Search

De week van Willem Drenth

De week van Willem Drenth


25 maart 2020

Deze week volgen we Willem Drenth. Hij neemt ons mee in zijn weg naar afstandsonderwijs. Graag stellen we hem aan je voor.

Wie is Willem?

Willem Drenth (45) woont samen met zijn vrouw in de omgeving van Groningen

Hij geeft les in rekenen en is coach op het Alfa-college in Groningen bij onder andere de opleidingen Mode, Multimedia vormgeving, Commercie en Junior Accountmanager.

Studeerde Onderwijskunde

Werkervaring in basis-, voortgezet- en middelbaar beroepsonderwijs. Werkt al ruim 20 jaar in het onderwijs met studenten van 4 tot 55 jaar en heeft met name ervaring in het lwoo en praktijkonderwijs.

Haalt energie uit het vinden van de juiste aanpak voor iedere unieke student.

Zou graag in de toekomst promotieonderzoek doen gerelateerd aan zelfregulerend leren en zelfsturing en betrokken zijn bij onderwijsontwikkeling en -vernieuwing.

Gaf zijn eerste les op afstand afgelopen donderdag 19 maart. Hierover lees je hieronder meer.

Op de foto zie je hoe Willem werkt vanuit huis, terwijl hij middenin een verhuizing zit.

Eerste les op afstand

De eerste dag van deze rubriek blikken we met Willem terug op de afgelopen week waarin hij en zijn team de klok rond werkten om het afstandsonderwijs vorm te geven.

Er is een hoop gebeurd de afgelopen week. We hebben docenten ontzettend hard zien werken om het onderwijs op afstand vorm te geven. Kun je me vertellen hoe jij de afgelopen week hebt ervaren? Je kreeg het nieuws en toen?
Dacht ik: Oei, dit gaat wel lastig worden. Als je niet meer rondloopt in de klas, hoe pak je dat dan aan, goed lesgeven? Wij hebben als team de eerste dagen dan ook 24/7 gewerkt. De dagen bestonden uit veel online vergaderingen om zo snel mogelijk alles op te zetten en het werken met Teams zo goed mogelijk vorm te geven. Veel vragen moesten beantwoord worden. Hoe nodig je klassen uit en hoe koppel je ze? Wat kan wel, wat kan niet? Inmiddels zijn we vanaf afgelopen donderdag via Teams les aan het geven en werkt iedereen vanuit huis. Als team hebben we erg fijn samengewerkt. En dat doen we nog steeds! We hebben dagelijks om half 10 ’s ochtends een online meeting met het team. Hier hebben we het over waar we tegen aan lopen, wat er nodig is, hoe we de examenperiode vorm gaan geven en andere zaken die spelen.

Kwam het voor jullie als verrassing of zag je het aankomen?
Ik heb het er wel al met collega’s over gehad. Wat denk jij? Gaat het gebeuren? Wanneer gaat het gebeuren? Echter, concrete plannen om alle lessen online vorm te geven waren er nog niet. We hebben in het tijdsbestek van drie dagen alles op alles gezet met als resultaat dat we donderdag onze eerste lessen gaven via Teams. Ons geluk is dat de studenten al ruime ervaring hebben met het werken in Teams. Dit maakte dat wij snel konden schakelen en focussen op het vormgeven van de lessen.

Wat vond je de grootste uitdaging van afgelopen week?
De persoonlijke uitdaging voor mij was het feit dat ik me noodgedwongen extra bekend moest maken met Teams. Het voordeel van aan huis gebonden zijn, is dat je wel moet. Daarnaast hebben mijn collega’s al ruime ervaring in het werken met dit programma, zij hebben mij erg geholpen. Ook zijn we al een poos bezig om veel dingen voor de school, het team en de studenten in Teams vorm te geven zoals opdrachten digitaal inlezen, studieplanners en het klaarzetten van opdrachten.

Hoe helpen en ondersteunen jullie elkaar momenteel?
We spreken elkaar via Teams. Zeker ook met webcam, zodat we elkaar toch even in de ogen kunnen kijken. Ik moet eerlijk zeggen, als ik collega’s nodig heb, dan krijg ik erg snel antwoord. Door het hele gebouw heen onderhoudt iedereen korte lijntjes.

Waar ben je trots op, terugkijkende op de week?
En dat vraag je de Groninger (..) Ik ben trots op de organisatie an sich. Hoe snel we in staat bleken te zijn om met zijn allen over alle opleidingen heen het goed neer te zetten. De verbinding die we daarin vinden met elkaar vind ik erg mooi, daar ben ik wel trots op. Een persoonlijk moment waar ik trots op ben is dat ik donderdag mijn eerste online rekenles gaf. Ik had ‘m natuurlijk zo goed mogelijk voorbereid, maar dan moet je nog eens zien wat er van komt. Ik had mijn leerlingen gevraagd om tips en tops te geven in de chat. Eigenlijk stonden hier hele mooie dingen in. ‘Goede les’ ‘Dikke prima’ ‘Duidelijke les voor vandaag’. Daar had ik in geval iets goed gedaan.



