Search

Alle informatie over het werken met online lesmethodes

basisonderwijs

Veelgestelde vragen over gebruik online lesmethode

Hoe stel ik een automatische resultatenkoppeling in tussen de Malmberg Resultatenmonitor en een leerlingadministratiesysteem?

In beheeromgeving kan je onder ‘Resultatenkoppelingen’ een resultatenkoppeling activeren met ParnasSys, Easyrapport en SchoolOAS. Je kan hier ook een koppeling instellen met Momento.

 

Meer informatie vind je in de beheerhandleiding voor de ICT-coördinator. Deze vind je hier.

 

Hoe koppel ik handmatig licenties aan een (combinatie-)groep?

Een combinatiegroep moet handmatig gekoppeld worden aan een licentie omdat ons systeem de jaargroep niet automatisch kan herkennen.

 

Stappenplan:

  • Log in op Basispoort.

  • Klik bij Lesmateriaal op de methode.

  • Kies rechtsboven voor ‘Beheer’.

  • Klik op ‘Schoolgegevens en licenties’ onder het tabblad ‘Licenties.

  • Navigeer in het volgende scherm naar het tabblad ‘Licenties’.

  • Klik achter de juiste licentie op 'koppelen'.

  • Kies de juiste groep en klik op 'toevoegen'.

  • Herhaal dit voor de betreffende licenties/groepen.

  • Na maximaal 30 minuten is de software beschikbaar voor de leerlingen/leerkrachten.

Hoe kan ik een leerling laten werken met de leerstof van een ander leerjaar?

Werkt een leerling het gehele schooljaar op het niveau van een ander leerjaar? Dan kan je de via de onderstaande stappen de software van een ander niveau voor hen beschikbaar maken.

 

Stroomt de leerling naar verwachting later in het schooljaar verder door naar de software van een ander niveau of werken er meerdere leerlingen op een eigen leerlijn? Neem dan contact op met onze helpdesk .

 

Stappenplan:

  • Log in op Basispoort.

  • Klik bij Lesmateriaal op de methode.

  • Kies rechtsboven voor ‘Beheer’.

  • Klik op ‘Schoolgegevens en licenties’ onder het tabblad ‘Licenties.

  • Navigeer in het volgende scherm naar het tabblad ‘Licenties’.

  • Klik achter de licentie van het juiste niveau op 'koppelen'.

  • Kies de groep van de desbetreffende leerling en klik op 'toevoegen'.
  • Herhaal dit voor de betreffende licenties/groepen.

  • Na maximaal 30 minuten is de software beschikbaar voor de leerlingen/leerkrachten.

Waar vind ik meer informatie over de beheeromgeving van Malmberg?

Meer informatie vind je in de beheerhandleiding voor de ICT-coördinator. Deze vind je hier.

Wat zijn de systeemeisen voor een optimale werking van de digitale leermiddelen?

Bekijk op deze pagina onze systeemeisen.

Toon alle gestelde vragen

Ik kan niet inloggen op Mijn Malmberg

Heb je al een account voor Mijn Malmberg?
Ja?
Vraag dan een nieuw wachtwoord aan.
Nee?
Schrijf je dan gratis in op Mijn Malmberg.

Hoe pas ik de methodes aan in de linkerkolom op Mijn Malmberg? Hier staan niet de juiste methodes.

Mijn Malmberg toont niet altijd de actuele methodes van de school. Het is niet mogelijk om deze methodes aan te passen. De materialen voor iedere methode zijn echter beschikbaar voor iedereen met een account.

 

Je vindt de juiste materialen door te kiezen voor ‘Alle methodes tonen’ of door op de homepage gebruik te maken van de zoekfunctie. Je ziet hier de zin: “Ik ben op zoek naar … voor de methode …”. In het eerste keuzevak kun je aangeven wat voor materiaal je zoekt. In het tweede keuzevak kies je voor de methode. Beide velden kunnen ook achteraf aangepast worden.

Er ontbreekt een methode in Basispoort

Laat de ICT-coördinator controleren of de softwarelicentie nog actief is en of jouw groep hieraan gekoppeld is.

Kom je er niet helemaal uit? Neem dan contact op met onze helpdesk.

Er ontbreekt een softwareproduct in het inlogportaal van de methode.

Laat de ICT-coördinator controleren of de softwarelicentie nog actief is en of jouw groep hieraan gekoppeld is.

Kom je er niet helemaal uit? Neem dan contact op met onze helpdesk.

Een aantal leerlingen uit mijn (combinatie-)groep kan de software niet openen. Wat kan ik doen?

Bij een aantal softwareproducten moet de leerkracht de periode (blok, week of thema) starten om deze voor de kinderen toegankelijk te maken. De leerkracht van een combinatiegroep dient dit te doen voor beide leerjaren.

 

Stel je hebt een combinatiegroep 4/5. Je start dan voor de kinderen van jaargroep 4 de software van groep 4 en voor jaargroep 5 die van groep 5.

 

Zitten binnen jaargroep 5 één of meerdere kinderen die nog werken op het niveau van groep 4? Open dan de software van groep 4 en selecteer bij ‘Kies een groep’ groep 4/5 jaargroep 5 om de periode voor deze leerlingen te starten.

Toon alle gestelde vragen

Waar vind ik de handleidingen voor bij de methodessoftware?

Je vindt hier per methode de juiste softwarehandleiding. Ook de handleiding voor de beheerder is hier te raadplegen.

Waar kan ik me aanmelden voor webinars en waar vind ik de terugkijklinks?

Op deze webpagina kan je aanmelden voor toekomstige webinars. Hier vind je ook de terugkijklinks.

(Hoe) kunnen kinderen thuis werken met de software?

Binnen Basispoort – Groepen kan je de thuisinlog activeren. Dit doe je door per leerling een e-mailadres in te voeren. Meer informatie hierover vind je op info.basispoort.nl.

 

Uitgevers bepalen zelf welke software voor thuisgebruik beschikbaar is. Klik hier voor een actueel overzicht van de Malmberg softwareproducten die ook thuis toegankelijk zijn.

Bevat de leerlingssoftware van Malmberg een voorleesfunctie voor leerlingen met dyslexie of andere leesbeperkingen?

Er zijn meerdere opdrachtvormen met audio, maar er geen algemene voorleesfunctie ingebouwd voor kinderen met een leesbeperking.

Kan de software ook thuis gebruikt worden?

Voor scholen die een licentie hebben voor de leerlingsoftware hebben we ervoor gezorgd dat tijdens de periode van afstandsonderwijs de leerlingsoftware van de volgende methodes op dit moment open staan voor thuisgebruik: 

  • Pluspunt 3 oefensoftware

  • Pluspunt 4

  • De wereld in getallen 4 oefensoftware

  • De wereld in getallen 5

  • Taal actief 4 oefen- en verwerkingssoftware

  • Staal oefensoftware

  • Lijn 3 oefensoftware

  • Oefensoftware topografie van Argus Clou, Meander en Meander 2

Dit geldt zowel voor de huidige software als de vernieuwde software. Voor het instellen van de thuisinlog volg je het stappenplan via deze link, waarin dit wordt uitgelegd. De ICT-coördinator of groepsleerkracht kan de thuisinlog instellen.


Let op: het is van belang te weten dat er zowel van de school als van de ouders een actie nodig is om deze inlog op de juiste manier in te stellen. Hierna logt de leerling thuis in via https://thuis.basispoort.nl/

Hoe maak ik software voor thuis beschikbaar?

Activeer eerst de software voor thuisgebruik in Basispoort. Lees op de site van Basispoort hoe je dit doet.

Bekijk in de handleiding van de betreffende software of het nodig is om een handeling te doen voordat je leerlingen kunnen werken met de software.

Houd er rekening mee dat een deel van de producten naar een nieuw platform zijn gemigreerd i.v.m. het stoppen van de Flash-technologie december 2020. Lees er hier meer over. Deze software ziet er niet meer hetzelfde uit als tijdens de vorige lockdown en zullen dus ook extra kennis, kunde en voorbereiding vragen van jou als leerkracht.

Kan ik zien welke opdrachten het kind op school of thuis heeft gemaakt?

Nee, het is helaas niet mogelijk om het onderscheid te zien tussen opdrachten die kinderen thuis of op school hebben gemaakt. Alle resultaten staan bij elkaar.

Hoe volg ik mijn groepen als ik werk met een combigroep?

Dit doe je door twee tabbladen te openen in je browser.

Toon alle gestelde vragen

Waarom adviseert Malmberg om met toetsboeken te gaan werken?

Omdat de huidige toetssoftware stopt per 27 november 2020 (i.v.m. het feit dat Flash stopt). We adviseren je om te toetsen met de toetsboeken. Mocht je die nog niet hebben dan raden we je aan de toetsboeken te bestellen bij je educatieve dienstverlener. Hiermee is de continuïteit om te kunnen toetsen gewaarborgd.

Er is een tijdelijke oplossing voor digitaal toetsen. Deze oplossing is echter niet vergelijkbaar met de huidige toetssoftware.

  • Deze tijdelijke toetssoftware heeft helaas geen koppeling met MRM (Malmberg Resultaten Monitor) en de bekende leerlingadministratiesystemen (LVS).

  • De gegenereerde toetsresultaten kunnen niet ingevoerd worden in de Malmberg Resultaten Monitor, met als gevolg dat er geen adviezen, taakbriefjes en groepsplannen worden gegenereerd.

  • Voor de adviezen hebben we een alternatief. Ze zijn terug te vinden onder het tabblad: handleidingen en printbladen in de software van Malmberg.

Ik wil beter begrijpen hoe de adaptieve werking van Bingel werkt bij de nieuwe rekenmethodes. Waar vind ik meer informatie?

We adviseren je om onze verdiepingswebinars terug te kijken. Deze vind je hier.

Hoe zet ik het lesmateriaal klaar binnen Pluspunt 4 of De Wereld in Getallen 5?

De leerkracht start het blok of de week waarin de leerlingen moeten werken. Wanneer de leerlingen de peiltaken hebben gemaakt, zet het adaptieve systeem op vervolgens op basis van het getoonde beheersingsniveau nieuwe Eigen Taken klaar. Gezien dat het systeem meer informatie verzameld, zullen de vervolgtaken steeds beter aansluiten bij het niveau van het kind.

Werkt de adaptiviteit door naar het volgende schooljaar?

Nee, de resultaten van dit schooljaar (2020/2021) worden gewist aan het einde van het schooljaar.

De leerlingen krijgen geen nieuwe Eigen Taken meer. Waar kan dit aan liggen?

Wanneer je vroegtijdig een nieuwe week of blok start, kan dit ertoe leiden dat er geen nieuwe taken meer worden klaargezet in de huidige periode. Neem dan contact op met onze helpdesk m.v.v. de groep en van het blok/ de week die vroegtijdig is gestart.

Kan ik als leerkracht zelf ook nieuwe Eigen Taken klaarzetten?

Ja, je kan per leerling doelen klaarzetten mits deze al zijn behandeld in een peiltaak. Je leest hier meer over in de softwarehandleiding van de methode.

Zijn er ook invulbare versies beschikbaar van de blokvoorbereidings- en observatieformulieren?

Ja, je vindt deze documenten op Mijn Malmberg.

Waar vind ik de jaarplanning en het doelenoverzicht van de verschillende leerjaren?

Je vindt deze documenten op Mijn Malmberg.

Is de tijdelijke toetssoftware voor De wereld in getallen 5 en Pluspunt 4 beschikbaar?

Nee, voor De wereld in getallen 5 en Pluspunt 4 is geen tijdelijke toetssoftware beschikbaar. Werk je hier met de optie ‘Basis papier’, dan kun je in dit schooljaar toetsen met de bijbehorende toetsboeken. Deze resultaten kun je handmatig invoeren in de Resultatenmonitor. Werk je met de optie ‘Basis digitaal’, dan is apart toetsen niet nodig, want met behulp van de peiltaken en de analyse heb je continu inzicht in het niveau per kind. Wil je bij ‘Basis digitaal’ toch toetsen, dan kun je dit schooljaar de toetsen bij de methode printen: de pdf met methodetoetsen staat in de blokinfo bij de digitale handleiding in Bingel.

