Alle informatie over het werken met online lesmethodes
Veelgestelde vragen over gebruik online lesmethode
Beheer (voor de ICT-coördinator)
In beheeromgeving kan je onder ‘Resultatenkoppelingen’ een resultatenkoppeling activeren met ParnasSys, Easyrapport en SchoolOAS. Je kan hier ook een koppeling instellen met Momento.
Meer informatie vind je in de beheerhandleiding voor de ICT-coördinator. Deze vind je hier.
Een combinatiegroep moet handmatig gekoppeld worden aan een licentie omdat ons systeem de jaargroep niet automatisch kan herkennen.
Stappenplan:
Log in op Basispoort.
Klik bij Lesmateriaal op de methode.
Kies rechtsboven voor ‘Beheer’.
Klik op ‘Schoolgegevens en licenties’ onder het tabblad ‘Licenties.
Navigeer in het volgende scherm naar het tabblad ‘Licenties’.
Klik achter de juiste licentie op 'koppelen'.
Kies de juiste groep en klik op 'toevoegen'.
Herhaal dit voor de betreffende licenties/groepen.
Na maximaal 30 minuten is de software beschikbaar voor de leerlingen/leerkrachten.
Werkt een leerling het gehele schooljaar op het niveau van een ander leerjaar? Dan kan je de via de onderstaande stappen de software van een ander niveau voor hen beschikbaar maken.
Stroomt de leerling naar verwachting later in het schooljaar verder door naar de software van een ander niveau of werken er meerdere leerlingen op een eigen leerlijn? Neem dan contact op met onze helpdesk .
Stappenplan:
Log in op Basispoort.
Klik bij Lesmateriaal op de methode.
Kies rechtsboven voor ‘Beheer’.
Klik op ‘Schoolgegevens en licenties’ onder het tabblad ‘Licenties.
Navigeer in het volgende scherm naar het tabblad ‘Licenties’.
Klik achter de licentie van het juiste niveau op 'koppelen'.
- Kies de groep van de desbetreffende leerling en klik op 'toevoegen'.
Herhaal dit voor de betreffende licenties/groepen.
Na maximaal 30 minuten is de software beschikbaar voor de leerlingen/leerkrachten.
Inloggen
Mijn Malmberg toont niet altijd de actuele methodes van de school. Het is niet mogelijk om deze methodes aan te passen. De materialen voor iedere methode zijn echter beschikbaar voor iedereen met een account.
Je vindt de juiste materialen door te kiezen voor ‘Alle methodes tonen’ of door op de homepage gebruik te maken van de zoekfunctie. Je ziet hier de zin: “Ik ben op zoek naar … voor de methode …”. In het eerste keuzevak kun je aangeven wat voor materiaal je zoekt. In het tweede keuzevak kies je voor de methode. Beide velden kunnen ook achteraf aangepast worden.
Laat de ICT-coördinator controleren of de softwarelicentie nog actief is en of jouw groep hieraan gekoppeld is.
Kom je er niet helemaal uit? Neem dan contact op met onze helpdesk.
Laat de ICT-coördinator controleren of de softwarelicentie nog actief is en of jouw groep hieraan gekoppeld is.
Kom je er niet helemaal uit? Neem dan contact op met onze helpdesk.
Bij een aantal softwareproducten moet de leerkracht de periode (blok, week of thema) starten om deze voor de kinderen toegankelijk te maken. De leerkracht van een combinatiegroep dient dit te doen voor beide leerjaren.
Stel je hebt een combinatiegroep 4/5. Je start dan voor de kinderen van jaargroep 4 de software van groep 4 en voor jaargroep 5 die van groep 5.
Zitten binnen jaargroep 5 één of meerdere kinderen die nog werken op het niveau van groep 4? Open dan de software van groep 4 en selecteer bij ‘Kies een groep’ groep 4/5 jaargroep 5 om de periode voor deze leerlingen te starten.
Gebruik software algemeen
Voor scholen die een licentie hebben voor de leerlingsoftware hebben we ervoor gezorgd dat tijdens de periode van afstandsonderwijs de leerlingsoftware van de volgende methodes op dit moment open staan voor thuisgebruik:
- Pluspunt 3 oefensoftware
- Pluspunt 4
- De wereld in getallen 4 oefensoftware
- De wereld in getallen 5
- Taal actief 4 oefen- en verwerkingssoftware
- Staal oefensoftware
- Lijn 3 oefensoftware
- Oefensoftware topografie van Argus Clou, Meander en Meander 2
- Oefensoftware Kleuterplein
Dit geldt zowel voor de huidige software als de vernieuwde software. Voor het instellen van de thuisinlog volg je het stappenplan via deze link, waarin dit wordt uitgelegd. De ICT-coördinator of groepsleerkracht kan de thuisinlog instellen.
Let op: het is van belang te weten dat er zowel van de school als van de ouders een actie nodig is om deze inlog op de juiste manier in te stellen. Hierna logt de leerling thuis in via https://thuis.basispoort.nl/
Voor scholen die een licentie hebben voor de leerlingsoftware hebben we ervoor gezorgd dat tijdens de periode van afstandsonderwijs de leerlingsoftware van de volgende methodes op dit moment open staan voor thuisgebruik:
Pluspunt 3 oefensoftware
Pluspunt 4
De wereld in getallen 4 oefensoftware
De wereld in getallen 5
Taal actief 4 oefen- en verwerkingssoftware
Staal oefensoftware
Lijn 3 oefensoftware
Oefensoftware topografie van Argus Clou, Meander en Meander 2
Dit geldt zowel voor de huidige software als de vernieuwde software. Voor het instellen van de thuisinlog volg je het stappenplan via deze link, waarin dit wordt uitgelegd. De ICT-coördinator of groepsleerkracht kan de thuisinlog instellen.
Let op: het is van belang te weten dat er zowel van de school als van de ouders een actie nodig is om deze inlog op de juiste manier in te stellen. Hierna logt de leerling thuis in via https://thuis.basispoort.nl/
De wereld in getallen 5 - Pluspunt 4
Toetssoftware
Het digitale aanbod van Malmberg is volop in ontwikkeling. De vernieuwde toetssoftware is helaas nog niet klaar voor gebruik. Zoals je van ons gewend bent willen wij, ook met deze nieuwe toetssoftware, een goed en volledig product aanbieden. Om dat te garanderen hebben we nog meer tijd nodig om deze vernieuwde toetssoftware te ontwikkelen. We informeren je op deze website wanneer de toetssoftware klaar is voor:
De wereld in getallen 4 en 5
Pluspunt 3 en 4
Brandaan 2
Meander 2
Naut 2
Taal actief 4 taal en spelling
Staal taal
Uiteraard kan er wel getoetst worden via de toetsboeken die leverbaar zijn via de educatieve dienstverlener. Deze kun je via hen bestellen.
Zodra de vernieuwde toetssoftware gereed is, brengen wij je direct op de hoogte.
Afstandsonderwijs
Gebruik je het product nog niet en wil je toch gebruikmaken van de software, vraag dan een proeflicentie aan.
Zelf instructiefilmpjes maken voor je klas zorgt ervoor dat je contact met de kinderen houdt. Daarnaast kun je ook digitaal inspelen op pedagogische behoeften van je groep. Ze herkennen jouw ritme in het lesgeven en je kan ook digitaal aandacht besteden aan behoeften van de groep.
Zorg wel dat je instructiefilms publiceert op een gesloten kanaal op YouTube of Facebook, waarop kinderen zich moeten abonneren om de filmpjes te zien. We vragen je de filmpjes te verwijderen als de situatie weer is genormaliseerd.