Search

Een nieuwe lesmethode in 3 stappen

Het driestappenplan

Dit artikel is afkomstig van Onderwijs van Morgen.

Om de zoveel jaar is het tijd voor een nieuwe lesmethode. Een intensief proces: er zijn nieuwe methoden en ontwikkelingen, maar zelf heb je als docent ook de nodige wensen. Bij het maken van de juiste keuze komen doorgaans dan ook heel wat vragen kijken. Met dit driestappenplan helpen we je op weg!

1. Oriënteren

Een uitgebreide en belangrijke fase is de oriëntatiefase, want er ís nogal wat aanbod. Voordat je begint met het zoeken naar diverse methodes, is het zaak om de wensen en behoeften van jou en je collega’s in kaart te brengen. Vergeet hierbij vooral mee te nemen waarom je van methode zou willen switchen – denk bijvoorbeeld aan thema-opbouw, lay-out of de diversiteit van oefeningen. Na het opstellen van een checklist bepaal je welke methodes interessant zouden kunnen zijn. Streep een methode weg zodra deze niet aan een of meerdere eisen voldoet. Win eventueel extra informatie over de methodes in bij collega-docenten via Facebook- en LinkedIn-groepen. Bekijk deze criteria voor meer handige checklistpunten.

2. Afwegen

Schrappen is het toverwoord in deze fase. Op basis van je checklist blijven een paar methodes op je lijstje staan. Probeer je te beperken tot twee of drie methodes, anders loop je het risico het overzicht te verliezen. Vraag proefexemplaren aan en test de verschillende methodes uitgebreid uit. Drie tips:

1. Vergeet bij het vragen van de proefexemplaren niet om ook toegang te krijgen tot de digitale
leeromgeving.

2. Nodig de uitgever van de lesmethode waarin je interesse hebt uit en laat hem meer verstellen over de
mogelijkheden. Neem in dart gesprek de gemiddelde uitstroomgegevens mee van de laatste vijf jaar. Leg
deze gegevens naast het landelijk gemiddelde beeld en bepaal dan de onderwijsbehoeften van de
middenmoot. Vraag vervolgens hoe de betreffende methode hierbij aansluit (wij-leren.nl)

3. Bevraag referentiescholen over hun ervaringen met de methode(s) die jullie onderzoeken.

3. Kiezen

De definitieve keuze is in zicht. Jij en je collega’s hebben een duidelijke voorkeur. Nodig nogmaals de uitgever uit en bespreek je eventuele laatste vragen en/of bezwaren. Mocht je om budget-technische redenen twijfelen, maak dit dan kenbaar. Grote kans dat er mogelijkheden zijn voor een pilot (bijvoorbeeld om het materiaal een jaar tegen gereduceerd tarief lang uit te proberen, in ruil voor feedback) of meerjarencontracten (tumult). Is er een keuze gemaakt? Presenteer dan met enthousiasme de methode aan je overige collega’s en toon eventueel ter onderbouwing checklist die als leidraad diende. Zo krijgen collega’s ook gelijk meer inzicht in het keuzeproces dat voorafgaat aan het selecteren van een nieuwe lesmethode.

Praat mee

Hoe kies jij een nieuwe methode? Laat een reactie achter op de site van Onderwijs van Morgen.