Toon alle gestelde vragen

Waarom adviseert Malmberg om met toetsboeken te gaan werken?

Omdat de huidige toetssoftware stopt per 27 november 2020 (i.v.m. het feit dat Flash stopt). We adviseren je om te toetsen met de toetsboeken. Mocht je die nog niet hebben dan raden we je aan de toetsboeken te bestellen bij je educatieve dienstverlener. Hiermee is de continuïteit om te kunnen toetsen gewaarborgd.

Er is een tijdelijke oplossing voor digitaal toetsen. Deze oplossing is echter niet vergelijkbaar met de huidige toetssoftware.

  • Deze tijdelijke toetssoftware heeft helaas geen koppeling met MRM (Malmberg Resultaten Monitor) en de bekende leerlingadministratiesystemen (LVS).

  • De gegenereerde toetsresultaten kunnen niet ingevoerd worden in de Malmberg Resultaten Monitor, met als gevolg dat er geen adviezen, taakbriefjes en groepsplannen worden gegenereerd.

  • Voor de adviezen hebben we een alternatief. Ze zijn terug te vinden onder het tabblad: handleidingen en printbladen in de software van Malmberg.

Wat zijn de voordelen van werken met toetsboeken?

Het voordeel is dat je de resultaten van de papieren toetsen in de Malmberg Resultaten Monitor (MRM) in kunt voeren. Hiervoor moet je school een resultatenkoppeling instellen. Zo worden de resultaten ook automatisch gelinkt aan de meest gebruikte leerlingadministratiesystemen. Ook behoud je de mogelijkheid om adviezen, taakbriefjes en groepsplannen te registreren.

Tot wanneer zijn de resultaten van de huidige toetssoftware beschikbaar?

Tot en met 26 november is de huidige toetssoftware te gebruiken. De resultaten ervan blijven ook na 26 november beschikbaar in de Malmberg Resultaten Monitor.

Welke oplossing biedt Malmberg als ik toch digitaal wil blijven toetsen na 27 november?

Wil je toch digitaal blijven toetsen, dan bieden we een tijdelijke oplossing waarmee je digitaal een toets af kunt nemen dit schooljaar.

Let op:

  • De tijdelijke toetssoftware heeft geen automatische koppeling met leerlingadministratiesystemen, Momento en de Malmberg Resultaten Monitor.
  • De gegenereerde toetsresultaten kunnen niet ingevoerd worden in de Malmberg Resultaten Monitor, dit heeft als gevolg dat er geen adviezen, taakbriefjes en groepsplannen worden gegenereerd.
  • We bieden een alternatief voor adviezen. Deze adviezen zijn terug te vinden onder het tabblad: handleidingen en printbladen in de software van Malmberg.
    Mocht je van deze tijdelijke versie gebruik willen maken, dan kun je een gratis licentie aanvragen. Scholen die vorig schooljaar een licentie hadden op de toetssoftware hebben hierover bericht ontvangen. Zo niet neem dan contact op met Klantenservice.
  • Dit geldt alleen voor de methodes waarvoor toetssoftware beschikbaar is.

    Voor welke methodes is de tijdelijke toetssoftware beschikbaar?

    Taal Actief 4 (taal en spelling), Staal (taal), Naut Meander Brandaan 2, De wereld in getallen 4 en Pluspunt 3. Voor De wereld in getallen 5 en Pluspunt 4 is geen tijdelijke toetssoftware beschikbaar.

    Tot wanneer kun je werken met de huidige toetssoftware?

    Tot uiterlijk 27 november kun je toetsen afnemen met de huidige toetssoftware. Dit is kosteloos vanaf 1 augustus t/m 27 november. Lopende contracten zijn stopgezet aan het einde van afgelopen schooljaar. Wanneer er sprake is van afkoop, dan ontvangt de school de resterende maanden retour via de educatieve dienstverlener.

    Is de normering van de toetsen in de tijdelijke toetssoftware gelijk aan de huidige toetssoftware?

    Ja, deze is gelijk en kan niet aangepast worden.

    Wat is het verschil in de weergave van het resultaat tussen de huidige en de tijdelijke toetssoftware bij de spellingtoetsen van Taal actief 4?

    In de huidige software zie je welke fout het kind maakt (en om welk onderliggend doel het gaat). In de tijdelijke toetssoftware zie je of het kind een goed of fout antwoord heeft gegeven. Daarbij is het niet mogelijk om te zien welk doel hieronder ligt.

    Kan ik de resultaten uit de tijdelijke toetssoftware exporteren?

    Ja, het is mogelijk een export te maken. Dit kan op 3 manieren: alle resultaten, de resultaten per toets of de resultaten per toets per leerling. Dit is een bestand dat je in excel kunt importeren.

    Kan ik in de tijdelijke toetssoftware via de digibordsoftware de toetsvragen laten zien in de klas?

    Nee, dat is niet mogelijk. Je kunt de toetsvragen direct vanuit de toetsomgeving via je eigen apparaat (tablet, computer, chromebook, etc.) tonen.

    De tijdelijke toetssoftware is niet vergelijkbaar met de huidige toetssoftware. Het is een tijdelijke oplossing. Wordt de toetssoftware nog verbeterd in de toekomst?

    Momenteel werken we hard aan een nieuw toetsplatform waarop in schooljaar 2021/2022 digitale toetsen kunnen worden afgenomen. De toekomstige digitale toetsen van Malmberg in het nieuwe toetsplatform zullen verschillende functionaliteiten bevatten die je kent van de huidige toetssoftware. De digitale toetsen zullen geïntegreerd worden in het Bingel-platform en de mogelijkheid bieden om leerresultaten uit te wisselen met een leerlingvolgsysteem.

    Kan ik in de tijdelijke toetssoftware instellen welke toetsen beschikbaar zijn voor de leerlingen en welke niet?

    Ja, dat is nog steeds mogelijk. Het verschil met de huidige software is dat je de toetsen per leerling of groep nu inplant door per toets een tijdslot te selecteren.

    Wat ziet het kind in de tijdelijke toetssoftware op het moment dat de leerkracht toetsen inplant?

    Het kind ziet alle toetsen die de leerkracht heeft ingepland. Wij adviseren daarom dat je per blok of thema toetsen inplant, zodat het kind alleen de toetsen van het betreffende thema ziet. Als je voor alle toetsen dezelfde ingangsdatum hanteert, kan het kind al deze toetsen starten.

    Welke mogelijkheden zijn er in de tijdelijke toetssoftware om één overzicht te krijgen van de toetsen?

    Je kunt een export maken van de resultaten van alle afgenomen toetsen, van de resultaten per toets of van de resultaten per leerling per toets.


    In de software zie je hoe elke kind de toets heeft gemaakt: je ziet de score O/V/G, je ziet het aantal punten van het totaal, je ziet het % goed. Ook zie je, indien aanwezig, de scores op leerdoelniveau. Er is geen klassikaal overzicht van de scores op de leerdoelen.

    Krijg ik in de tijdelijke toetssoftware één resultatenoverzicht van de resultaten per methode? (Bijvoorbeeld: wat zijn de resultaten per groep of kind bij Taal actief?)

    Nee, de resultaten worden getoond per onderdeel van de methode. Taal en spelling staan dus niet in één overzicht. Je hebt een overzicht van je digitale toetsen in de toetssoftware en je vindt in de Resultatenmonitor de resultaten van de foliotoetsen en eventuele observaties. Werk je met de oefen- of verwerkingssoftware, dan vind je de resultaten hiervan in Bingel.

    Hoe geef ik in de tijdelijke toetssoftware de kinderen inzicht in de resultaten van de toets?

    Je kunt er als leerkracht voor kiezen om de resultaten per kind of groep vrij te geven. Het kind ziet dan het resultaat van de toets en de resultaten op leerdoelniveau. Het kind kan geen vragen inzien.

    Kan ik in de tijdelijke toetssoftware toetsvragen opvragen als ik met een kind de toets evalueer?

    Ja, je kunt vanuit de toetssoftware de vragen en antwoorden per kind oproepen en je scherm delen met het desbetreffende kind.

    Over welke functionaliteiten beschikt een kind in de tijdelijke toetssoftware als hij of zij een toets maakt?

    Een kind ziet één vraag per scherm en het aantal vragen in de toets. Het kind kan vragen overslaan en daar later op terugkomen. Niet ingevulde vragen worden rood weergegeven onder in het scherm.

    Toon alle gestelde vragen

    Ik kan niet inloggen op Mijn Malmberg

    Heb je al een account voor Mijn Malmberg?
    Ja?
    Vraag dan een nieuw wachtwoord aan.
    Nee?
    Schrijf je dan gratis in op Mijn Malmberg.

    Ik kan niet inloggen in Bingel

    Ik kan niet inloggen in Bingel

    Als een leerkracht of leerling inlogt in Bingel (om toegang te krijgen tot de methodesoftware), dan is het goed om te weten dat voor- en achternaam verplichte velden zijn. Zijn deze velden niet gevuld in het leerlingadministratiesysteem (LAS) of in Basispoort, dan krijg je de volgende foutmelding: ”Oeps, je hebt geen toegang tot deze pagina”.


    Om succesvol in te loggen is het belangrijk dat je als ICT-coördinator de gegevens van de leerkracht of leerling controleert en indien nodig aanpast in het bronbestand. Er zijn twee mogelijkheden om dit te doen.

    1. Via het leerlingadministratiesysteem (LAS). Het duurt dan maximaal twee dagen voordat inloggen mogelijk is in Bingel.
    2. Rechtstreeks importeren in Basispoort met de XML-maker. Het duurt dan maximaal één dag voordat inloggen mogelijk is in Bingel. Dit heeft te maken met het synchroniseren van de gegevens tussen de verschillende systemen.

      Ik krijg de foutmelding "Oeps, je hebt geen toegang tot deze pagina" als ik op Bingel klik in Basispoort.

      We zien onze licentie niet terug in Basispoort

      Deze melding krijg je als Bingel niet de juiste gebruikersgegevens heeft gekregen vanuit Basispoort.

      Om in te kunnen loggen op Bingel, zijn de velden 'voornaam' en 'achternaam' verplicht. Als deze niet gevuld zijn in Basispoort, kun je niet inloggen op Bingel. Als je deze melding krijgt, controleer dan de gegevens in je Leerlingadministratiesysteem. Als je de gegevens hebt aangepast, duurt het maximaal 2 dagen voordat dit in de Malmbergomgeving wordt overgenomen.

      Werk je voor de invoer van gebruikersgegevens in Basispoort met de XML-maker, dan kun je de aanpassingen daarmee doorvoeren. Een handleiding hiervoor vind je op info.basispoort.nl.

      Toon alle gestelde vragen

      Uitfasering Flash

      Waarom worden de methodes gemigreerd?

      Adobe, de leverancier van Flash, stopt eind 2020 wereldwijd met deze technologie. De meest gebruikte browsers ontmoedigen echter nu al het gebruik van Flash. Daardoor werkt de software van onze methodes steeds minder goed en moet Malmberg haar software migreren naar een nieuw platform dat gebruik maakt van een nieuwe technologie.

      Hoe gaat Malmberg om met de uitfasering van Flash?



      Door onze methodesoftware  te migreren van de Flash technologie naar de HTML 5 technologie maken we deze toekomstbestendig. De overstap naar de gemigreerde software betekent dat er in de software veranderingen gaan komen. We doen er alles aan om bij het migreren van de software zo dicht mogelijk bij de opbouw en didactiek van de bestaande methodesoftware te blijven. Dit om de overstap zo makkelijk mogelijk te maken. We zorgen dat we directie, leerkrachten en ict coördinatoren ondersteunen bij de overstap.

