Search

Spelling didactiek

Spelling is het uit het hoofd goed opschrijven van woorden en zinnen. Het doel is om eigen teksten, opdrachten en werkstukken bij andere vakken foutloos te kunnen maken. Staal spelling hanteert hiervoor een duidelijke, interactieve aanpak volgens het directe instructiemodel.

In Staal bestaat je instructie vooral uit het laten zien en voordoen (modeling), verwoorden, begeleide inoefening en gerichte feedback. Zo leer je vaardigheden stap voor stap aan en voorkom je fouten zoveel mogelijk. Dit is het preventieve karakter van deze spellingaanpak. Als kinderen minder fouten maken, levert dit succeservaringen op. En dat motiveert weer!

Ordening

Door ordening hoeven de kinderen niet alle woorden uit hun hoofd te kennen. Je leert de kinderen categorie├źn, woordsoorten en zinsdelen. Met dit denkkader kunnen ze zelfstandig reflecteren. Het is dus niet goed of fout omdat de leraar het zegt, maar omdat ze zelf weten waarom ze de woorden zo moeten schrijven. Dat maakt de kinderen onafhankelijk.

Herhalen van nieuw en oud

Ordening werkt het best als je het systematisch opbouwt en vaak herhaalt. Het liefst dagelijks. Zo blijft informatie het beste hangen.

Wekelijks komen alle categorie├źn en grammaticaonderdelen terug. De kinderen oefenen deze in interactieve opfrisoefeningen, dagelijkse dictees en opdrachten in de werkboeken.

Meer didactiek en organisatie