kinderen die meer moeite hebben met rekenen bied je juist extra instructie, oefening en vertrouwen. Door het tempo te verlagen of strategieën te herhalen bouw je stap voor stap verder aan hun basis. Pluspunt ondersteunt je daarbij met een duidelijke leerlijn en heldere materialen, zodat jij altijd grip houdt en ieder kind de kans krijgt om te groeien.
⚠️ Editor Preview: FAQ Accordion Start - Place your content after this marker
Een stevige rekenbasis vraagt om continuïteit en herkenning. Daarom sluiten de leerlijnen van Pluspunt vloeiend op elkaar aan, van groep 1 t/m 8. Instructie en lesopbouw zijn herkenbaar, de rekentaal blijft consistent en de rekendidactiek komt steeds op een vertrouwde manier terug. Zo groeit ieder kind stap voor stap in rekenen, met vertrouwen.
De doorgaande lijn vanaf groep 3 is belangrijk, maar de start in groep 1-2 minstens zo. Met Rekenplein krijgen jonge kinderen een stevige rekenstart die naadloos aansluit bij Pluspunt in groep 3. De voorwaardelijke doelen die aan het begin van groep 3 nodig zijn, komen hier spelenderwijs al aan bod.
Rekenplein sluit aan bij hoe kleuters leren: via spel, ontdekken, bewegen en ervaren. In de kring, in de speelhoeken en buiten krijgen kinderen betekenisvolle situaties aangereikt waarin ze rekenvaardigheden leren gebruiken. Zo ontstaat spelenderwijs een stevige basis.
De leerlijnen van Pluspunt zijn opgebouwd volgens het hoofdfasenmodel. In groep 3 starten kinderen met splitsen en optellen en aftrekken—de bouwstenen voor de rest van hun rekenontwikkeling. Opzet, methodiek en terminologie keren in elk leerjaar herkenbaar terug. Zo blijft de focus helder: leren rekenen, zonder randzaken.
.jpg)

Laat je bijpraten door de methodespecialisten van Malmberg tijdens het webinar over Pluspunt. Aan de hand van heldere voorbeelden en situaties uit de praktijk krijg je een goed beeld van het lesmateriaal en hoe de methode werkt voor jou en je leerlingen.
Het webinar duurt ongeveer 25 minuten. Je kunt ook vragen stellen. Deze worden via e-mail beantwoord.
Benieuwd hoe het lesmateriaal van Pluspunt eruitziet? Bekijk dan de bladerboeken hieronder.
Let op: Omdat de ontwikkeling van het materiaal dat in 2026-2027 verschijnt nog in volle gang is, zie je hier de bladerboeken van de huidige methode.
Het kan dus zijn dat wanneer je in 2026-2027 start met deze rekenmethode er bepaalde elementen zijn toegevoegd, of dat de vormgeving net iets anders is.
Goed om te weten: in de basis blijft Pluspunt zoals het is en daarom kun je het prima uitproberen met dit vertrouwde materiaal.
Kies je voor Pluspunt, dan werk je met Bingel: het digitale leerplatform dat naadloos aansluit en integraal onderdeel is van het lesprogramma. Het aanbod in Bingel is ontwikkeld vanuit dezelfde onderwijskundige visie op goed rekenonderwijs.
Oefeningen sluiten zorgvuldig aan op de rekendidactische uitgangspunten van Pluspunt. Ook in instructie, Volgen en Analyse herken je die consistente didactiek. Meer weten over het platform Bingel?

De beste manier om de methode te ervaren, is door zelf het lesmateriaal in handen te hebben. Met het beoordelingspakket en de proeflicentie krijg je inzicht in wat Pluspunt allemaal kan.
Het beoordelingspakket en de proeflicentie worden momenteel aangepast ivm nog betere aansluiting op de geactualiseerde SLO-kerndoelen. Daarom zijn deze tijdelijk niet beschikbaar. Vanaf november kun je deze weer aanvragen.
.png)


Wil je de methode uitproberen in de klas? Download de proeflessen en neem de kinderen mee in de wereld van rekenen met Pluspunt. Je kunt de proeflessen ook combineren met het materiaal uit het beoordelingspakket.

Wil je de methode uitproberen in de klas? Download de proeflessen en neem de kinderen mee in de wereld van rekenen met Pluspunt. Je kunt de proeflessen ook combineren met het materiaal uit het beoordelingspakket.
.png)
.png)
Onze methodespecialisten staan voor je klaar op elk moment, wanneer het jou uitkomt. Bel ons of maak eenvoudig een afspraak in onze online agenda. Dan komen we langs bij jou op school en kijken we samen naar de specifieke situatie.
.png)
Onze methodespecialisten staan voor je klaar op elk moment, wanneer het jou uitkomt. Bel ons of maak eenvoudig een afspraak in onze online agenda. Dan komen we langs bij jou op school en kijken we samen naar de specifieke situatie.

