Search

Checklist bij een nieuwe methode

Een weloverwogen keuze

Bij het kiezen van een nieuwe lesmethode ga je ongetwijfeld zorgvuldig te werk. Natuurlijk heb je als docent de meeste invloed op het verloop en resultaat van je lessen. De lesmethode is hierbij voor veel docenten een belangrijk instrument. Genoeg redenen dus om bij het kiezen van een nieuwe lesmethode gestructureerd te werk te gaan. Deze checklist helpt jou en je collega’s om tot een weloverwogen keuze te komen.

Zo werkt de checklist

  1. Bepaal samen met je collega’s welke lesmethodes jullie met elkaar willen vergelijken.
  2. Vraag voor deze methodes beoordelingsmateriaal aan.
  3. Bepaal welke aspecten voor jullie belangrijk zijn en beoordeel alle methodes hierop door een cijfer te geven.

Je beoordeelt iedere methode op een vierpuntsschaal: 1 slecht - 2 onvoldoende - 3 voldoende - 4 goed Omcirkel de ‘0’ als het desbetreffende aspect in de methode ontbreekt. In de digitale checklist kun je het gewenste cijfer aanvinken.

Veel succes!

Checklist mbo