Search

KNAG Onderwijsdag



Op vrijdag 9 november organiseert het KNAG een nieuwe editie van de Onderwijsdag. Malmberg is aanwezig met een stand op de bedrijvenmarkt en verzorgt ook twee workshops over leerstrategieën en visueel samenvatten en aantekeningen maken.


Datum: vrijdag 9 november 2018

 

Locatie: Cinemec, Ede

 

Voor meer informatie over de Onderwijsdag, ga naar de site en meld je aan.


Malmberg-sessies

Leerstrategieën in het aardrijkskundeonderwijs

Falco Zwinkels (Malmberg)

 

Aardrijkskunde is een vak van denken en doen. Leerlingen verwerven geografische kennis en leren hoe ze die kennis in verschillende contexten kunnen toepassen, veelal met gebruik van vakvaardigheden. Er zijn verschillende manieren waarop leerlingen leren. Sommige manieren zijn effectiever dan andere. In deze sessie bespreken we enkele inzichten uit de cognitieve psychologie en hoe die toegepast kunnen worden in het Nederlandse aardrijkskundeonderwijs. Welke leerstrategieën zijn bewezen effectief en welke niet? Welke werkvormen kun je gebruiken om deze leerstrategieën toe te passen? Hoe kun je je lesmethode inzetten om leerlingen effectiever te laten leren? Aan het einde van de workshop ga je zelf aan de slag met een opdracht waarbij je een leerstrategie toepast op je eigen lesstof en klassensituatie.

Visueel samenvatten en aantekeningen maken

Layana Mariouw Smit (Paperclear) en Falco Zwinkels (Malmberg)

 

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat je lesstof beter onthoudt, als je er tekeningen van maakt. Het omzetten van een geografisch begrip of concept naar een tekening gaat gepaard met verschillende cognitieve activiteiten. Om te beginnen moet je de kenmerken van het begrip doorgronden. Vervolgens moet je deze kenmerken visualiseren en er ten slotte een tekening van maken.

In deze workshop bespreken we de mogelijkheden om op een effectieve manier leerlingen te laten tekenen in de aardrijkskundeles. Welke lesstof kun je beeldend laten samenvatten? Hoe kun je leerlingen leren om visuele aantekeningen te maken?  Maar natuurlijk gaan we ook praktisch aan de slag, want iedereen kan tekenen. Ook jij. Aan de hand van verschillende creatieve opdrachten ervaar je hoe je stap voor stap een eigen visueel vocabulaire voor het vak aardrijkskunde kunt ontwikkelen. Daarmee kun jij de lesstof beter overdragen en kunnen jouw leerlingen de stof beter begrijpen en onthouden.