      Wat zijn de verschillen tussen de huidige en gemigreerde software?

      Dit verschilt per methode en per type software. We leggen uit hoe de vernieuwde software werkt tijdens de webinars en in de handleidingen.

      Welke methodesoftware migreert?


      Bekijk in dit schema welke software migreert. Je ziet hier ook per softwaretype wanneer deze migreert.

      Verandert er veel in de vernieuwde oefen- en verwerkingssoftware?

      Ja en nee. De software is zoveel mogelijk gelijk gehouden aan wat je gewend was. Door dit gelijk te houden aan wat je had heb je zo min mogelijk last van wijzigingen. Onze nieuwe methodes worden ontwikkeld waarbij de mogelijkheden van Bingel optimaal benut worden. Bij de oude methodes maakt de gemigreerde software niet optimaal gebruik van de mogelijkheden van Bingel.

      M.a.w. de methodes die in Bingel zijn ontwikkeld werken anders dan de methodes die worden overgezet.

      Verloopt de migratie automatisch?

      Ja en nee. Malmberg zorgt ervoor dat de gemigreerde software producten gaan draaien op een nieuw platform via een nieuwe technologie. De school zal ook zelf een paar kleine stappen moeten nemen om ervoor te zorgen dat de instellingen goed staan. Hierover wordt de school tijdig geïnformeerd met de beheer handleiding.

      Kan ik tijdens de overstapperiode zowel in de oude als in de nieuwe software werken?

      Ja, dat is bij Staal, Taal actief en Station Zuid mogelijk, zodat je als school kunt kiezen wanneer je precies over wilt stappen. De overstapperiode duurt van  5 oktober tot 27 november 2020. Wij adviseren om niet tegelijk in zowel de oude als de nieuwe software te werken, omdat dit ineffectief is en omdat je dan leerlinggegevens opslaat in twee systemen. Uiteraard kun je met de oude software werken en tegelijk zelf de nieuwe software uitproberen voordat je overstapt. Wij adviseren om over te stappen als een nieuwe thema of blok begint, zodat de resultaten van een thema of blok in één systeem staan.

      Ik wil alvast een kijkje nemen in de nieuwe software. Kan dat?

      Vanaf 5 oktober 2020 wordt de nieuwe oefen- en verwerkingssoftware opengezet om te proberen. Tot die tijd zullen we met video’s en webinars laten zien hoe de nieuwe software werkt.

      Hoe weet ik tijdens de overstapperiode dat ik werk met de juiste software?

      Vanaf 10 augustus zie je in het inlogportaal één overzicht waarin is weergegeven om welke software het gaat en of deze ‘bestaand’ of ‘nieuw’ is. Vanuit dit portaal ga je naar alle software die je nodig hebt. Wanneer de nieuwe software beschikbaar is, wordt deze in de linkerkolom toegevoegd. Wanneer de oude software vervalt, zal de linkerkolom leeg blijven. In december vervalt de linkerkolom met ‘bestaande software’ en wordt de rechterkolom paginabreed getoond. Het is helaas niet mogelijk om de bestaande of nieuwe software te verbergen voor de kinderen.

      Waar vind ik de resultaten van de kinderen?

      ·         Tot 27 november 2020 vind je de resultaten in je huidige software: Bingel of de Resultatenmonitor.

      ·         Na 27 november 2020 vind je de resultaten van de oefen- en verwerkingssoftware in Bingel.

      o   Toets je na 27 november digitaal dan vind je de resultaten in de nieuwe toetssoftware. Deze heeft geen koppeling met de Resultatenmonitor.

      o   Toets je op papier, dan blijft de Resultatenmonitor beschikbaar voor handmatige invoer.

      Hoe weet ik welke software gebruiktmaakt van Bingel?

      Dit kun je in het inlogportaal zien aan het Bingellogo dat erbij staat.

      Hoe ziet de vernieuwde software er in grote lijnen uit?


      Bekijk hiervoor de webinars terug of probeer de software zelf uit (uiteraard heb je hiervoor een licentie nodig).

      Waar vind ik de opdrachten die de kinderen maken?

      Via ‘Preview kind’ in Bingel. Je kunt daar de opdrachten van de kinderen zien en zelf maken. Het is niet mogelijk om naar andere vragen te springen zonder de vraag te beantwoorden.

      Zodra de kinderen de opdrachten hebben gemaakt, kun je ook onder het tabje ‘Volgen’ de opdracht en het antwoord van het kind zien. Let op: ‘Volgen’ komt niet tevoorschijn als je via ‘Preview kind’ inlogt.

      Waar zijn de spelletjes gebleven?

      Deze zijn niet meer beschikbaar in de nieuwe software, omdat we hebben gekozen voor een rustige insteek. De spelletjes leiden daarbij te veel af.

      Toon alle gestelde vragen

      Waar is de tab ‘Digitaal’ gebleven?

      Deze ontbreekt in de gemigreerde digibordsoftware. Dat betekent dat je vanuit de digibordsoftware niet direct naar de verwerkingssoftware van Taal Actief (taal en spelling) en Naut Meander Brandaan kunt gaan. Het is wel mogelijk om de verwerkingssoftware via Basispoort te benaderen of via ‘preview kind’ (vanaf 5 oktober in de vernieuwde software). Dit werkt anders dan je gewend bent via de tab ‘Digitaal’. Je moet alle opdrachten doorlopen om een oefening te kunnen tonen. Voor Taal actief taal en spelling zijn de filmpjes van de instapkaartjes en de audio van de dictees toegevoegd. 

      Wat is er veranderd?

      Omdat de digibordsoftware is overgezet, is de opmaak (de opbouw en navigatie van de pagina’s en de modellen en iconen) in lijn met andere Bingelsoftware. Het menu is iets anders opgebouwd en de blokken zijn op een iets andere manier weergegeven. De structuur en inhoud van de les zijn gelijk gebleven.

      Wat betekent het ontbreken van het toetsenbord in de software?

      Het toetsenbord is niet meer beschikbaar in de gemigreerde digibordsoftware. Wil je gebruik maken van een toetenbord, dan kun je een extern toetsenbord of een tablet aansluiten om de software te bedienen.

      Ik mis de opdracht ‘werkwoordenrace’

      Werk je met Taal Actief spelling, dan is de opdracht ‘werkwoordenrace’ niet meer mogelijk.

      Er verschijnen twee extra iconen als ik inlog als leerkracht in de digibordsoftware. Klopt dat?

      Dat klopt. Via deze iconen kun je een youtube-link of een zogenaamd ‘grid’ toevoegen. Deze functionaliteiten waren er al, maar zijn nu sneller te vinden.

      Waar vind ik de softwarehandleiding van de digibordsoftware?

      Deze vind je door boven in het scherm op ‘handleiding’ te klikken. Alle methodehandleidingen vind je hier.

      Waar vind ik de instapkaartjes films en audiodictee bij Taal Actief 4?

      Deze vind je terug als hulpmiddel ‘Digitaal’ bij de betreffende instapkaartjes en dictees.

      Waar vind ik de documenten die nu onder het tabje ‘Handleiding en printbladen’ staan?

      In het nieuwe portal staat een link naar alle handleidingen. Klik op ‘meer’ in het nieuwe inlogportaal. Je komt nu in het oude portaal terecht waar je kunt kiezen voor ‘handleidingen en printbladen’.

       

      Toon alle gestelde vragen

      Blijft de structuur van de methode hetzelfde?

      De structuur is in de gemigreerde software duidelijker dan dat hij was, omdat de lessen verdeeld zijn per week.

      Zijn alle oefeningen nog aanwezig?

      Ja, alle oefeningen zijn nog aanwezig. Sommige oefentypes zijn aangepast, maar het effect van het leerdoel is altijd geborgd.

      Is alle audio aanwezig?

      Ja, alle audio is aanwezig.

      Maakt de software onderscheid naar niveau bij lezen?

      Het kind dat leest op 1- of 2-ster-niveau maakt een adaptieve peiltaak voor het onderdeel lezen. Deze oefening peilt het niveau van het kind. Het systeem bepaalt of de oefening goed genoeg is gemaakt en biedt op basis hiervan al dan niet een vervolgtaak aan. Het kan dus voorkomen dat het ene kind wel vervolgtaken krijgt aangeboden en het andere kind niet.

      Maakt de software onderscheid naar niveau bij spelling?

      Nee, spelling bieden we aan op één niveau. We kiezen hiervoor omdat fouten in spelling in groep 3 altijd te herleiden zijn naar leesproblemen. De focus ligt in groep 3 daarom op lezen en niet op spelling.

      Kan ik instellen welk thema beschikbaar is?

      Ja, hiervoor dien je als leerkracht het thema open te zetten nadat je hierover instructie hebt gegeven. Wij raden af om meerdere thema’s tegelijk open te zetten, omdat je niet wilt dat leerlingen gaan werken met doelen waar ze nog geen instructie op hebben gehad. Daarbij is de software adaptief en werkt niet goed zodra je meerdere thema’s opent. De gepersonaliseerde vervolgtaken worden namelijk enkel klaargezet in het laatst gestarte thema. Als je een thema vroegtijdig start, dan worden er geen nieuwe eigen taken meer klaargezet in het huidige thema. Je doet dit voor de hele klas. Het is niet mogelijk om dit per leerling in te stellen.

      Kan ik thema’s resetten?

      Nee, dit is niet mogelijk. Kinderen kunnen en hoeven dezelfde opdracht niet opnieuw te maken of te overschrijven, omdat het systeem adaptief werkt.

      Hoe volg ik als leerkracht een kind?

      Bij ‘Volgen’ kun je je groep en individuele kinderen per thema volgen. Je ziet wat de score is van een kind op een taak. Je kunt verder inzoomen naar de opdrachten en je kunt uiteindelijk zien hoe het kind de vragen heeft gemaakt. Je ziet zowel de eerste als de tweede antwoordpoging van een kind. Ook kun je de groep volgen tijdens het zelfstandig werken en je ziet de bestede tijd per opdracht.

      Waar vind ik de opdrachten die de kinderen maken?

      Via ‘Preview kind’ in Bingel. Je kunt daar de opdrachten van de kinderen zien en zelf maken. Het is niet mogelijk om naar andere vragen te springen zonder de vraag te beantwoorden.

      Zodra de kinderen de opdrachten hebben gemaakt, kun je ook onder het tabje ‘Volgen’ de opdracht en het antwoord van het kind zien. Let op: ‘Volgen’ komt niet tevoorschijn als je via ‘Preview kind’ inlogt.

      Hoe bekijkt een kind zijn voortgang?

      Het kind ziet tijdens het werken aan een groene balk of hij een taak heeft afgerond, is gestart of nog moet maken. Het kind kan ook zien hoe hij de reeks van oefeningen maakt. Dit ziet hij door op de knop ‘Menu’ te klikken.

      Kan een kind opdrachten overslaan?

      Kinderen kunnen opdrachten niet overslaan. Alle opdrachten dienen afgerond te worden.

      Kan een kind tussentijds stoppen en later verder gaan?

      Ja, dit kan door op ‘Menu’ en ‘Stoppen’ te klikken. Als een kind daarna de taak weer opent, gaat hij verder waar hij gebleven was.

      Krijgt het kind feedback?

      Ja, als het kind een fout antwoord geeft, krijgt hij automatisch een tip. In Bingel is het mogelijk om deze tip ook vooraf op te vragen als extra ondersteuning.

      Waarom krijgt een kind met een score ‘zeer goed’ geen vervolgtaken voor lezen?

      Omdat hij dit niet nodig heeft. Als een kind een leerdoel in een peiltaak zeer goed (ZG) maakt, beheerst hij het leerdoel en is het niet nodig dat hij hiervoor een vervolgtaak krijgt.  Het kind kan doorgaan met andere taken.

