Search

Let's go!

Didactiek en organisatie

Let’s go! verkeersexamen: veilig en betrouwbaar

Leren in een veilige klasomgeving

Jonge kinderen zijn kwetsbaar en onbewust van de gevaren in het verkeer. Toch gaan zij dagelijks over straat. Daarom is verkeersonderwijs zo belangrijk. Maar de kinderen vinden lessen vaak saai omdat de leermiddelen hen niet boeien. Let’s go! brengt verkeerslessen tot leven met aantrekkelijke oefeningen en praktijksimulaties op het digibord. Zo haal je de verkeerspraktijk van buiten naar binnen. En leren de kinderen in een veilige klasomgeving om zich in het echte verkeer te bewegen. Bovendien maak je de verkeerslessen weer leuk en actief.

Zonder voorbereiding aan de slag

Verkeersregels kunnen ingewikkeld zijn. Maar Let’s go! is dat niet. Met deze veilige methode kun je zonder voorbereiding aan de slag. We hebben Let’s go! samen met de ANWB ontwikkeld. Misschien wel de leukste én beste verkeersmethode ooit!

ANWB en verkeersexamen

Samenwerking met ANWB

We hebben Let’s go! samen met de ANWB ontwikkeld. De verkeerslessen sluiten dan ook naadloos aan op de praktijkdag Streetwise van de ANWB.

Meer informatie

Verkeersexamen: extra oefenen

Het jaarprogramma in groep 7-8 is net even anders door de voorbereiding op het verkeersexamen. Van de 15 klassikale lessen zijn er 5 lessen specifiek voor examentraining. En ook 5 van de 15 zelfstandige verwerkingslessen bereiden de kinderen voor op het verkeersexamen. Zo beginnen ze goed voorbereid aan de verkeerstoets.

De examenlessen bestaan uit 5 opdrachten met oefeningen per les. Een examenles duurt ongeveer 60 minuten en is eventueel op te splitsen in meerdere korte delen.

Toon alle gestelde vragen

Meteen aan de slag

Meteen aan de slag!

Verkeersregels kunnen ingewikkeld zijn. Maar Let’s go! is dat niet. Het digibord zorgt voor onmiddellijke aandacht in de klas. Geen gerommel met boeken, maar meteen aan de slag!

Makkelijk organiseren

De lessen duren maar 20 minuten en zijn dus makkelijk in te plannen. Een verkeersles past makkelijk tussen 2 andere lessen. Daarnaast kun je 100% digitaal lesgeven, met mogelijke verwerking op papier.

Hulpmiddelen en navigatie

In de digibordsoftware vind je ook de handleiding, de toetsen en de antwoorden van het werkboek. Let’s go! gebruikt de overzichtelijke navigatie van het digibord die je al kent van andere Malmberg-methodes. Je bent er dus direct in thuis.

Toon alle gestelde vragen

Thema's en lesopbouw

Thema's

Let’s go! is heel overzichtelijk. Een leerjaar bestaat uit 5 thema’s van 3 lessen. Een thema start met een introductie aan de hand van een strip op het digibord. Daarna staat in een les steeds 1 onderwerp uit de strip centraal. In groep 5 t/m 8 kun je de thema’s afsluiten met een toets (optioneel) in de digibordsoftware.

In groep 1-2 en 7-8 (vanwege de examentraining) zijn er 2 lessen per thema
. De opbouw van een thema is als volgt:
Les 1
Les 2
Les 3
Toets

Lesopbouw

Elke les heeft dezelfde opbouw in 3 stappen.

Stap 1
De eerste les van een nieuw thema start met een introductie. Dit is een strip op het digibord. De volgende les start met een kort filmpje en een prikkelende vraag om de aandacht van de kinderen bij het digibord te krijgen.

Stap 2
Iedere les behandel je 3 lesdoelen in 3 interactieve opdrachten, die de kinderen klassikaal op het digibord maken. In de handleiding staan suggesties voor leuke klassikale werkvormen. Ook bevat de handleiding suggesties voor extra vragen en een toelichting bij de antwoorden. Elke opdracht eindigt met een conclusie. Dat is het moment om reële verkeerssituaties in de buurt te behandelen. Gaat de opdracht bijvoorbeeld over rotondes? Dan kun je met het digibord een lokale rotonde in Google Streetview laten zien en bespreken. Het is nog leuker om de rotonde samen met de kinderen na te bouwen in de Situatiebouwer.

Stap 3
Na de opdrachten sluit je een les af met het onderdeel ’Doe de test!’. Dit zijn 10 testvragen over de lesstof.

Combinatiegroepen

Je kunt Let’s go! heel goed gebruiken in combinatiegroepen. De leerjaren 3-4, 5-6 en 7-8 zijn onderling uitwisselbaar. In groep 5-6 geef je bijvoorbeeld het ene jaar de verkeerslessen van groep 5, het andere jaar de lessen van groep 6.

Toon alle gestelde vragen

Jaarprogramma en Situatiebouwer

Jaarprogramma en opties

Het jaarprogramma van Let’s go! is zeer compact. De digibordsoftware is voldoende om de kerndoelen van het basisprogramma te halen. Daarnaast kun je kiezen voor een aantal aanvullende opties.

Het jaarprogramma bestaat uit 15 klassikale lessen in groep 3 t/m 8 (lesduur 20 minuten) en 10 klassikale lessen in groep 1-2 (lesduur 30 minuten). Aanvullend kun je kiezen voor toetsen, buitenlessen en werkboeken waar kinderen zelfstandig in kunnen werken.

De Situatiebouwer

Met de Situatiebouwer stel je zelf verkeerssituaties samen op het digibord. En de kinderen bouwen mee! Je kunt de Situatiebouwer op 2 manieren gebruiken.

Meer informatie
Toon alle gestelde vragen

Samenwerkend leren

Betrokkenheid

Samenwerkend of coöperatief leren zorgt voor grote betrokkenheid in de klas. Doordat je onderwerpen klassikaal bespreekt en de kinderen op elkaar reageren, leren ze van elkaar.

Interactieve werkvormen

Let’s go! gebruikt interactieve werkvormen om samenwerkend leren te stimuleren. Met interactieve animaties op het digibord ontdekken kinderen bijvoorbeeld hoe voorrang werkt. En je kunt de theorie toelichten door lokale verkeerssituaties in Google Streetview te laten zien. In de handleiding staan suggesties voor leerkrachten.

Werkboek

Na de klassikale werkvorm kunnen de kinderen nog even zelfstandig in hun werkboek (optioneel) werken.

Toon alle gestelde vragen