Search

Alle informatie over het werken met online lesmethodes

basisonderwijs

Veelgestelde vragen over gebruik online lesmethode

Hoe stel ik een automatische resultatenkoppeling in tussen de Malmberg Resultatenmonitor en een leerlingadministratiesysteem?

In beheeromgeving kan je onder ‘Resultatenkoppelingen’ een resultatenkoppeling activeren met ParnasSys, Easyrapport en SchoolOAS. Je kan hier ook een koppeling instellen met Momento.

 

Meer informatie vind je in de beheerhandleiding voor de ICT-coördinator. Deze vind je hier.

 

Hoe koppel ik handmatig licenties aan een (combinatie-)groep?

Een combinatiegroep moet handmatig gekoppeld worden aan een licentie omdat ons systeem de jaargroep niet automatisch kan herkennen.

 

Stappenplan:

  • Log in op Basispoort.

  • Klik bij Lesmateriaal op de methode.

  • Kies rechtsboven voor ‘Beheer’.

  • Klik op ‘Schoolgegevens en licenties’ onder het tabblad ‘Licenties.

  • Navigeer in het volgende scherm naar het tabblad ‘Licenties’.

  • Klik achter de juiste licentie op 'koppelen'.

  • Kies de juiste groep en klik op 'toevoegen'.

  • Herhaal dit voor de betreffende licenties/groepen.

  • Na maximaal 30 minuten is de software beschikbaar voor de leerlingen/leerkrachten.

Hoe kan ik een leerling laten werken met de leerstof van een ander leerjaar?

Werkt een leerling het gehele schooljaar op het niveau van een ander leerjaar? Dan kan je de via de onderstaande stappen de software van een ander niveau voor hen beschikbaar maken.

 

Stroomt de leerling naar verwachting later in het schooljaar verder door naar de software van een ander niveau of werken er meerdere leerlingen op een eigen leerlijn? Neem dan contact op met onze helpdesk .

 

Stappenplan:

  • Log in op Basispoort.

  • Klik bij Lesmateriaal op de methode.

  • Kies rechtsboven voor ‘Beheer’.

  • Klik op ‘Schoolgegevens en licenties’ onder het tabblad ‘Licenties.

  • Navigeer in het volgende scherm naar het tabblad ‘Licenties’.

  • Klik achter de licentie van het juiste niveau op 'koppelen'.

  • Kies de groep van de desbetreffende leerling en klik op 'toevoegen'.
  • Herhaal dit voor de betreffende licenties/groepen.

  • Na maximaal 30 minuten is de software beschikbaar voor de leerlingen/leerkrachten.

Waar vind ik meer informatie over de beheeromgeving van Malmberg?

Meer informatie vind je in de beheerhandleiding voor de ICT-coördinator. Deze vind je hier.

Wat zijn de systeemeisen voor een optimale werking van de digitale leermiddelen?

Bekijk op deze pagina onze systeemeisen.

Toon alle gestelde vragen

Hoe pas ik de methodes aan in de linkerkolom op Mijn Malmberg? Hier staan niet de juiste methodes.

Mijn Malmberg toont niet altijd de actuele methodes van de school. Het is niet mogelijk om deze methodes aan te passen. De materialen voor iedere methode zijn echter beschikbaar voor iedereen met een account.

 

Je vindt de juiste materialen door te kiezen voor ‘Alle methodes tonen’ of door op de homepage gebruik te maken van de zoekfunctie. Je ziet hier de zin: “Ik ben op zoek naar … voor de methode …”. In het eerste keuzevak kun je aangeven wat voor materiaal je zoekt. In het tweede keuzevak kies je voor de methode. Beide velden kunnen ook achteraf aangepast worden.

Er ontbreekt een methode in Basispoort

Laat de ICT-coördinator controleren of de softwarelicentie nog actief is en of jouw groep hieraan gekoppeld is.

Kom je er niet helemaal uit? Neem dan contact op met onze helpdesk.

Er ontbreekt een softwareproduct in het inlogportaal van de methode.

Laat de ICT-coördinator controleren of de softwarelicentie nog actief is en of jouw groep hieraan gekoppeld is.

Kom je er niet helemaal uit? Neem dan contact op met onze helpdesk.