26 maart 2020

Aan de slag

Op dag 2 vertelt Willem over zijn studenten en hoe zij samen aan de slag zijn gegaan.

Hoe gingen de studenten om met de omschakeling?

Eigenlijk heel goed! Grappig genoeg heb ik het idee dat ik misschien in sommige online lessen een hogere opkomst heb dan normaal gesproken in de klas. Daarnaast doen ze gewoon goed mee. Misschien dat ze het straks helemaal beu zijn, maar vooralsnog heb ik nog geen rare les meegemaakt!

 

Hoe onderhoud je het contact met je studenten?
Ik ben zelf op het moment geen coach van een klas, maar de coaches hebben in de eerste dagen veel contact gehad met de studenten. Vanaf nu onderhouden ze wekelijks online contact door middel van Teams of per telefoon zodat ze elkaar horen of zien. We voeren dan gesprekken over hoe het met ze gaat, waar ze tegen aanlopen en hoe dingen aan te pakken.


Hoe werk jij met Teams tijdens een online les?

Dat gaat als volgt: voor de les begint zet ik in Teams een instructiefilmpje klaar. Dat wil zeggen, een PowerPoint presentatie met een daaroverheen gesproken tekst via Screencast-O-Matic. Dat zet ik online als onderdeel van pre-teaching. Tijdens de online vergadering is de opzet dat ik ze extra uitleg geef en de belangrijkste slides nog een keer toelicht. Tijdens de vergadering is de camera en de microfoon van de student uit. Vragen of opmerkingen verzamelen we op de chat. Fijn voor mij want dan heb ik alles op een plek. Op het einde mogen de microfoons nog even aan zodat ze nog wat kwijt kunnen. De eerste lessen op deze manier zijn me goed bevallen! Ik ben dit proces nog wel aan het finetunen, zodat ik dit steeds scherper neer kan zetten. Dat is een mooie uitdaging.


"De student weet dat rekenen niet meetelt voor het diploma."


Rekenen is een generiek vak waarvoor de student soms moeilijk te motiveren valt. Hoe motiveer je je studenten voor rekenen gedurende deze periode?

Het is inderdaad waar dat de student weet dat rekenen niet meetelt voor het diploma. Rekenen telt alleen mee voor de overgang in jaar 1. En daarna niet meer. We toetsen nog steeds en we bespreken het ook in de voortgangsvergadering, dat weten de studenten ook. De motivatie is wel minder soms dan voor andere vakken, dat is waar. Maar dat vind ik het mooie van dit vak, het gaat natuurlijk ook om sociale emotionele vorming. Zij hebben vanaf de basisschool of middelbare school misschien al wel gehoord dat ze het niet zo goed kunnen. Of juist andersom. Ze vinden zichzelf zo goed, dat je ze moet uitdagen door te zeggen dat ze misschien nog wel beter kunnen. Dus daar ligt een mooie uitdaging. Of dat nu online of in de klas is, die uitdaging blijft hetzelfde.







We zijn nu een week verder sinds de eerste online les. Welke uitdagingen voorzie jij nog voor de komende tijd?

Ik denk dat dit een vraagstuk is voor veel mensen in het onderwijs: Hoe geven we vorm aan het vak als deze situatie langer aanhoudt? Met een deel van de docenten hebben we, na overleg met de vakgroep, gekozen om gebruik te maken van gratis online licenties. Op die manier kun je beter op afstand zien hoelang iemand heeft gewerkt en hoe dat werk gemaakt is. Of iemand alles zoveel mogelijk zelf heeft gemaakt blijft altijd een vraag. Maar dat is natuurlijk ook een beetje de verantwoordelijkheid van de student zelf.

 

Andere vragen die nog spelen zijn: hoe weet je dat je studenten het op de juiste manier aanpakken? Hoe ga je toetsen op afstand? Daar ben ik wel zoekende naar. Een idee is om een student voor de camera te zetten om ze een som uit te laten leggen nadat je een hoofdstuk hebt behandeld. Net zoals je de student voor het bord zou halen. Maar ik ben er nog niet uit hoor!

Dus bij deze lezer: Hoe pak jij dit aan? Mail je tips naar ons door.



27 maart 2020

Weetjes van Willem

Op de laatste dag van zijn rubriek vertelt Willem over het motiveren van zijn studenten en deelt hij met ons zijn blik op de toekomst.

We horen veel geluiden over de uitdaging om studenten te motiveren voor het afstandsonderwijs. Hoe hou jij ze bij de les?