      Hoe laat ik kinderen thuis optimaal oefenen?

      Thuisgebruik van de oefensoftware kan het automatiseringsproces van het technisch lezen ondersteunen. Blijf kritisch ten aanzien van de hoeveelheid oefenstof voor thuis. Het leesplezier moet zeker in de thuissituatie voorop staan. Let daarbij op dat je geen thema’s of taken kunt resetten. Het is dus belangrijk om duidelijk aan te geven met welke taak het kind aan de slag gaat.
      Toon alle gestelde vragen

      Tot wanneer zijn de resultaten van de huidige oefen- en verwerkingssoftware beschikbaar in de Malmberg Resultatenmonitor?

      Je kunt deze resultaten inzien tot en met 27 november. Na deze datum zijn deze resultaten niet meer beschikbaar.

      Hoe kan ik de resultaten van de bestaande oefen- en verwerkingssoftware bewaren/exporteren?

      Ná 27 november is de bestaande oefen- en verwerkingssoftware niet meer beschikbaar. Dit betekent dat ook de digitale resultaten niet meer te raadplegen zijn in de Malmberg Resultaten Monitor. Resultaten uit de Malmberg Resultaten Monitor raadplegen of bewaren? Selecteer voor 27 november alle resultaten in de Malmberg Resultatenmonitor en kopieer deze naar een excelbestand (tip: pas de tekstkleur aan, deze staat automatisch op wit).

      De huidige en vernieuwde software is zichtbaar in het inlogportaal. Kunnen we één van de twee dichtzetten voor de leerlingen?

      Nee, dit is niet mogelijk. Tot 27 november zijn beide softwareproducten beschikbaar en te gebruiken. Na 27 november is alleen de vernieuwde software beschikbaar.

      Hoe loggen kinderen in als ze werken op een tablet (via de Malmberg PO-app)?  

      Werken de leerlingen op een tablet? Dan verandert de wijze van inloggen. Dit vindt niet meer plaats via de Malmberg PO-app. In plaats hiervan loggen de leerlingen in via het inlogportaal van de netwerkbeheerder of via een rechtstreekse bladwijzer naar Basispoort. In de snelstarthandleiding van Basispoort wordt uitgelegd hoe de ICT-coördinator deze bladwijzer kan plaatsen.

      Hoe kan ik overstappen?  

      Vanaf 5 oktober is de vernieuwde oefensoftware van Staal, Taal actief 4, Station Zuid en de verwerkingssoftware van Taal actief 4 automatisch klaar voor gebruik voor leerkrachten en leerlingen in het inlogportaal. Overstappen kan tussen 5 oktober en 27 november. Bekijk hier de handige checklist bij stap 4.

      Blijft de structuur van de methode hetzelfde?

      Ja, de structuur is duidelijker dan dat hij was, omdat de lessen verdeeld zijn per week.

      Zijn alle oefeningen nog aanwezig?

      Ja, alle oefeningen zijn nog aanwezig. Sommige oefentypes zijn aangepast, maar het effect van het leerdoel is altijd geborgd.

      Is alle audio aanwezig?

      Ja, alle audio is aanwezig.

      Waarom wordt het 1-, 2- of 3-ster-niveau niet meer automatisch bepaald en klaargezet voor het kind?

      Adaptiviteit werkt op een andere manier in Bingel. Dat biedt veel voordelen voor nieuwe methodes, maar sluit niet aan bij de huidige opzet van de oefeningen van Station Zuid. Vandaar dat de software niet adaptief is en dat de oefeningen zijn opgesplitst per niveau. Als leerkracht verwijs je de kinderen naar het niveau dat ze moeten maken. De indeling in niveaugroepen heb je voorafgaand aan het thema bepaald. Kinderen weten dus ook al welke reeks oefeningen bij hun niveau aansluiten. Je kunt een kind ook laten oefenen op een hoger niveau nadat de reeks is afgerond.

      Hoe bepaal ik het niveau per kind?

      De automatische instaptoets is in de gemigreerde software niet meer beschikbaar. Dat betekent dat je als leerkracht op basis van de Cito-toetsen en/of de methodetoetsen voor één of twee perioden het niveau van de kinderen bepaalt en daarna de kinderen instructie geeft op het juiste niveau. Er is geen sprake van een adaptief aanbod.

      Kan ik thema’s resetten?

      Dit is niet mogelijk.

      Kan ik instellen welke thema’s beschikbaar zijn en welke niet?

      Nee, alle blokken staan open en het is helaas nog niet mogelijk om één of bepaalde thema’s aan te bieden of bepaalde thema’s te sluiten aan het begin van het jaar. De wens van scholen om dit aan te passen is bij ons bekend.

      Hoe volg ik als leerkracht een kind?

      Bij ‘Volgen’ kun je je groep en individuele kinderen per thema volgen. Je ziet wat de score is van een kind op een taak. Je kunt verder inzoomen naar de opdrachten en je kunt uiteindelijk zien hoe het kind de vragen heeft gemaakt. Je ziet zowel de eerste als de tweede antwoordpoging van een kind. Ook kun je de groep volgen tijdens het zelfstandig werken en je ziet de bestede tijd per opdracht.

      Waar vind ik de opdrachten die de kinderen maken?

      Via ‘Preview kind’ in Bingel. Je kunt daar de opdrachten van de kinderen zien en zelf maken. Het is niet mogelijk om naar andere vragen te springen zonder de vraag te beantwoorden.

      Zodra de kinderen de opdrachten hebben gemaakt, kun je ook onder het tabje ‘Volgen’ de opdracht en het antwoord van het kind zien. Let op: ‘Volgen’ komt niet tevoorschijn als je via ‘Preview kind’ inlogt.

      Kan een kind opdrachten overslaan?

      Kinderen kunnen opdrachten niet overslaan. Alle opdrachten dienen afgerond te worden.

      Krijgt het kind feedback?

      Ja, als het kind een fout antwoord geeft, krijgt het automatisch een tip. Het is ook mogelijk om deze tip ook vooraf op te vragen als extra ondersteuning. Als het kind vervolgens het antwoord nog niet juist heeft, wordt het het juiste antwoord getoond.

      Kan ik taken toevoegen voor een kind?

      Nee, dit is niet mogelijk

      Kan een kind tussentijds stoppen en later verder gaan?

      Ja, dit kan door op ‘Menu’ en ‘Stoppen’ te klikken. Als een kind daarna de taak weer opent, gaat hij verder waar hij gebleven was.

      Hoe bekijkt een kind zijn voortgang?

      Het kind ziet tijdens het werken aan een groene balk of hij een taak heeft afgerond, is gestart of nog moet maken. Het kind kan ook zien hoe hij de reeks van oefeningen maakt. Dit ziet hij door op de knop ‘Menu’ te klikken.

      Kan een kind tijdens het Flitsen de filmpjes op verschillende snelheden afspelen?

      Ja dit kan. Het werkt in de gemigreerde software wel net wat anders. In plaats van dat het kind tijdens de oefening het tempo kan veranderen, staan er nu filmpjes voor hem klaar. Voor de 1-ster-kinderen staat er een filmje in een laag tempo (tempo 1) en een standaardtempo (tempo 2). Voor de 2-ster-kinderen staan er drie filmpjes: laag tempo (1), standaardtempo (2) en hoog tempo (3). Voor de 3-ster-kinderen staan er twee filmpjes:  standaardtempo (2) en hoog tempo (3).

      Hoe volg ik mijn groepen als ik werk met een combigroep?

      Dit doe je door twee tabbladen te openen in je browser.

      Toon alle gestelde vragen

      Tot wanneer zijn de resultaten van de huidige oefen- en verwerkingssoftware beschikbaar in de Malmberg Resultatenmonitor?

      Je kunt deze resultaten inzien tot en met 27 november. Na deze datum zijn deze resultaten niet meer beschikbaar.

      Hoe kan ik de resultaten van de bestaande oefen- en verwerkingssoftware bewaren/exporteren?

      Ná 27 november is de bestaande oefen- en verwerkingssoftware niet meer beschikbaar. Dit betekent dat ook de digitale resultaten niet meer te raadplegen zijn in de Malmberg Resultaten Monitor. Resultaten uit de Malmberg Resultaten Monitor raadplegen of bewaren? Selecteer voor 27 november alle resultaten in de Malmberg Resultatenmonitor en kopieer deze naar een excelbestand (tip: pas de tekstkleur aan, deze staat automatisch op wit).

      De huidige en vernieuwde software is zichtbaar in het inlogportaal. Kunnen we één van de twee dichtzetten voor de leerlingen?

      Nee, dit is niet mogelijk. Tot 27 november zijn beide softwareproducten beschikbaar en te gebruiken. Na 27 november is alleen de vernieuwde software beschikbaar.

      Hoe loggen kinderen in als ze werken op een tablet (via de Malmberg PO-app)?  

      Werken de leerlingen op een tablet? Dan verandert de wijze van inloggen. Dit vindt niet meer plaats via de Malmberg PO-app. In plaats hiervan loggen de leerlingen in via het inlogportaal van de netwerkbeheerder of via een rechtstreekse bladwijzer naar Basispoort. In de snelstarthandleiding van Basispoort wordt uitgelegd hoe de ICT-coördinator deze bladwijzer kan plaatsen.

      Hoe kan ik overstappen?  

      Vanaf 5 oktober is de vernieuwde oefensoftware van Staal, Taal actief 4, Station Zuid en de verwerkingssoftware van Taal actief 4 automatisch klaar voor gebruik voor leerkrachten en leerlingen in het inlogportaal. Overstappen kan tussen 5 oktober en 27 november. Bekijk hier de handige checklist bij stap 4.

      Blijft de structuur van de methode hetzelfde?

      Ja, de structuur is duidelijker dan dat hij was, omdat de lessen verdeeld zijn per week.

      Zijn alle oefeningen nog aanwezig?

      Ja, alle oefeningen zijn nog aanwezig. Sommige oefentypes zijn aangepast, maar het effect van het leerdoel is altijd geborgd.

      Is alle audio aanwezig?

      Ja, alle audio is aanwezig.

      Hoe bepaalt de software het niveau van de kinderen?

      In Bingel krijgt het kind peiltaken. Een peiltaak voor spelling onveranderlijke woorden en een peiltaak voor werkwoorden. Deze peiltaken peilen of het kind de betreffende leerdoelen beheerst. Het systeem bepaalt of de oefening goed genoeg is gemaakt en biedt op basis hiervan al dan niet een vervolgtaak aan. De vervolgtaak verschijnt direct na het maken van de peiltaak onder de tab ‘Eigen taken’. Het kan dus voorkomen dat het ene kind wel vervolgtaken krijgt en het andere kind niet.

      Kan ik instellen welk thema beschikbaar is?

      Ja, hiervoor dien je als leerkracht het thema open te zetten nadat je hierover instructie hebt gegeven. Wij raden af om meerdere thema’s tegelijk open te zetten, omdat je niet wilt dat leerlingen gaan werken met doelen waar ze nog geen instructie op hebben gehad. Daarbij is de software adaptief en werkt niet goed zodra je meerdere thema’s opent. De gepersonaliseerde vervolgtaken worden namelijk enkel klaargezet in het laatst gestarte thema. Als je een thema vroegtijdig start, dan worden er geen nieuwe eigen taken meer klaargezet in het huidige thema. Je doet dit voor de hele klas. Het is niet mogelijk om dit per leerling in te stellen.

      Kan ik lessen resetten?

      Nee, dit is niet mogelijk. Het is wel mogelijk om nieuwe taken toe te voegen. Dit zijn taken met leerdoelen die in de peiltaak aan bod zijn gekomen.

      Hoe volg ik als leerkracht een kind?