Een aantal leerlingen uit mijn (combinatie-)groep kan de software niet openen. Wat kan ik doen?

Bij een aantal softwareproducten moet de leerkracht de periode (blok, week of thema) starten om deze voor de kinderen toegankelijk te maken. De leerkracht van een combinatiegroep dient dit te doen voor beide leerjaren.

 

Stel je hebt een combinatiegroep 4/5. Je start dan voor de kinderen van jaargroep 4 de software van groep 4 en voor jaargroep 5 die van groep 5.

 

Zitten binnen jaargroep 5 één of meerdere kinderen die nog werken op het niveau van groep 4? Open dan de software van groep 4 en selecteer bij ‘Kies een groep’ groep 4/5 jaargroep 5 om de periode voor deze leerlingen te starten.

Toon alle gestelde vragen

Waar vind ik de handleidingen voor bij de methodessoftware?

Je vindt hier per methode de juiste softwarehandleiding. Ook de handleiding voor de beheerder is hier te raadplegen.

Waar kan ik me aanmelden voor webinars en waar vind ik de terugkijklinks?

Op deze webpagina kan je aanmelden voor toekomstige webinars. Hier vind je ook de terugkijklinks.

Kan de software ook thuis gebruikt worden?

Voor scholen die een licentie hebben voor de leerlingsoftware hebben we ervoor gezorgd dat tijdens de periode van afstandsonderwijs de leerlingsoftware van de volgende methodes op dit moment open staan voor thuisgebruik: 

  • Pluspunt 3 oefensoftware
  • Pluspunt 4
  • De wereld in getallen 4 oefensoftware
  • De wereld in getallen 5
  • Taal actief 4 oefen- en verwerkingssoftware
  • Staal oefensoftware
  • Lijn 3 oefensoftware
  • Oefensoftware topografie van Argus Clou, Meander en Meander 2
  • Oefensoftware Kleuterplein

Dit geldt zowel voor de huidige software als de vernieuwde software. Voor het instellen van de thuisinlog volg je het stappenplan via deze link, waarin dit wordt uitgelegd. De ICT-coördinator of groepsleerkracht kan de thuisinlog instellen.


Let op: het is van belang te weten dat er zowel van de school als van de ouders een actie nodig is om deze inlog op de juiste manier in te stellen. Hierna logt de leerling thuis in via https://thuis.basispoort.nl/

Bevat de leerlingssoftware van Malmberg een voorleesfunctie voor leerlingen met dyslexie of andere leesbeperkingen?

Er zijn meerdere opdrachtvormen met audio, maar er geen algemene voorleesfunctie ingebouwd voor kinderen met een leesbeperking.

Kan de software ook thuis gebruikt worden?

Voor scholen die een licentie hebben voor de leerlingsoftware hebben we ervoor gezorgd dat tijdens de periode van afstandsonderwijs de leerlingsoftware van de volgende methodes op dit moment open staan voor thuisgebruik: 

  • Pluspunt 3 oefensoftware

  • Pluspunt 4

  • De wereld in getallen 4 oefensoftware

  • De wereld in getallen 5

  • Taal actief 4 oefen- en verwerkingssoftware

  • Staal oefensoftware

  • Lijn 3 oefensoftware

  • Oefensoftware topografie van Argus Clou, Meander en Meander 2

Dit geldt zowel voor de huidige software als de vernieuwde software. Voor het instellen van de thuisinlog volg je het stappenplan via deze link, waarin dit wordt uitgelegd. De ICT-coördinator of groepsleerkracht kan de thuisinlog instellen.


Let op: het is van belang te weten dat er zowel van de school als van de ouders een actie nodig is om deze inlog op de juiste manier in te stellen. Hierna logt de leerling thuis in via https://thuis.basispoort.nl/

Hoe maak ik software voor thuis beschikbaar?

Activeer eerst de software voor thuisgebruik in Basispoort. Lees op de site van Basispoort hoe je dit doet.

Bekijk in de handleiding van de betreffende software of het nodig is om een handeling te doen voordat je leerlingen kunnen werken met de software.

Kan ik zien welke opdrachten het kind op school of thuis heeft gemaakt?