In de vakgroep hebben we nu vergaderd over de gratis online methodes en besloten daar op over te stappen. Het voordeel hiervan is dat je meer ziet van wat iemand heeft gedaan, hoe lang hij of zij ermee bezig is geweest en hoe het gemaakt is. Je kan heel moeilijk de verantwoordelijkheid overnemen van de student. Maar ik geloof dat studenten zich nu meer verplicht voelen om hun werk te maken, omdat ik het resultaat direct kan zien. Ik kan bijvoorbeeld zien wie alles netjes heeft gemaakt. Die tijdsinspanning kan ik meenemen in mijn beoordeling voor de overgang. Dat gaat er voorlopig bij de meesten goed in.


Adviseer je ze ook een bepaalde dag structuur?

Nee, dat doen de collega’s die coach zijn. Dat ben ik dit jaar niet.


Mis je dat?

Ja en nee. Ik denk dat je als coach veel ad hoc oplossingen moet bedenken voor problemen in deze situatie. Dat geeft nog meer werkdruk. Aan de andere kant mis ik het natuurlijk wel. Ik leef ergens voor dat stukje sociaal emotionele in het onderwijs, hoe je mensen laat groeien en hoe je ze kunt ondersteunen.


Heb je tips voor andere docenten om studenten gemotiveerd te houden?

Wat ik veel aan mijn collega’s merk is dat ze vooral veel afspraken door laten lopen via Teams. Ze houden ook de aanwezigheid bij. Daarnaast hebben ze inleverboxen waar studenten werk digitaal in kunnen leveren. Dit werk gaat nu ook meetellen voor het toetsen. Dat motiveert studenten weer meer om dingen te doen.


Niet alleen voor de studenten is het thuis werken een uitdaging, ook voor de docent natuurlijk. Hoe geef jij het thuiswerken vorm?

Ik merk aan mezelf en mijn collega’s dat het echt even zoeken is naar hoe je afstand neemt van je werk thuis. Ik bespeurde bij mezelf het gevoel dat ik nog meer kon doen of zou moeten doen. Bewust tijden of blokken inplannen en een eindtijd aanhouden werkt voor mij wel. Dat je bewust afstand neemt. Hoe doe je dat? Wij ontbijten en lunchen thuis samen aan tafel. Na vijven probeer ik dan ook niks meer te doen. Het kan zijn dat ik dan nog even snel op mijn mail kijk, maar verder echt niks!







"We zijn allemaal noodgedwongen ervaringsdeskundigen geworden."


Wat verwacht jij dat de lange termijn effecten gaan zijn op het onderwijs van de huidige situatie?

Dat weet ik nog niet zo goed. Dat vind ik lastig. Als het wat langer duurt, wordt het iets wat meer staat. Hierdoor zou het onderwijs wellicht meer kunnen flexibiliseren. We zijn nu toch allemaal noodgedwongen ervaringsdeskundigen zijn geworden. Er komt natuurlijk veel regelgeving bij kijken. Hoe dat vorm krijgt weet ik nog niet. Maar ik denk wel dat we het meenemen als ervaringsdeskundigen, waarbij we ook zelf een mening kunnen vormen over hoe we het afstandsonderwijs gaan vormgeven.


Voor mezelf weet ik nu, mocht ik ooit thuis komen te zitten met een gebroken been, kan ik vanuit huis mijn lessen vormgeven. Daarnaast hebben we een beroep waarin je met mensen werkt. Mensen die je kunt zien, kunt aankijken, kunt zien bewegen in een groep. Dat is nu wel lastig. Voor mij persoonlijk is het meest waardevol om contactmomenten in het klaslokaal te blijven houden.


Moeten de studenten zich zorgen maken?

Ik kan me best voorstellen dat studenten zich zorgen maken. Tegelijkertijd is het een probleem van heel Nederland en van onze hele maatschappij. Heel Nederland denkt er over na. En ergens in Nederland komt iemand met een idee en ik denk dat veel scholen daarin van elkaar kunnen gaan kopiëren. Nood maakt soms ook dat je flexibel bent. Me zorgen maken zou ik dan ook niet direct doen.


Om af te sluiten: wat is het leukste wat je de afgelopen week hebt gezien aan initiatieven/ideeën voor afstandsonderwijs?

Toch weer het feit dat ik overal om me heen zie hoe graag iedereen van elkaar wil leren en met elkaar wil delen. In heel Nederland zijn we bezig om samen met elkaar onderwijs te maken. Dat is niet alleen tussen docenten, maar ook andere sectoren. Het onderwijs samen herontdekken en anders vormgeven. Hoe breed dat gedragen wordt en hoe actief iedereen er in is, vind ik schitterend om te zien.

Benieuwd naar andere ervaringen?

Wekelijks volgen we andere mensen in het middelbaar beroepsonderwijs om zo inspiratie en tips met jou te kunnen delen.

Terug naar het overzicht