      Bij ‘Volgen’ kun je je groep en individuele kinderen per thema volgen. Je ziet wat de score is van een kind op een taak. Je kunt verder inzoomen naar de opdrachten en je kunt uiteindelijk zien hoe het kind de vragen heeft gemaakt. Je ziet zowel de eerste als de tweede antwoordpoging van een kind. Ook kun je de groep volgen tijdens het zelfstandig werken en je ziet de bestede tijd per opdracht.

      Waar vind ik de opdrachten die de kinderen maken?

      Via ‘Preview kind’ in Bingel. Je kunt daar de opdrachten van de kinderen zien en zelf maken. Het is niet mogelijk om naar andere vragen te springen zonder de vraag te beantwoorden.

      Zodra de kinderen de opdrachten hebben gemaakt, kun je ook onder het tabje ‘Volgen’ de opdracht en het antwoord van het kind zien. Let op: ‘Volgen’ komt niet tevoorschijn als je via ‘Preview kind’ inlogt.

      Hoe bekijkt een kind zijn voortgang?

      Het kind ziet tijdens het werken aan een groene balk of hij een taak heeft afgerond, is gestart of nog moet maken. Het kind kan ook zien hoe hij de reeks van oefeningen maakt. Dit ziet hij door op de knop ‘Menu’ te klikken.

      Kan ik taken toevoegen voor een kind?

      Ja, dit kan. Alle doelen die het kind in een peiltaak heeft gehad, kun je nog eens voor het kind toevoegen. Je doet dit bij ‘Volgen’, ‘Eigen taken’, ‘Toevoegen’. Het kind ziet deze toegevoegde lessen bij zijn eigen taken verschijnen. 

      Kan een kind tussentijds stoppen en later verder gaan?

      Ja, dit kan door op ‘Menu’ en ‘Stoppen’ te klikken. Als een kind daarna de taak weer opent, gaat hij verder waar hij gebleven was.

      Waarom krijgt een kind met een score ‘zeer goed’ geen vervolgtaken?

      Als een kind een leerdoel in een peiltaak zeer goed (ZG) maakt, beheerst hij het leerdoel en is het niet nodig dat hij hiervoor een vervolgtaak krijgt. Het kind kan doorgaan met andere taken.

      Welke terugkoppeling krijgt het kind bij spellingopdrachten?

      Het kind ziet op letterniveau welke fout is gemaakt. Hij krijgt voor elke categorie die al behandeld is een hulpkaartje. Als er meerdere fouten in een woord zijn gemaakt, krijgt het kind ook van die categorie een kaartje. Het kaartje van de categorie waar op dat moment mee geoefend wordt, wordt als eerste getoond.

      Krijgt het kind feedback?

      Ja, als het kind een fout antwoord geeft, krijgt het automatisch een tip. Het is ook mogelijk om deze tip ook vooraf op te vragen als extra ondersteuning. Als het kind vervolgens het antwoord nog niet juist heeft, wordt het het juiste antwoord getoond.

      Toon alle gestelde vragen

      Tot wanneer zijn de resultaten van de huidige oefen- en verwerkingssoftware beschikbaar in de Malmberg Resultatenmonitor?

      Je kunt deze resultaten inzien tot en met 27 november. Na deze datum zijn deze resultaten niet meer beschikbaar.

      Hoe kan ik de resultaten van de bestaande oefen- en verwerkingssoftware bewaren/exporteren?

      Ná 27 november is de bestaande oefen- en verwerkingssoftware niet meer beschikbaar. Dit betekent dat ook de digitale resultaten niet meer te raadplegen zijn in de Malmberg Resultaten Monitor. Resultaten uit de Malmberg Resultaten Monitor raadplegen of bewaren? Selecteer voor 27 november alle resultaten in de Malmberg Resultatenmonitor en kopieer deze naar een excelbestand (tip: pas de tekstkleur aan, deze staat automatisch op wit).

      De huidige en vernieuwde software is zichtbaar in het inlogportaal. Kunnen we één van de twee dichtzetten voor de leerlingen?

      Nee, dit is niet mogelijk. Tot 27 november zijn beide softwareproducten beschikbaar en te gebruiken. Na 27 november is alleen de vernieuwde software beschikbaar.

      Hoe loggen kinderen in als ze werken op een tablet (via de Malmberg PO-app)?  

      Werken de leerlingen op een tablet? Dan verandert de wijze van inloggen. Dit vindt niet meer plaats via de Malmberg PO-app. In plaats hiervan loggen de leerlingen in via het inlogportaal van de netwerkbeheerder of via een rechtstreekse bladwijzer naar Basispoort. In de snelstarthandleiding van Basispoort wordt uitgelegd hoe de ICT-coördinator deze bladwijzer kan plaatsen.

      Hoe kan ik overstappen?  

      Vanaf 5 oktober is de vernieuwde oefensoftware van Staal, Taal actief 4, Station Zuid en de verwerkingssoftware van Taal actief 4 automatisch klaar voor gebruik voor leerkrachten en leerlingen in het inlogportaal. Overstappen kan tussen 5 oktober en 27 november. Bekijk hier de handige checklist bij stap 4.

      Blijft de structuur van de methode hetzelfde?

      Ja, de structuur is duidelijker dan dat hij was, omdat de lessen verdeeld zijn per week.

      Zijn alle oefeningen nog aanwezig?

      Ja, alle oefeningen zijn nog aanwezig. Sommige oefentypes zijn aangepast, maar het effect van het leerdoel is altijd geborgd.

      Is alle audio aanwezig?

      Ja, alle audio is aanwezig.

      Kan ik thema’s resetten?

      Dit is niet mogelijk.

      Waar vind ik de opdrachten die de kinderen maken?

      Via ‘Preview kind’ in Bingel. Je kunt daar de opdrachten van de kinderen zien en zelf maken. Het is niet mogelijk om naar andere vragen te springen zonder de vraag te beantwoorden.

      Zodra de kinderen de opdrachten hebben gemaakt, kun je ook onder het tabje ‘Volgen’ de opdracht en het antwoord van het kind zien. Let op: ‘Volgen’ komt niet tevoorschijn als je via ‘Preview kind’ inlogt.

      Hoe bekijkt een kind zijn voortgang?

      Het kind ziet tijdens het werken aan een groene balk of hij een taak heeft afgerond, is gestart of nog moet maken. Het kind kan ook zien hoe hij de reeks van oefeningen maakt. Dit ziet hij door op de knop ‘Menu’ te klikken.

      Kan een kind opdrachten overslaan?

      Kinderen kunnen opdrachten niet overslaan. Alle opdrachten dienen afgerond te worden.

      Welke informatie zie ik van de kinderen?

      Bij ‘Volgen’ kun je de resultaten van een groep en een leerling bekijken. Daar kun je zien hoe goed ze het hebben gemaakt, hoeveel tijd ze er aan hebben besteed en welke antwoorden ze hebben gegeven (zowel bij de eerste als de tweede poging).  

      Kan een kind tussentijds stoppen en later verder gaan?

      Ja, dit kan door op ‘Menu’ en ‘Stoppen’ te klikken. Als een kind daarna de taak weer opent, gaat hij verder waar hij gebleven was.

      Krijgt het kind feedback?

      Ja, als het kind een fout antwoord geeft, krijgt het automatisch een tip. Het is ook mogelijk om deze tip ook vooraf op te vragen als extra ondersteuning. Als het kind vervolgens het antwoord nog niet juist heeft, wordt het het juiste antwoord getoond.

      Kan ik instellen welke thema’s beschikbaar zijn?

      Je dient als leerkracht het thema open te zetten. Wij raden af om meerdere thema’s tegelijk open te zetten, omdat je niet wilt dat leerlingen gaan werken met doelen waar ze nog geen instructie op hebben gehad.Ons advies is te wachten met het openzetten van een nieuw thema tot het oude thema is afgerond. Je hoeft het oude thema niet te sluiten.

      Kan ik instellen welke thema’s beschikbaar zijn en welke niet?

      Nee, alle blokken staan open en het is helaas nog niet mogelijk om één of bepaalde thema’s aan te bieden of bepaalde thema’s te sluiten aan het begin van het jaar. De wens van scholen om dit aan te passen is bij ons bekend.

      Toon alle gestelde vragen

      Tot wanneer zijn de resultaten van de huidige oefen- en verwerkingssoftware beschikbaar in de Malmberg Resultatenmonitor?

      Je kunt deze resultaten inzien tot en met 27 november. Na deze datum zijn deze resultaten niet meer beschikbaar.

      Hoe kan ik de resultaten van de bestaande oefen- en verwerkingssoftware bewaren/exporteren?

      Ná 27 november is de bestaande oefen- en verwerkingssoftware niet meer beschikbaar. Dit betekent dat ook de digitale resultaten niet meer te raadplegen zijn in de Malmberg Resultaten Monitor. Resultaten uit de Malmberg Resultaten Monitor raadplegen of bewaren? Selecteer voor 27 november alle resultaten in de Malmberg Resultatenmonitor en kopieer deze naar een excelbestand (tip: pas de tekstkleur aan, deze staat automatisch op wit).

      De huidige en vernieuwde software is zichtbaar in het inlogportaal. Kunnen we één van de twee dichtzetten voor de leerlingen?

      Nee, dit is niet mogelijk. Tot 27 november zijn beide softwareproducten beschikbaar en te gebruiken. Na 27 november is alleen de vernieuwde software beschikbaar.

      Hoe loggen kinderen in als ze werken op een tablet (via de Malmberg PO-app)?  

      Werken de leerlingen op een tablet? Dan verandert de wijze van inloggen. Dit vindt niet meer plaats via de Malmberg PO-app. In plaats hiervan loggen de leerlingen in via het inlogportaal van de netwerkbeheerder of via een rechtstreekse bladwijzer naar Basispoort. In de snelstarthandleiding van Basispoort wordt uitgelegd hoe de ICT-coördinator deze bladwijzer kan plaatsen.

      Hoe kan ik overstappen?  

      Vanaf 5 oktober is de vernieuwde oefensoftware van Staal, Taal actief 4, Station Zuid en de verwerkingssoftware van Taal actief 4 automatisch klaar voor gebruik voor leerkrachten en leerlingen in het inlogportaal. Overstappen kan tussen 5 oktober en 27 november. Bekijk hier de handige checklist bij stap 4.

      Wanneer is de vernieuwde software beschikbaar?

      Vanaf 5 oktober is de vernieuwde oefensoftware van Staal*, Taal actief 4*, Station Zuid en de verwerkingssoftware van Taal actief 4 automatisch klaar voor gebruik voor leerkrachten en leerlingen in het inlogportaal. Tot 27 november is de huidige en vernieuwde software beschikbaar via het inlogportaal van de methode. Na 27 november is alleen nog de vernieuwde software beschikbaar.

       

      *Voor Taal actief 4 oefen- en verwerkingssoftware spelling en Staal oefensoftware spelling geldt dat de thema's 1 t/m 4 gereed zijn. De overige thema’s verschijnen één voor één, waarvan de laatste uiterlijk 15 november.

      Blijft de structuur van de methode hetzelfde?

      Ja, de structuur is duidelijker dan dat hij was, omdat de lessen verdeeld zijn per week.

      Zijn alle oefeningen nog aanwezig?

      Ja, alle oefeningen zijn nog aanwezig. Sommige oefentypes zijn aangepast, maar het effect van het leerdoel is altijd geborgd. Er zijn ook extra herhalingstaken woordenschat toegevoegd.

      Is alle audio aanwezig?

      Ja, alle audio is aanwezig.

      Zijn alle filmpjes en instapkaarten nog aanwezig?

      Ja, deze zijn aanwezig.

      Hoe is de methode opgezet?

      De methode is verdeeld naar Basistaken en Eigen taken.  