Nee, het is helaas niet mogelijk om het onderscheid te zien tussen opdrachten die kinderen thuis of op school hebben gemaakt. Alle resultaten staan bij elkaar.

Hoe volg ik mijn groepen als ik werk met een combigroep?

Dit doe je door twee tabbladen te openen in je browser.

Toon alle gestelde vragen

Ik wil beter begrijpen hoe de adaptieve werking van Bingel werkt bij de nieuwe rekenmethodes. Waar vind ik meer informatie?

We adviseren je om onze verdiepingswebinars terug te kijken. Deze vind je hier.

Hoe zet ik het lesmateriaal klaar binnen Pluspunt 4 of De Wereld in Getallen 5?

De leerkracht start het blok of de week waarin de leerlingen moeten werken. Wanneer de leerlingen de peiltaken hebben gemaakt, zet het adaptieve systeem op vervolgens op basis van het getoonde beheersingsniveau nieuwe Eigen Taken klaar. Gezien dat het systeem meer informatie verzameld, zullen de vervolgtaken steeds beter aansluiten bij het niveau van het kind.

Werkt de adaptiviteit door naar het volgende schooljaar?

Nee, de resultaten van dit schooljaar (2020/2021) worden gewist aan het einde van het schooljaar.

De leerlingen krijgen geen nieuwe Eigen Taken meer. Waar kan dit aan liggen?

Wanneer je vroegtijdig een nieuwe week of blok start, kan dit ertoe leiden dat er geen nieuwe taken meer worden klaargezet in de huidige periode. Neem dan contact op met onze helpdesk m.v.v. de groep en van het blok/ de week die vroegtijdig is gestart.

Kan ik als leerkracht zelf ook nieuwe Eigen Taken klaarzetten?

Ja, je kan per leerling doelen klaarzetten mits deze al zijn behandeld in een peiltaak. Je leest hier meer over in de softwarehandleiding van de methode.

Zijn er ook invulbare versies beschikbaar van de blokvoorbereidings- en observatieformulieren?

Ja, je vindt deze documenten op Mijn Malmberg.

Waar vind ik de jaarplanning en het doelenoverzicht van de verschillende leerjaren?

Je vindt deze documenten op Mijn Malmberg.

Is de tijdelijke toetssoftware voor De wereld in getallen 5 en Pluspunt 4 beschikbaar?

Nee, voor De wereld in getallen 5 en Pluspunt 4 is geen tijdelijke toetssoftware beschikbaar. Werk je hier met de optie ‘Basis papier’, dan kun je in dit schooljaar toetsen met de bijbehorende toetsboeken. Deze resultaten kun je handmatig invoeren in de Resultatenmonitor. Werk je met de optie ‘Basis digitaal’, dan is apart toetsen niet nodig, want met behulp van de peiltaken en de analyse heb je continu inzicht in het niveau per kind. Wil je bij ‘Basis digitaal’ toch toetsen, dan kun je dit schooljaar de toetsen bij de methode printen: de pdf met methodetoetsen staat in de blokinfo bij de digitale handleiding in Bingel.

Toon alle gestelde vragen

Wanneer verschijnt de nieuwe toetssoftware?



Zoals je van ons gewend bent willen wij met deze vernieuwde toetssoftware een goed en volledig product aanbieden. Dit betekent dat deze toetssoftware (voor onderstaande methoden) uiterlijk gereed is na de kerstvakantie.

  • De wereld in getallen 4 en 5

  • Pluspunt 3 en 4

  • Brandaan 2

  • Meander 2

  • Naut 2

  • Taal actief 4 taal en spelling

  • Staal taal

    Wanneer kan de nieuwe toetssoftware besteld worden?



    Na de herfstvakantie 2021 kunnen de licenties (De wereld in getallen 4, Pluspunt 3, Taal actief 4, Staal en Naut, Meander en Brandaan) besteld worden via de educatieve dienstverleners. Deze licenties zijn dan gratis te gebruiken tot en met het einde van het schooljaar 21/22. De licenties voor De wereld in getallen 5 en Pluspunt 4 worden automatisch aan de software toegevoegd.

      Wanneer zijn er proeflicenties beschikbaar?


