Didactische achtergrond
Rekenblokken is gebaseerd op een aantal didactische principes:
- Het Handelingsmodel met de handelingsniveaus van concretiseren naar abstraheren tot formaliseren.
- Het concrete 3-staps-model volgens de principes van het ERWD-protocol om sommen op te lossen.
- Het 6-E-model van Prof. Dr. Bart Windels. Dit brengt onder andere het mechanistisch rekenen, cijferen en het realistisch rekenen in evenwicht.
- De Meta-analyse van Professor John Hattie, voor het verbeteren van leerprestaties.
Dit vertaalt zich in Rekenblokken op de volgende manier:
- Elke les heeft zijn eigen instructie.
- Opbouw op basis van voordoen, nadoen en zelf doen.
- Lesopbouw van makkelijk naar moeilijk.
- Interactieve opgaven voor opbouw van rekenbegrip vanaf het formele handelingsniveau.
- Adaptieve persoonlijke feedback op basis van de gekozen leerstrategie (Check-KIT).
- Studenten krijgen 3 pogingen om het goede antwoord te geven. Inclusief feedback. Zo leren ze direct van het oefenen.