      • Basistaken zijn de taken die horen bij de instructie van de les. Deze taken kun je de groep het beste als eerste laten maken. Je kunt zelf bepalen of de ‘extra bij-les’ en de ‘herhalingsles woordenschat’ door iedereen of door bepaalde kinderen moeten worden gemaakt.
      • Eigen taken kunnen optioneel worden gemaakt nadat de basistaken zijn afgerond. Onder de eigen taak staat in week 1 en 2 een peiltaak. De peiltaak is adaptief en peilt of het de doelen van taal verkennen van die week worden beheerst. Als de doelen (of een aantal ervan) nog niet worden beheerst, verschijnt er onder ‘Eigen taken’ direct een vervolgtaak voor dat betreffende doel. Beheerst het kind het doel wel, dan verschijnt er geen vervolgtaak. Of en hoeveel verbetertaken er verschijnen, verschilt dus per kind.

      Hoe bepaal ik het niveau per kind?

      De automatische instaptoets is in de gemigreerde software niet meer beschikbaar. Dat betekent dat je als leerkracht op basis van de Cito-toetsen en/of de methodetoetsen voor één of twee perioden het niveau van de kinderen bepaalt en daarna de kinderen instructie geeft op het juiste niveau (1-ster, 2-ster of 2-ster-peil). De leerdoelen van taal verkennen worden ook adaptief aangeboden. Hiervoor krijgt het kind op basis van het resultaat van een peiltaak al dan niet een vervolgtaak.

      Waarom wordt het 1-, 2- of 3-ster-niveau niet meer standaard klaargezet per kind?

      Adaptiviteit werkt in Bingel op een andere manier. Dat biedt veel voordelen voor nieuwe methodes, maar sluit niet aan bij deze software waarbij zogenaamde automatische niveaudifferentiatie wordt toegepast. Het is in de nieuwe software niet mogelijk om het juiste niveau automatisch klaar te zetten voor de kinderen. Het niveau wordt bepaald op basis van het resultaat van de ‘Eerst proberen’-oefening. Het kind kijkt hoe hij deze taak heeft gemaakt en gaat daarna verder met de taken op het geadviseerde niveau.

      De leerdoelen van taal verkennen worden daarnaast ook adaptief aangeboden. Hiervoor krijgt het kind op basis van het resultaat van een peiltaak al dan niet een vervolgtaak.

      Waar vind ik de leerdoellessen?

      De leerdoellessen komen terug in de peiltaken. Deze peiltaken staan onder ‘Eigen taken’ bij week 1 en week 2. De peiltaak is adaptief en meet of het kind het leerdoel, dat die week is behandeld, beheerst. Als hij het leerdoel niet beheerst, krijgt hij automatisch een vervolgtaak. Als hij het leerdoel wel beheerst, krijgt hij geen vervolgtaak.

      Waarom is de reflectie klassikaal en niet meer individueel?

      Dit is een bewuste keuze, omdat de inhoud van de reflectie zich daar beter voor leent. Op die manier kun je de les ook klassikaal afronden.

      Kan ik instellen welke thema’s beschikbaar zijn voor de groep of voor een kind?

      Dit is per groep mogelijk, maar per kind niet mogelijk. We begrijpen dat dit voor nu geen goede oplossing is als je groepsdoorbrekend werkt. De adaptiviteit van het systeem werkt echter niet meer goed als kinderen uit dezelfde groep aan verschillende thema’s werken. De gepersonaliseerde vervolgtaken worden namelijk enkel klaargezet in het laatst gestarte thema. Als je een thema vroegtijdig start dan worden er geen nieuwe eigen taken meer klaargezet in het huidige thema.

      Kan ik in meerdere thema’s tegelijk werken met mijn groep?

      Ja, dit is mogelijk maar ons advies is dit niet te doen, omdat je dan het overzicht kwijt kunt raken. Maar we begrijpen dat het soms nodig is op scholen die groepsdoorbrekend werken.

      Kan ik taken resetten?

      Ja, het is mogelijk om de basistaken te resetten.

      Wat gebeurt er zodra ik op ‘Start week’ klik?

      De groep krijgt toegang tot de taken van die week. Eventuele vervolgtaken van een kind verschijnen in het laatst gestarte blok. 

      Hoe volg ik als leerkracht een kind?

      Bij ‘Volgen’ kun je je groep en individuele kinderen per thema volgen. Je ziet wat de score is van een kind op een taak. Je kunt verder inzoomen naar de opdrachten en je kunt uiteindelijk zien hoe het kind de vragen heeft gemaakt. Je ziet zowel de eerste als de tweede antwoordpoging van een kind. Ook kun je de groep volgen tijdens het zelfstandig werken en je ziet de bestede tijd per opdracht.

      Kan een kind opdrachten overslaan?

      Kinderen kunnen opdrachten niet overslaan. Alle opdrachten dienen afgerond te worden.

      Wanneer begint een kind aan de eigen taken?

      Altijd nadat de basistaken van die week zijn afgerond. Anders kan het voorkomen dat een kind opdrachten maakt over doelen die nog niet zijn aangeboden.

      Kan een kind tussentijds stoppen en later verder gaan?

      Ja, dit kan door op ‘Menu’ en ‘Stoppen’ te klikken. Als een kind daarna de taak weer opent, gaat hij verder waar hij gebleven was.

      Kan ik taken toevoegen voor een kind?

      Ja, dit kan. Alle doelen die het kind in een peiltaak heeft gehad, kun je nog eens voor het kind toevoegen. Je doet dit bij ‘Volgen’, ‘Eigen taken’, ‘Toevoegen’. Het kind ziet deze toegevoegde lessen bij zijn eigen taken verschijnen. 

      Waarom krijgt een kind met een score ‘zeer goed’ geen eigen taken?

      Als het kind de basistaken zeer goed (ZG) heeft gemaakt, dan volgt er geen eigen taak. Dit is didactisch gezien ook juist. Het kind kan doorgaan met de andere taken.

      Hoe bekijkt een kind zijn voortgang?

      Het kind ziet tijdens het werken aan een groene balk of hij een taak heeft afgerond, is gestart of nog moet maken. Het kind kan ook zien hoe hij de reeks van oefeningen maakt. Dit ziet hij door op de knop ‘Menu’ te klikken.

      Krijgt het kind feedback?

      Ja, als het kind een fout antwoord geeft, krijgt hij automatisch een tip. In Bingel is het mogelijk om deze tip ook vooraf op te vragen als extra ondersteuning.

      Waar zijn de spelletjes gebleven?

      Deze zijn niet meer beschikbaar in de nieuwe software, omdat we hebben gekozen voor een rustige insteek. De spelletjes leiden daarbij te veel af.

      Hoe volg ik mijn groepen als ik werk met een combigroep?

      Dit doe je door twee tabbladen te openen in je browser.

      Toon alle gestelde vragen

      Tot wanneer zijn de resultaten van de huidige oefen- en verwerkingssoftware beschikbaar in de Malmberg Resultatenmonitor?

      Je kunt deze resultaten inzien tot en met 27 november. Na deze datum zijn deze resultaten niet meer beschikbaar.

      Hoe kan ik de resultaten van de bestaande oefen- en verwerkingssoftware bewaren/exporteren?

      Ná 27 november is de bestaande oefen- en verwerkingssoftware niet meer beschikbaar. Dit betekent dat ook de digitale resultaten niet meer te raadplegen zijn in de Malmberg Resultaten Monitor. Resultaten uit de Malmberg Resultaten Monitor raadplegen of bewaren? Selecteer voor 27 november alle resultaten in de Malmberg Resultatenmonitor en kopieer deze naar een excelbestand (tip: pas de tekstkleur aan, deze staat automatisch op wit).

      De huidige en vernieuwde software is zichtbaar in het inlogportaal. Kunnen we één van de twee dichtzetten voor de leerlingen?

      Nee, dit is niet mogelijk. Tot 27 november zijn beide softwareproducten beschikbaar en te gebruiken. Na 27 november is alleen de vernieuwde software beschikbaar.

      Hoe loggen kinderen in als ze werken op een tablet (via de Malmberg PO-app)?  

      Werken de leerlingen op een tablet? Dan verandert de wijze van inloggen. Dit vindt niet meer plaats via de Malmberg PO-app. In plaats hiervan loggen de leerlingen in via het inlogportaal van de netwerkbeheerder of via een rechtstreekse bladwijzer naar Basispoort. In de snelstarthandleiding van Basispoort wordt uitgelegd hoe de ICT-coördinator deze bladwijzer kan plaatsen.

      Hoe kan ik overstappen?  

      Vanaf 5 oktober is de vernieuwde oefensoftware van Staal, Taal actief 4, Station Zuid en de verwerkingssoftware van Taal actief 4 automatisch klaar voor gebruik voor leerkrachten en leerlingen in het inlogportaal. Overstappen kan tussen 5 oktober en 27 november. Bekijk hier de handige checklist bij stap 4.

      Is de koppeling met het digibord mogelijk?

      Nee, deze koppeling is niet meer beschikbaar vanaf het nieuwe schooljaar.

      Blijft de structuur van de methode hetzelfde?

      Ja, de structuur is duidelijker dan dat hij was, omdat de lessen verdeeld zijn per week.

      Zijn alle oefeningen nog aanwezig?

      Ja, alle oefeningen zijn nog aanwezig. Sommige oefentypes zijn aangepast, maar het effect van het leerdoel is altijd geborgd. Er zijn ook extra herhalingstaken woordenschat toegevoegd.

      Is alle audio aanwezig?

      Ja, alle audio is aanwezig.

      Zijn alle filmpjes en instapkaarten nog aanwezig?

      Ja, deze zijn aanwezig.

      Hoe is de methode opgezet?

      De methode is verdeeld naar Basistaken en Eigen taken.

      • Basistaken zijn de taken die horen bij de instructie van de les. Deze taken kun je de groep het beste als eerste laten maken.
      • Eigen taken kunnen optioneel worden gemaakt nadat de basistaken zijn afgerond. Onder de eigen taak staat in eerste instantie de peiltaak (in week 4). De peiltaak is adaptief en peilt of het  doelen van dat thema worden beheerst. Als de doelen (of een aantal ervan) nog niet worden beheerst, verschijnt er onder ‘Eigen taken’ een vervolgtaak voor dat betreffende doel. Beheerst het kind het doel wel, dan verschijnt er geen verbetertaak. Of en hoeveel verbetertaken er verschijnen verschilt dus per kind.

      Hoe bepaal ik het niveau per kind?

      De automatische instaptoets is in de gemigreerde software niet meer beschikbaar. Dat betekent dat je als leerkracht op basis van de Cito-toetsen en/of de methodetoetsen voor één of twee perioden het niveau van de kinderen bepaalt en daarna de kinderen instructie geeft op het juiste niveau (1-ster, 2-ster of 2-ster-peil). De leerdoelen van taal verkennen worden ook adaptief aangeboden. Hiervoor krijgt het kind op basis van het resultaat van een peiltaak al dan niet een vervolgtaak.

      Waarom wordt het 1-, 2- of 3-ster-niveau niet meer standaard klaargezet voor het kind?

      Adaptiviteit in Bingel op een andere manier. Dat biedt veel voordelen voor nieuwe methodes, maar sluit niet aan bij deze software waarbij zogenaamde automatische niveaudifferentiatie wordt toegepast. Het is in de nieuwe software niet mogelijk om het juiste niveau automatisch klaar te zetten voor de kinderen. Het niveau wordt bepaald op basis van het resultaat van de ‘Eerst proberen’ oefening.


      In week 4 worden twee peiltaken aangeboden waarin alle doelen van dat thema worden gepeild. Zo peilt het systeem  of en welke doelen het kind beheerst. Als een doel nog niet wordt beheerst, krijgt de het kind voor die taken vervolgtaken. 

      Waar vind ik de leerdoellessen?

      Die oefeningen uit de leerdoellessen zijn verwerkt in de peiltaken en de eventuele vervolgtaken. De peiltaak en eventuele verbetertaken staan in week 4 onder ‘Eigen taken’.

      Waarom is de reflectie klassikaal en niet meer individueel?

