Na klar!

Na klar!

In schooljaar 2025-2026 ga je in leerjaar 1 en 2 aan de slag met de compleet vernieuwde Na klar. Jouw vertrouwde methode, nu met een nog rijker aanbod. Op deze pagina lees je alles over de vernieuwingen ten opzichte van de huidige editie en hoe we je de komende tijd verder informeren. Je vindt hier ook handige documenten die je helpen om moeiteloos met het vernieuwde materiaal te werken.

De belangrijkste veranderingen op een rij

Introductiehoofdstuk (Kapitel Start)

Nieuw in Na klar is het introductiehoofdstuk (Kapitel Start) als eerste kennismaking met de Duitse taal, Duitstalige landen en de opzet van de methode.

Aandacht voor relevantie

De vernieuwde opdrachten zijn relevant en motiverend. Leerlingen werken vanaf het begin toe naar realistische taken en de situatie van de leerling zelf is het uitgangspunt bij de productieve opdrachten. Met het nieuwe onderdeel Darum Deutsch benadrukken we de relevantie van het vak Duits. Met behulp van o.a. korte video’s kun je leerlingen gemakkelijk laten zien waarom het heel fijn is om Duits te spreken en te begrijpen.

Meer keuzevrijheid voor docent én leerling

Na klar biedt meer keuzevrijheid. Dit zie je voor de leerlingen terug bij de finale-opdrachten, in de differentiatiepagina’s en in de manier van leren. Als docent kies je zelf hoe je gebruik maakt van de differentatiepagina’s vol herhaling, verdieping en keuze-opdrachten en hoe je werkt met de online omgeving vol extra tools en materialen.

Formatief handelen

Formatief handelen is ingebed in de lessen. Leerlingen vullen o.a. bij de taken rubrics in zodat je als docent altijd aanknopingspunten hebt voor een gesprek over de voortgang van de leerling.

Cultuur en literatuur

Naast de bewezen didactiek van Na klar in het werken met geïntegreerde vaardigheden, is er ook aandacht voor (inter)culturele vaardigheden, (jeugd)literatuur en mediation.

… en meer!

  • Nieuw: grammatica-uitlegvideo's. Leerlingen kunnen kiezen of ze grammatica uitleg lezen of bekijken.  
  • De vormgeving is vernieuwd. Met nieuwe hoofdstukopeners; een reis door de Duitse steden doormiddel van een (interactieve) ontdekkingsplaat.  
  • De nieuwe ERK leerdoelen zijn toegepast inclusief taalbewustzijn, mediation en meertalige en pluriculture competentie. 

Opbouw en structuur

Na klar voor leerjaar 1|2 bestaat uit Kapitel Start en zes Kapitel met elk zes Lektionen, tweemaal Differenzierung en een Lernbox. In elk Kapitel staat een stad uit een van de Duitstalige landen centraal en daarnaast een algemeen onderwerp, zoals kennismaken of hobby’s. In Kapitel 1 tot en met 5 komt nieuwe leerstof aan bod, Kapitel 6 is een herhaalhoofdstuk. Kapitel 6 bevat wel nieuwe woordenschat maar geen nieuwe grammatica. 

In het introductiehoofdstuk (Kapitel Start) maken de leerlingen kennis met Duits als taal, de Duitstalige landen en met de opzet van de methode. Kapitel 1 tot en met 5 zijn voor alle leerlingen en Kapitel 6 is keuzemateriaal. Heb je als docent de ruimte in het rooster om het jaar af te sluiten met Kapitel 6, dan kan dat. Heb je die ruimte niet, dan kun je Kapitel 6 overslaan. 



Elk Kapitel is opgebouwd uit twee delen. In Lektion 1 t/m 3 werk je toe naar de Finale spreekopdracht, in Lektion 4 tot en met 6 naar de Finale schrijfopdracht. De Finale is steeds een productieve taak die de leerling zelf kiest.  

Elk Kapitel in het leerwerkboek eindigt ten slotte met de Lernbox. Hier vindt de leerling een overzicht van alle woorden, zinnen en grammatica van het Kapitel en een checklist om te bepalen en te controleren hoe de voorbereiding op de toets verloopt. 

Differentiatie

De vernieuwde Na klar biedt volop mogelijkheden tot differentiatie: 

  • Twee keer per Kapitel vind je de pagina’s Differenzierung. Daar zijn verschillende soorten opdrachten opgenomen:

    • Opdrachten voor leerlingen die extra oefening rondom een onderwerp of vaardigheid nodig hebben
    • Opdrachten voor leerlingen die meer aankunnen  
    • Opdrachten die voor elke leerling extra ingezet kunnen worden 
  • De Finale-opdracht waar je naar gelang de capaciteiten van de leerling meer of minder eisen aan kunt stellen.
  • Er zijn nieuwe leeskaarten in de Kiosk, leerlingen kunnen op basis van interesse zelf een onderwerp kiezen, dat motiveert.
  • Er zijn opdrachten voorzien van een ster-icoon voor leerlingen die een stapje meer aankunnen binnen een Lektion.