      Na de kerstvakantie is de toetssoftware door iedere kant van Malmberg gratis te gebruiken tot en met het einde van het schooljaar 21/22.

        Welke oplossing biedt Malmberg voor de eerste maanden van het schooljaar 21/22?


        Uiteraard kan er wel getoetst worden via de toetsboeken die leverbaar zijn via de educatieve dienstverlener. Deze kun je via hen bestellen.

        Zodra de vernieuwde toetssoftware gereed is, brengen wij je direct op de hoogte en stellen we dit gratis beschikbaar tot en met het einde van het schooljaar.

          Blijft de Malmberg resultatenmonitor beschikbaar voor registratie van toetsresultaten?


          De Malmberg resultatenmonitor blijft beschikbaar voor alle scholen die digibordsoftware afnemen van de desbetreffende methode. De toetsen die je op papier afneemt kunnen hierin worden geregistreerd

            Toon alle gestelde vragen

            Ik kan niet inloggen in Bingel

            Ik kan niet inloggen in Bingel

            Als een leerkracht of leerling inlogt in Bingel (om toegang te krijgen tot de methodesoftware), dan is het goed om te weten dat voor- en achternaam verplichte velden zijn. Zijn deze velden niet gevuld in het leerlingadministratiesysteem (LAS) of in Basispoort, dan krijg je de volgende foutmelding: ”Oeps, je hebt geen toegang tot deze pagina”.


            Om succesvol in te loggen is het belangrijk dat je als ICT-coördinator de gegevens van de leerkracht of leerling controleert en indien nodig aanpast in het bronbestand. Er zijn twee mogelijkheden om dit te doen.

            1. Via het leerlingadministratiesysteem (LAS). Het duurt dan maximaal twee dagen voordat inloggen mogelijk is in Bingel.
            2. Rechtstreeks importeren in Basispoort met de XML-maker. Het duurt dan maximaal één dag voordat inloggen mogelijk is in Bingel. Dit heeft te maken met het synchroniseren van de gegevens tussen de verschillende systemen.

              Ik krijg de foutmelding "Oeps, je hebt geen toegang tot deze pagina" als ik op Bingel klik in Basispoort.

              We zien onze licentie niet terug in Basispoort

              Deze melding krijg je als Bingel niet de juiste gebruikersgegevens heeft gekregen vanuit Basispoort.

              Om in te kunnen loggen op Bingel, zijn de velden 'voornaam' en 'achternaam' verplicht. Als deze niet gevuld zijn in Basispoort, kun je niet inloggen op Bingel. Als je deze melding krijgt, controleer dan de gegevens in je Leerlingadministratiesysteem. Als je de gegevens hebt aangepast, duurt het maximaal 2 dagen voordat dit in de Malmbergomgeving wordt overgenomen.

              Werk je voor de invoer van gebruikersgegevens in Basispoort met de XML-maker, dan kun je de aanpassingen daarmee doorvoeren. Een handleiding hiervoor vind je op info.basispoort.nl.

              Toon alle gestelde vragen

              Afstandsonderwijs

              Hoeveel kan ik van de kinderen vragen in deze periode? (Wat is de juiste balans tussen werken aan schoolwerk en vrij zijn)

              Het is een feit dat de oefenstof zoals die op school wordt aangeboden, in een thuissituatie nooit op dezelfde manier aangeboden kan worden. Maak keuzes binnen de leerlijnen en laat de lessen en opdrachten niet langer dan 15 tot 20 minuten duren. De concentratie en motivatie in een thuissituatie zijn immers anders dan op school.

              Het is van belang dat ouders geen trainingskamp maken van het thuisonderwijs. Biedt opdrachten aan voor thuis met doelen die in de klas al behandeld zijn, om ze te herhalen en te consolideren. Dat kan bijvoorbeeld met de oefensoftware die voor thuis beschikbaar is. Als thuis niet alle stof behandeld is binnen de gestelde oefentijd, is dat helemaal niet erg. Een terugkoppeling naar de leerkracht dat het moeizaam ging is dan voldoende. Kinderen moeten zich thuis veilig en vertrouwd blijven voelen met de leerstof.