      Dit is een bewuste keuze, omdat de inhoud van de reflectie zich daar beter voor leent. Op die manier kun je de les ook klassikaal afronden.

      Kan ik instellen welk thema beschikbaar is?

      Ja, hiervoor dien je als leerkracht het thema open te zetten nadat je hierover instructie hebt gegeven. Wij raden af om meerdere thema’s tegelijk open te zetten, omdat je niet wilt dat leerlingen gaan werken met doelen waar ze nog geen instructie op hebben gehad. Daarbij is de software adaptief en werkt niet goed zodra je meerdere thema’s opent. De gepersonaliseerde vervolgtaken worden namelijk enkel klaargezet in het laatst gestarte thema. Als je een thema vroegtijdig start, dan worden er geen nieuwe eigen taken meer klaargezet in het huidige thema. Je doet dit voor de hele klas. Het is niet mogelijk om dit per leerling in te stellen.

      Kan ik taken resetten?

      Ja, het is mogelijk om de basistaken te resetten.

      Kan een kind opdrachten overslaan?

      Kinderen kunnen opdrachten niet overslaan. Alle opdrachten dienen afgerond te worden.

      Wanneer begint een kind aan de eigen taken?

      Altijd nadat de basistaken van die week zijn afgerond. Anders kan het voorkomen dat een kind opdrachten maakt over doelen die nog niet zijn aangeboden.

      Kan ik taken toevoegen voor een kind?

      Ja, dit kan. Alle doelen die het kind in een peiltaak heeft gehad, kun je nog eens voor het kind toevoegen. Je doet dit bij ‘Volgen’, ‘Eigen taken’, ‘Toevoegen’. Het kind ziet deze toegevoegde lessen bij zijn eigen taken verschijnen. 

      Kan een kind tussentijds stoppen en later verder gaan?

      Ja, dit kan door op ‘Menu’ en ‘Stoppen’ te klikken. Als een kind daarna de taak weer opent, gaat hij verder waar hij gebleven was.

      Waarom krijgt een kind met een score ‘zeer goed’ geen vervolgtaken?

      Als een kind de basistaken zeer goed (ZG) heeft gemaakt, dan volgt er geen vervolgtaak. Het kind kan doorgaan met de andere taken.

      Hoe bekijkt een kind zijn voortgang?

      Het kind ziet tijdens het werken aan een groene balk of hij een taak heeft afgerond, is gestart of nog moet maken. Het kind kan ook zien hoe hij de reeks van oefeningen maakt. Dit ziet hij door op de knop ‘Menu’ te klikken.

      Krijgt het kind feedback?

      Ja, als het kind een fout antwoord geeft, krijgt het automatisch een tip. Het is ook mogelijk om deze tip ook vooraf op te vragen als extra ondersteuning. Als het kind vervolgens het antwoord nog niet juist heeft, wordt het het juiste antwoord getoond.

      Toon alle gestelde vragen

      Tot wanneer zijn de resultaten van de huidige oefen- en verwerkingssoftware beschikbaar in de Malmberg Resultatenmonitor?

      Je kunt deze resultaten inzien tot en met 27 november. Na deze datum zijn deze resultaten niet meer beschikbaar.

      Hoe kan ik de resultaten van de bestaande oefen- en verwerkingssoftware bewaren/exporteren?

      Ná 27 november is de bestaande oefen- en verwerkingssoftware niet meer beschikbaar. Dit betekent dat ook de digitale resultaten niet meer te raadplegen zijn in de Malmberg Resultaten Monitor. Resultaten uit de Malmberg Resultaten Monitor raadplegen of bewaren? Selecteer voor 27 november alle resultaten in de Malmberg Resultatenmonitor en kopieer deze naar een excelbestand (tip: pas de tekstkleur aan, deze staat automatisch op wit).

      De huidige en vernieuwde software is zichtbaar in het inlogportaal. Kunnen we één van de twee dichtzetten voor de leerlingen?

      Nee, dit is niet mogelijk. Tot 27 november zijn beide softwareproducten beschikbaar en te gebruiken. Na 27 november is alleen de vernieuwde software beschikbaar.

      Hoe loggen kinderen in als ze werken op een tablet (via de Malmberg PO-app)?  

      Werken de leerlingen op een tablet? Dan verandert de wijze van inloggen. Dit vindt niet meer plaats via de Malmberg PO-app. In plaats hiervan loggen de leerlingen in via het inlogportaal van de netwerkbeheerder of via een rechtstreekse bladwijzer naar Basispoort. In de snelstarthandleiding van Basispoort wordt uitgelegd hoe de ICT-coördinator deze bladwijzer kan plaatsen.

      Hoe kan ik overstappen?  

      Vanaf 5 oktober is de vernieuwde oefensoftware van Staal, Taal actief 4, Station Zuid en de verwerkingssoftware van Taal actief 4 automatisch klaar voor gebruik voor leerkrachten en leerlingen in het inlogportaal. Overstappen kan tussen 5 oktober en 27 november. Bekijk hier de handige checklist bij stap 4.

      Blijft de structuur van de methode hetzelfde?

      Ja, de structuur is duidelijker dan dat hij was, omdat de lessen verdeeld zijn per week.

      Zijn alle oefeningen nog aanwezig?

      Ja, alle oefeningen zijn nog aanwezig. Sommige oefentypes zijn aangepast, maar het effect van het leerdoel is altijd geborgd.

      Is alle audio aanwezig?

      Ja, alle audio is aanwezig.

      Kan ik in meerdere blokken tegelijk werken met mijn groep?

      Ja, dit is mogelijk. Staal spelling heeft een lineaire opbouw en daarom zijn alle blokken beschikbaar. Je bepaalt zelf in welke volgorde je met de groep de thema’s afwerkt.

      Kan ik instellen welke blokken beschikbaar zijn en welke niet?

      Alle blokken staan open en het is helaas nog niet mogelijk om één of bepaalde blokken aan te bieden of bepaalde blokken te sluiten aan het begin van het jaar. De wens van scholen om dit aan te passen is bij ons bekend.

      Kan ik thema’s resetten?

      Dit is niet mogelijk.

      Kan een kind opdrachten overslaan?

      Kinderen kunnen opdrachten niet overslaan. Alle opdrachten dienen afgerond te worden.

      Kan een kind tussentijds stoppen en later verder gaan?

      Ja, dit kan door op ‘Menu’ en ‘Stoppen’ te klikken. Als een kind daarna de taak weer opent, gaat hij verder waar hij gebleven was.

      Kan ik lessen toevoegen voor een kind?

      Nee, dit kan niet.

      Waar vind ik de opdrachten die de kinderen maken?

      Via ‘Preview kind’ in Bingel. Je kunt daar de opdrachten van de kinderen zien en zelf maken. Het is niet mogelijk om naar andere vragen te springen zonder de vraag te beantwoorden.

      Zodra de kinderen de opdrachten hebben gemaakt, kun je ook onder het tabje ‘Volgen’ de opdracht en het antwoord van het kind zien. Let op: ‘Volgen’ komt niet tevoorschijn als je via ‘Preview kind’ inlogt.

      Welke informatie zie ik van de kinderen?

      Bij ‘Volgen’ kun je de resultaten van een groep en een leerling bekijken. Daar kun je zien hoe goed ze het hebben gemaakt, hoeveel tijd ze er aan hebben besteed en welke antwoorden ze hebben gegeven (zowel bij de eerste als de tweede poging).  

      Hoe bekijkt een kind zijn voortgang?

      Het kind ziet tijdens het werken aan een groene balk of hij een taak heeft afgerond, is gestart of nog moet maken. Het kind kan ook zien hoe hij de reeks van oefeningen maakt. Dit ziet hij door op de knop ‘Menu’ te klikken.

      Krijgt het kind feedback?

      Ja, als het kind een fout antwoord geeft, krijgt het automatisch een tip. Het is ook mogelijk om deze tip ook vooraf op te vragen als extra ondersteuning. Als het kind vervolgens het antwoord nog niet juist heeft, wordt het het juiste antwoord getoond.

      Waarom is er geen instapoefening meer bij Staal spelling?

      Bij Staal spelling oefensoftware is de insteek, net als bij de oude software,  om kinderen zoveel mogelijk te laten oefenen. Het niveau van de opdrachten én de soort opdrachten zijn gelijk. Het nadeel van de instapoefening was dat kinderen niet direct feedback kregen op het antwoord wat ze gaven. Door de instaptoets te laten vervallen hebben de kinderen meer tijd om gericht te oefenen inclusief feedback op de spellingcategorieën. 

      Kinderen maken minimaal twee taken per week. In principe starten alle kinderen bij taak 1. De betere spellers zouden met taak 2 kunnen beginnen, aangezien de woorden in taak 3 wat moeilijker zijn.

      Toon alle gestelde vragen

      Tot wanneer zijn de resultaten van de huidige oefen- en verwerkingssoftware beschikbaar in de Malmberg Resultatenmonitor?

      Je kunt deze resultaten inzien tot en met 27 november. Na deze datum zijn deze resultaten niet meer beschikbaar.

      Hoe kan ik de resultaten van de bestaande oefen- en verwerkingssoftware bewaren/exporteren?

      Ná 27 november is de bestaande oefen- en verwerkingssoftware niet meer beschikbaar. Dit betekent dat ook de digitale resultaten niet meer te raadplegen zijn in de Malmberg Resultaten Monitor. Resultaten uit de Malmberg Resultaten Monitor raadplegen of bewaren? Selecteer voor 27 november alle resultaten in de Malmberg Resultatenmonitor en kopieer deze naar een excelbestand (tip: pas de tekstkleur aan, deze staat automatisch op wit).

      De huidige en vernieuwde software is zichtbaar in het inlogportaal. Kunnen we één van de twee dichtzetten voor de leerlingen?

      Nee, dit is niet mogelijk. Tot 27 november zijn beide softwareproducten beschikbaar en te gebruiken. Na 27 november is alleen de vernieuwde software beschikbaar.

      Hoe loggen kinderen in als ze werken op een tablet (via de Malmberg PO-app)?  

      Werken de leerlingen op een tablet? Dan verandert de wijze van inloggen. Dit vindt niet meer plaats via de Malmberg PO-app. In plaats hiervan loggen de leerlingen in via het inlogportaal van de netwerkbeheerder of via een rechtstreekse bladwijzer naar Basispoort. In de snelstarthandleiding van Basispoort wordt uitgelegd hoe de ICT-coördinator deze bladwijzer kan plaatsen.

      Hoe kan ik overstappen?  

      Vanaf 5 oktober is de vernieuwde oefensoftware van Staal, Taal actief 4, Station Zuid en de verwerkingssoftware van Taal actief 4 automatisch klaar voor gebruik voor leerkrachten en leerlingen in het inlogportaal. Overstappen kan tussen 5 oktober en 27 november. Bekijk hier de handige checklist bij stap 4.

      Blijft de structuur van de methode hetzelfde?

      Ja, de structuur is duidelijker dan dat hij was, omdat de lessen verdeeld zijn per week.

      Zijn alle oefeningen nog aanwezig?

      Ja, alle oefeningen zijn nog aanwezig. Sommige oefentypes zijn aangepast, maar het effect van het leerdoel is altijd geborgd.

      Is alle audio aanwezig?

      Ja, alle audio is aanwezig.

      Waar vind ik de bibliotheekkaartjes bij Staal woordenschat?

      Deze staan als tip bij de oefening. Het kind kan de tip vooraf opvragen of ziet hem automatisch als hij een fout heeft gemaakt. De feedback is minder uitgebreid dan voorheen. De belangrijkste onderdelen (definitie en het filmpje ) zijn behouden.

      Hoe bepaal ik het niveau per kind?

      De automatische instaptoets is in de gemigreerde software niet meer beschikbaar. Dat betekent dat je als leerkracht op basis van de Cito-toetsen en/of de methodetoetsen voor één of twee perioden het niveau van de kinderen bepaalt en daarna de kinderen instructie geeft op het juiste niveau. Er is geen sprake van een adaptief aanbod.

