Search

Differentiëren

Nova Nask2 vmbo bovenbouw

Differentieren

Rekening houden met verschillen

Een breed scala aan onderwerpen komt in het derde leerjaar aan de orde. Daarbij heeft een duidelijke praktische relevantie de voorkeur gekregen. Leerlingen die een sector kiezen zonder scheikunde, krijgen zo een goed overzicht van het vak. Na afloop van het derde leerjaar kunnen ze beschikken over een brede scheikundige basiskennis; bovendien zullen ze ook oog gekregen hebben voor het praktisch belang van die kennis. 

Voor de leerlingen die straks wel een sector kiezen met scheikunde zijn de behandelde onderwerpen in leerjaar 3 zonder meer voldoende voor een goede aansluiting op het vierde leerjaar. Leerlingen die extra uitdaging behoeven kunnen de plusvragen (+)maken en zijn

uitermate geschikt zijn voor leerlingen die het vak als examenvak gaan kiezen.



Meer inzicht in je leerlingen 

  • Via het leerlingendashboard heb je voortdurend inzicht in het niveau van je leerlingen. 
  • Leerlingen kunnen na elke paragraaf een ‘digitale diagnostische toets’ (Test jezelf) doen. 
  • De opdrachtensystematiek in eindtoetsen geeft je het verhaal achter het cijfer. 

 Differentiëren in niveau en interesse

  • In de boeken zijn de opdrachten gegroepeerd in ‘Kennis’ en ‘Toepassing en Inzicht’. 
  • In elk hoofdstuk staan extra uitdagende Plusopdrachten. 

Individuele voorbereiding op toetsen en examens 

  • Bij elk hoofdstuk kunnen leerlingen oefenen met een Test Jezelf. 
  • Leerlingen kunnen begrippen oefenen met Flitskaarten.
  • Met de V-trainers kunnen leerlingen basisvaardigheden oefenen waar ze regelmatig problemen mee hebben (zoals het omrekenen van eenheden of het aflezen van apparatuur).

Meer weten over differentiatie? Bekijk de handleiding met je proeflicentie.

Bestel je proeflicentie