Search

Didactiek

in RekenXL

SOLO-taxonomie

In de meeste moderne lesmethodes wordt de taxonomie van Bloom gebruikt: van theorie naar uitvoeren. Dit is te eenvoudig voor rekenvaardige of hoogintelligente kinderen. Daarom hanteert RekenXL de SOLO-taxonomie. Hiermee worden de kinderen uitgedaagd om hun eigen ideeën te ontwikkelen, verbanden te zoeken en het geleerde toe te passen in een andere context.

 

Actieve rol van de leerkracht

RekenXL heeft vaste onderdelen waarmee de kinderen eigenaar worden van hun leerproces. Zo worden het doel en de eindopdracht van een project nadrukkelijk beschreven. In het lesonderdeel ‘Blik terug’ reflecteren de kinderen elke week zelfstandig op hun werk. Maar ook de slimste kinderen hebben jouw begeleiding nodig. Hiervoor heeft RekenXL twee leerkrachtgebonden momenten ingebouwd: 10 minuten op maandag en vrijdag. Je behandelt dan met de kinderen de vragen die zij tijdens de week hebben opgeschreven over de problemen waar zij tegenaan liepen. Ook sluit je samen elk project af met een evaluatie. RekenXL kiest dus voor een actieve rol van de leerkracht, maar houdt de tijdsbesteding minimaal.

 

De leerkuil

Het leren rekenen gaat bij rekenvaardige kinderen haast vanzelf. Zij hebben weinig moeite om rekenopgaven op te lossen. Maar wat als het ineens wél lastig wordt, zoals in RekenXL? Dit zijn ze niet gewend. Bekend is dat deze kinderen het moeilijke werk dan maar uit de weg gaan. Door dit vermijdingsgedrag komen zij in de zogenaamde leerkuil terecht. Ook hiervoor zijn de twee leerkrachtgebonden momenten van RekenXL bedoeld. Door met de kinderen te praten en hun vragen te beantwoorden help jij ze om uit deze ‘learning pit’ te komen. Zo wordt een probleem ineens een succeservaring waar ze hun hele leven plezier van hebben.

Terug