Thema's

Steden

Een reis door verschillende Duitse steden staat in Na klar nog steeds centraal. In elk Kapitel komen veel en verschillende aspecten van een stad aan bod. Dat begint al bij de opening van een hoofdstuk met de ontdekkingsplaat. Bij een aantal afbeeldingen op de openingsplaat staat een +  Icoontje. Online vind je op de ontdekkingsplaat een toelichting, een afbeelding, een video en/of een korte opdracht. Ga op reis met Na klar en verrijk daarmee het beeld en de kennis van de Duitssprekende wereld bij je leerlingen.


Cultuur en literatuur

De bronnen die in Na klar gekozen zijn laten de leerlingen kennismaken met aspecten uit de Duitstalige cultuur en literatuur. Er zijn songteksten en teksten en video’s over een aspect dat speciaal past bij de stad van het hoofdstuk. De leerling komt gedichten tegen en stukjes uit jeugdliteratuur. Ook culturele aspecten komen terug in bronnen zodat je daar in je lessen ook gemakkelijk op kunt ingaan.

Relevant en motiverend 

Grammatica is al lang niet meer een doel, maar een middel en perfectie hoeft in het begin niet, je moet het gewoon doen. Na klar helpt je in het motiveren van leerlingen.  

Met het nieuwe onderdeel Darum Deutsch benadrukken we de relevantie van het vak Duits. Kennis van het Duits en de Duitse cultuur helpt leerlingen de wereld om hen heen beter te begrijpen en daarmee hun eigen mogelijkheden te vergroten. Met behulp van o.a. de nieuwe korte video’s waarin jongeren vertellen waarom zij het handig vinden dat ze Duits begrijpen en spreken, kun je leerlingen gemakkelijk laten zien waarom ze Duits leren. Wanneer de nieuwe video's beschikbaar zijn zullen we hier een linkje plaatsen.

 

Naast Darum Deutsch gebruiken we om leerlingen te motiveren bronnen met aspecten uit de Duitstalige cultuur en literatuur, songteksten en video's. Maar ook opdrachten in spelletjesvorm. Ook de keuzevrijheid die leerlingen hebben in Na klar motiveert om aan de slag te gaan. Dit zie je voor de leerlingen terug bij de finale-opdrachten, in de differentiatiepagina’s en in de manier van leren. Lezen ze de tekst of bekijken ze een video. 

Formatief handelen

Formatief handelen is met deze nieuwe editie van Na klar nog gemakkelijker omdat je aan de hand van rubrics die de leerlingen invullen in het leerwerkboek of in de online leeromgeving met elke leerling kunt doornemen hoe het gaat met de opbouw van kennis en vaardigheden. Je vindt bijvoorbeeld aan het eind van Lektion 3 en 6 een rubric in one voor Test jezelf en in de Finale-opdracht rubrics voor spreek- en schrijfvaardigheid. En aan het eind van de Lernbox staat een checklist, de leerling kan hierin aangeven wat gedaan is als voorbereiding op een toets.

 

Grammatica

Grammatica kan op verschillende manieren geleerd worden. Leerlingen kunnen de uitleg lezen in de Lernbox of een filmpje bekijken over de regels. Ze kunnen alleen de basisoefeningen in het leerwerkboek of online maken of oefenen verder met de grammaticatrainer online. Dit is aan jou als docent. 

Ontdek de nieuwe grammatica uitleg filmpjes van Mevr. Ebbers. Bekijk alvast het eerste filmpje.


Blader door de boeken…

Bekijk hieronder de bladerboeken waarin met ‘geeltjes’ staat aangegeven waar de veranderingen zichtbaar zijn.

Wat kan je verwachten?

Om je voor te bereiden op het lesgeven met de vernieuwde methode kun je het volgende van ons verwachten:

  • Scholen die met Na klar werken ontvangen in december 2023 per post een leerwerkboek om in te kijken.

    Beschikbaarheid nieuwe materiaal

    Omdat je werkt met een MAX-methode werk je binnen je bestaande contract vanaf schooljaar 2025-2026 zonder extra kosten met de vernieuwde Na klar. Leerlingen ontvangen de nieuwe boeken automatisch bij de bestelling voor het nieuwe schooljaar. Voor docenten is dit niet het geval. Docenten bestellen de boeken zelf (of via een coördinator binnen de school) in de docentenwebshop, evenals de docentlicentie die je ieder jaar opnieuw bestelt. Het nieuwe materiaal voor leerjaar 1|2 is vanaf 1 mei 2025 te bestellen.

    Overige verschijningsdata

    Leerjaar 3 in 2026-2027

    Contact

    Je kunt een vrijblijvende afspraak inplannen met de methodespecialist in jouw regio om samen door de methode te gaan. Kijk in de agenda en plan een afspraak in wanneer het jou uitkomt.

    Joyce de Laet

    Methodespecialist Regio West joyce.delaet@malmberg.nl

    Plan een afspraak in

    Aniek Grefkens

    Methodespecialist Regio Zuid West en Zuid Oost aniek.grefkens@malmberg.nl

    Plan een afspraak in

    Roy Mulder

    Methodespecialist Regio Noord roy.mulder@malmberg.nl

    Plan een afspraak in