Search

Differentiatie

Memo onderbouw

Differentiatie

Online differentiëren

Met Memo kun je op verschillende manieren differentiëren in de klas. Via de online leeromgeving hebben leerlingen toegang tot alle niveaus en leerjaren van de onderbouw. Dat maakt het mogelijk om individuele leerlingen of groepen op een hoger of lager niveau te laten werken. Zo kun je een goede leerling in een vmbo-t/havo-klas de lesstof en opdrachten op havo/vwo-niveau aanbieden.


Verdieping

Naast differentiëren in de online leeromgeving, kun je ook inhoudelijk differentiëren. Elk hoofdstuk biedt een paragraaf verdieping aan. In de verdiepingsparagraaf komen onderwerpen aan bod die buiten de basisstof vallen, maar onmiskenbaar beeldbepalend zijn voor een bepaald volk of een periode, zoals de piramidebouw of de belevenissen van Floris V. De werkvormen in de verdieping zijn activerend en gevarieerd. De paragraaf eindigt met een creatieve opdracht, zoals het ontwerpen van een telefoonhoesje of een uitspraak doen in een rechtszaak.

 

Onderscheid tussen streams

De vwo-editie is verzwaard ten opzichte van de editie voor havo/vwo. Per hoofdstuk zijn twee extra leerdoelen opgenomen en er zijn begrippen toegevoegd. Ook het verschil tussen vmbo en havo/vwo is vergroot. Voor de differentiatie tussen vmbo-kgt en vmbo-t/havo geldt, dat in vmbo-kgt minder leerdoelen zijn opgenomen op basis van het geringere aantal Kenmerkende Aspecten. Vmbo-t/havo vormt op deze wijze een echte brug tussen vmbo en havo.


Cultuur

De vwo-editie van Memo heeft extra aandacht voor cultuur. In de cultuurparagraaf onderzoeken de leerlingen een kenmerkend cultureel verschijnsel uit een bepaalde tijd, zoals het verhaal van Gilgamesj, de Arabische kunst in Spanje of de schilderkunst in de Renaissance. Ook bij dit onderdeel worden activerende en gevarieerde opdrachten aangeboden.