              Wat zijn de hard- en software-eisen voor het gebruik van de Malmberg-software?

              Alle hard- en software-eisen vind je op deze pagina.

              Welke software is er beschikbaar voor thuis?

              Voor de producten op deze pagina is thuisinlog mogelijk. Dit geldt alleen voor producten waarvoor je een licentie hebt. Dit is de software die je ook in de klas gebruikt.

              Gebruik je het product nog niet en wil je toch gebruikmaken van de software, vraag dan een proeflicentie aan.

              Hoe maak ik software voor thuis beschikbaar?

              Activeer eerst de software voor thuisgebruik in Basispoort. Lees op de site van Basispoort hoe je dit doet.

              Bekijk in de handleiding van de betreffende software of het nodig is om een handeling te doen voordat je leerlingen kunnen werken met de software.

              Ik gebruik jullie methode niet, maar wil nu toch graag gebruikmaken van de software voor thuis. Kan dat?

              Ja, dat kan. Vraag dan een proeflicentie aan. Houd er hierbij wel rekening mee dat een deel van de producten naar een nieuw platform zijn gemigreerd. Lees er hier meer over. Deze software ziet er niet meer hetzelfde uit als tijdens de vorige lockdown en zullen dus ook extra kennis, kunde en voorbereiding vragen van jou als leerkracht.

              Zijn er instructievideo’s beschikbaar bij de methodes?

              Nee, we bieden geen instructiefilmpjes aan. De reden hiervoor is dat we de rol van de leerkracht als cruciaal zien. De leerkracht maakt het verschil. Dat weten we vanuit de praktijk en dat komt uit verschillende onderzoeken naar voren (Hattie 2014, Marzano 2010, 2012).


              Bij Malmberg maken we leeroplossingen en kennen we de kracht van goede methoden en materialen. Tegelijkertijd weten wij ook dat wij die kennis niet over kunnen brengen zoals de leerkracht dat kan. Jij als leerkracht kent de kinderen het beste. Je weet hoe een kind vordert op de leerlijn, maar ook welke aanpak en benadering het best past bij een individueel kind. Dat maakt het vak van leerkracht in onze optiek van het type vakmanschap dat je niet zo maar vervangt door een digitale instructie van een uitgeverij.

              Mag ik zelf instructievideo’s opnemen met gebruikmaking van het materiaal van Malmberg?

              Zelf instructiefilmpjes maken voor je klas zorgt ervoor dat je contact met de kinderen houdt. Daarnaast kun je ook digitaal inspelen op pedagogische behoeften van je groep. Ze herkennen jouw ritme in het lesgeven en je kan ook digitaal aandacht besteden aan behoeften van de groep.

              Zorg wel dat je instructiefilms publiceert op een gesloten kanaal op YouTube of Facebook, waarop kinderen zich moeten abonneren om de filmpjes te zien. We vragen je de filmpjes te verwijderen als de situatie weer is genormaliseerd.

              Zijn de antwoordenboeken beschikbaar voor kinderen om zelf of met de ouders na te kijken?

              De antwoordenboekjes zijn er voor de leerkracht. Zo hou jij in de hand wat, wanneer en hoe de opdrachten worden gemaakt. Om zo vanuit de te maken opdrachten in te kunnen spelen op de onderwijsbehoeften van ieder kind. Ook op afstand hou je grip op het leerproces.

              Wat doet Malmberg om zich voor te bereiden op een eventuele sluiting van scholen?

              Ook als Malmberg houden we de maatregelen van de overheid en veiligheidsregio’s nauwlettend in de gaten. Wij acteren constant op deze maatregelen en op wat er speelt in het onderwijsveld. Mochten er nieuwe maatregelen aangekondigd worden, die invloed hebben op de manier van onderwijs geven, informeren we je verder via deze pagina.

              Toon alle gestelde vragen

              Kom je er niet uit?



              Stuur een mail

              Stel je vraag aan een van onze medewerkers, wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

              Mail ons







              Bel ons

              We zijn telefonisch bereikbaar op werkdagen van 8:00 - 17:00 uur.
              Bel ons op 073 628 8722.





              Twitter

              We zijn online op werkdagen van 8:00 - 17:00 uur.

              @malmberghelpt