KSG de Breul
"Mooie methode, snelle ontwikkelingen, differentiatie & service. Vooral de bereikbaarheid via de chatfunctie, jullie reageren echt snel een oplossingsgericht."

Basisschool De Regenboog
"Veel verschillende werkvormen waardoor er veel wordt herhaald zonder dat het saai wordt. Leerlingen zijn enthousiast."

Het Bouwens
"Jullie helpdesk maakt een mens vrolijk. Correct, snel en probleemoplossend denkend."

Nimeto Utrecht
"Snelle reactie, inhoudelijk zeer goede methode. Fijne manier van werken, nemen advies van werkveld serieus. Is overzichtelijk! Gebruiksvriendelijk."



De materialen van Pluspunt bestel je via de partners van Malmberg: Heutink, Reinders en de Rolf groep. Zij helpen je graag en leveren direct uit voorraad. Ook de softwarelicenties bestel je via je educatieve dienstverlener.
Nog niet zeker wat je nodig hebt? Raadpleeg de bestelwijzer en bekijk de catalogus voor een overzicht van de materialen van Pluspunt.

De materialen van Pluspunt bestel je via de partners van Malmberg: Heutink, Reinders en de Rolf groep. Zij helpen je graag en leveren direct uit voorraad. Ook de softwarelicenties bestel je via je educatieve dienstverlener.
Nog niet zeker wat je nodig hebt? Raadpleeg de bestelwijzer en bekijk de catalogus voor een overzicht van de materialen van Pluspunt.

Of een methode werkt in de praktijk is natuurlijk het beste te beoordelen vanuit... de praktijk! Neem daarom contact op met een school in je regio die al werkt met Pluspunt. Zo krijg je een objectief beeld van hun ervaringen met de methode en de service die je van Malmberg kunt verwachten.
Leerkrachten aan het woord
Juf Joliek, leerkracht Montessorischool-Zuid in Hilversum
Leerkrachten aan het woord
Judith van der Zeeuw, Da Costaschool Hoograven-Utrecht

Leerkrachten aan het woord
Vroegstartscholen over de nieuwe Pluspunt
Leerkrachten aan het woord
Vroegstartscholen over digitaal werken met de nieuwe Pluspunt
Leerkrachten aan het woord
Janneke v.d. Molen, CBS De Hoeksteen Giessenburg


Vraag alles wat je wilt weten over de benodigde materialen of het starten met de methode, we helpen je graag. Je kunt een vrijblijvende afspraak inplannen met de methodespecialist in jouw regio. Kijk in zijn of haar agenda en plan een afspraak in wanneer het jou uitkomt.
Wij zijn blij met jou als klant. Daarom willen we je de beste service en ondersteuning bieden. Voordat het nieuwe schooljaar start, sturen we je een handige checklist toe, zodat je probleemloos aan de slag kunt gaan. Onze klantenservice – beoordeeld met een 9! – staat elke werkdag voor je klaar. Ook kun je de kennisbank raadplegen voor al je vragen. Gedurende het gehele schooljaar sturen we je handige tips & tricks om alles uit je lesmethode te halen en ontwikkelen we lessuggesties bij jouw vak.


Je wilt alles uit de methode halen. Dat is logisch. Om je hierbij te begeleiden bieden we gedurende het schooljaar diverse trainingen en webinars aan. Kijk in het actuele overzicht welke trainingen en webinars er worden aangeboden.
Onderwijs van Morgen is hét platform voor de leraar van vandaag en morgen. Je leest er niet alleen nieuws over onderwijs, maar kunt je ook verdiepen door het lezen van tips en blogs van onderwijskundigen en leraren zoals jij. Ook vind je er lesideeën en handige materialen die je kunt gebruiken bij Pluspunt.

Vind je het leuk om mee te denken over ontwikkelingen binnen het onderwijs? Neem dan deel aan het Malmberg Scholenpanel en geef je mening over onderwijsthema’s en over (toekomstige) Malmberg lesmethodes. Het Scholenpanel bestaat uit mensen die werkzaam zijn in het onderwijs en die regelmatig meedoen aan online onderzoek.
Als panellid ontvang je per e-mail uitnodigingen om een korte vragenlijst in te vullen of om een bijeenkomst bij te wonen. Je bepaalt altijd zelf of je meedoet - deelname is nooit verplicht.
Wil je het optimale uit je lesmethode halen? Ben je op zoek naar digitale vernieuwingen of heb je behoefte aan extra verdiepingen op maat? Maak dan geheel gratis en vrijblijvend een afspraak met jouw eigen methodespecialist.
Neem contact op met de methodespecialist in jouw regio. Je kunt direct een afspraak plannen in zijn of haar agenda.