      Kan ik in meerdere thema’s tegelijk werken met mijn groep?

      Ja, dit is mogelijk. Staal woordenschat heeft een lineaire opbouw en daarom zijn alle thema’s beschikbaar. Je bepaalt zelf in welke volgorde je met de groep de thema’s afwerkt. 

      Kan ik instellen welke thema’s beschikbaar zijn en welke niet?

      Nee, alle blokken staan open en het is helaas nog niet mogelijk om één of bepaalde thema’s aan te bieden of bepaalde thema’s te sluiten aan het begin van het jaar. De wens van scholen om dit aan te passen is bij ons bekend.

      Kan ik thema’s resetten?

      Dit is niet mogelijk.

      Kan een kind opdrachten overslaan?

      Kinderen kunnen opdrachten niet overslaan. Alle opdrachten dienen afgerond te worden.

      Kan een kind tussentijds stoppen en later verder gaan?

      Ja, dit kan door op ‘Menu’ en ‘Stoppen’ te klikken. Als een kind daarna de taak weer opent, gaat hij verder waar hij gebleven was.

      Kan ik lessen toevoegen voor een kind?

      Nee, dit is niet mogelijk.

      Waar vind ik de opdrachten die de kinderen maken?

      Via ‘Preview kind’ in Bingel. Je kunt daar de opdrachten van de kinderen zien en zelf maken. Het is niet mogelijk om naar andere vragen te springen zonder de vraag te beantwoorden.

      Zodra de kinderen de opdrachten hebben gemaakt, kun je ook onder het tabje ‘Volgen’ de opdracht en het antwoord van het kind zien. Let op: ‘Volgen’ komt niet tevoorschijn als je via ‘Preview kind’ inlogt.

      Welke informatie zie ik van de kinderen?

      Bij ‘Volgen’ kun je de resultaten van een groep en een leerling bekijken. Daar kun je zien hoe goed ze het hebben gemaakt, hoeveel tijd ze er aan hebben besteed en welke antwoorden ze hebben gegeven (zowel bij de eerste als de tweede poging).  

      Hoe bekijkt een kind zijn voortgang?

      Het kind ziet tijdens het werken aan een groene balk of hij een taak heeft afgerond, is gestart of nog moet maken. Het kind kan ook zien hoe hij de reeks van oefeningen maakt. Dit ziet hij door op de knop ‘Menu’ te klikken.

      Krijgt het kind feedback?

      Ja, als het kind een fout antwoord geeft, krijgt hij automatisch een tip. In Bingel is het mogelijk om deze tip ook vooraf op te vragen als extra ondersteuning.

      Toon alle gestelde vragen

      Blijft de structuur van de methode hetzelfde?

      Ja, door wijzigingen in de lay-out en in de navigatie is de structuur zelfs duidelijker dan hij was.

      Zijn alle oefeningen nog aanwezig?

      Ja, alle oefeningen zijn nog aanwezig. Sommige oefentypes zijn aangepast, maar het effect van het leerdoel is altijd geborgd.

      Zijn alle audio en bronnen aanwezig?

      Ja, alle audio en bronnen zijn aanwezig.

      Kan ik in meerdere thema’s tegelijk werken met mijn groep?

      Ja, dit is mogelijk. Je hoeft als leerkracht geen thema te starten. Dat betekent dat alle thema’s openstaan en hierin gewerkt kan worden.

      Kan ik taken resetten?

      Ja, het is mogelijk om de basistaken te resetten.

      Kan een kind opdrachten overslaan?

      Kinderen kunnen opdrachten niet overslaan. Alle opdrachten dienen afgerond te worden.

      Kan ik lessen toevoegen voor een kind?

      Nee, dit is niet mogelijk.

      Kan een kind tussentijds stoppen en later verder gaan?

      Ja, dit kan door op ‘Menu’ en ‘Stoppen’ te klikken. Als een kind daarna de taak weer opent, gaat hij verder waar hij gebleven was.

      Waar vind ik de opdrachten die de kinderen maken?

      Via ‘Preview kind’ in Bingel. Je kunt daar de opdrachten van de kinderen zien en zelf maken. Het is niet mogelijk om naar andere vragen te springen zonder de vraag te beantwoorden.

      Zodra de kinderen de opdrachten hebben gemaakt, kun je ook onder het tabje ‘Volgen’ de opdracht en het antwoord van het kind zien. Let op: ‘Volgen’ komt niet tevoorschijn als je via ‘Preview kind’ inlogt.

      Welke informatie zie ik van de kinderen?

      Bij ‘Volgen’ kun je de resultaten van een groep en een leerling bekijken. Daar kun je zien hoe goed ze het hebben gemaakt, hoeveel tijd ze er aan hebben besteed en welke antwoorden ze hebben gegeven (zowel bij de eerste als de tweede poging).  

      Hoe bekijkt een kind zijn voortgang?

      Het kind ziet tijdens het werken aan een groene balk of hij een taak heeft afgerond, is gestart of nog moet maken. Het kind kan ook zien hoe hij de reeks van oefeningen maakt. Dit ziet hij door op de knop ‘Menu’ te klikken.

      Krijgt het kind feedback?

      Ja, als het kind een fout antwoord geeft, krijgt het automatisch een tip. Het is ook mogelijk om deze tip ook vooraf op te vragen als extra ondersteuning. Als het kind vervolgens het antwoord nog niet juist heeft, wordt het het juiste antwoord getoond.

      Toon alle gestelde vragen

      Afstandsonderwijs

      Hoeveel kan ik van de kinderen vragen in deze periode? (Wat is de juiste balans tussen werken aan schoolwerk en vrij zijn)

      Het is een feit dat de oefenstof zoals die op school wordt aangeboden, in een thuissituatie nooit op dezelfde manier aangeboden kan worden. Maak keuzes binnen de leerlijnen en laat de lessen en opdrachten niet langer dan 15 tot 20 minuten duren. De concentratie en motivatie in een thuissituatie zijn immers anders dan op school.

      Het is van belang dat ouders geen trainingskamp maken van het thuisonderwijs. Biedt opdrachten aan voor thuis met doelen die in de klas al behandeld zijn, om ze te herhalen en te consolideren. Dat kan bijvoorbeeld met de oefensoftware die voor thuis beschikbaar is. Als thuis niet alle stof behandeld is binnen de gestelde oefentijd, is dat helemaal niet erg. Een terugkoppeling naar de leerkracht dat het moeizaam ging is dan voldoende. Kinderen moeten zich thuis veilig en vertrouwd blijven voelen met de leerstof.

      Wat zijn de hard- en software-eisen voor het gebruik van de Malmberg-software?

      Alle hard- en software-eisen vind je op deze pagina.

      Welke software is er beschikbaar voor thuis?

      Voor de producten op deze pagina is thuisinlog mogelijk. Dit geldt alleen voor producten waarvoor je een licentie hebt. Dit is de software die je ook in de klas gebruikt.

      Gebruik je het product nog niet en wil je toch gebruikmaken van de software, vraag dan een proeflicentie aan. Houd hierbij rekening met het feit dat een deel van de producten naar een nieuw platform zijn gemigreerd. Lees er hier meer over. Deze software ziet er niet meer hetzelfde uit als tijdens de vorige lockdown en zullen dus ook extra kennis, kunde en voorbereiding vragen van jou als leerkracht.

      Hoe maak ik software voor thuis beschikbaar?

      Activeer eerst de software voor thuisgebruik in Basispoort. Lees op de site van Basispoort hoe je dit doet.

      Bekijk in de handleiding van de betreffende software of het nodig is om een handeling te doen voordat je leerlingen kunnen werken met de software.

      Houd er rekening mee dat een deel van de producten naar een nieuw platform zijn gemigreerd i.v.m. het stoppen van de Flash-technologie december 2020. Lees er hier meer over. Deze software ziet er niet meer hetzelfde uit als tijdens de vorige lockdown en zullen dus ook extra kennis, kunde en voorbereiding vragen van jou als leerkracht.

      Ik gebruik jullie methode niet, maar wil nu toch graag gebruikmaken van de software voor thuis. Kan dat?

      Ja, dat kan. Vraag dan een proeflicentie aan. Houd er hierbij wel rekening mee dat een deel van de producten naar een nieuw platform zijn gemigreerd. Lees er hier meer over. Deze software ziet er niet meer hetzelfde uit als tijdens de vorige lockdown en zullen dus ook extra kennis, kunde en voorbereiding vragen van jou als leerkracht.

      Zijn er instructievideo’s beschikbaar bij de methodes?

      Nee, we bieden geen instructiefilmpjes aan. De reden hiervoor is dat we de rol van de leerkracht als cruciaal zien. De leerkracht maakt het verschil. Dat weten we vanuit de praktijk en dat komt uit verschillende onderzoeken naar voren (Hattie 2014, Marzano 2010, 2012).


      Bij Malmberg maken we leeroplossingen en kennen we de kracht van goede methoden en materialen. Tegelijkertijd weten wij ook dat wij die kennis niet over kunnen brengen zoals de leerkracht dat kan. Jij als leerkracht kent de kinderen het beste. Je weet hoe een kind vordert op de leerlijn, maar ook welke aanpak en benadering het best past bij een individueel kind. Dat maakt het vak van leerkracht in onze optiek van het type vakmanschap dat je niet zo maar vervangt door een digitale instructie van een uitgeverij.

      Mag ik zelf instructievideo’s opnemen met gebruikmaking van het materiaal van Malmberg?

      Zelf instructiefilmpjes maken voor je klas zorgt ervoor dat je contact met de kinderen houdt. Daarnaast kun je ook digitaal inspelen op pedagogische behoeften van je groep. Ze herkennen jouw ritme in het lesgeven en je kan ook digitaal aandacht besteden aan behoeften van de groep.

      Zorg wel dat je instructiefilms publiceert op een gesloten kanaal op YouTube of Facebook, waarop kinderen zich moeten abonneren om de filmpjes te zien. We vragen je de filmpjes te verwijderen als de situatie weer is genormaliseerd.

      Zijn de antwoordenboeken beschikbaar voor kinderen om zelf of met de ouders na te kijken?

      De antwoordenboekjes zijn er voor de leerkracht. Zo hou jij in de hand wat, wanneer en hoe de opdrachten worden gemaakt. Om zo vanuit de te maken opdrachten in te kunnen spelen op de onderwijsbehoeften van ieder kind. Ook op afstand hou je grip op het leerproces.

      Hoe ga ik om met afstandsonderwijs voor kleuters (Kleuterplein)?

      De essentie van de ontwikkeling van een jong kind ligt in spel. Doelen worden altijd in samenhang met andere doelen aangeboden. In deze onzekere tijd is het juist voor jonge kinderen van belang dat er voldoende ruimte en aandacht is voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. We bieden handreikingen om aandacht te geven aan tussendoelen in samenhang met activiteiten voor de sociaal-emotionele ontwikkeling.

      Wat doet Malmberg om zich voor te bereiden op een eventuele sluiting van scholen?

      Ook als Malmberg houden we de maatregelen van de overheid en veiligheidsregio’s nauwlettend in de gaten. Wij acteren constant op deze maatregelen en op wat er speelt in het onderwijsveld. Mochten er nieuwe maatregelen aangekondigd worden, die invloed hebben op de manier van onderwijs geven, informeren we je verder via deze pagina.

      Toon alle gestelde vragen

      Kom je er niet uit?





      Bel ons

      We zijn er voor je op werkdagen van 8.00 - 17.00 uur voor vragen over inloggen, storingen en onderhoud. Vanaf 8.30 uur kun je terecht voor andere vragen

      Bel ons op 073 628 8722



      Bel ons

      We zijn er voor je op werkdagen van 8.00 - 17.00 uur voor vragen over inloggen, storingen en onderhoud. Vanaf 8.30 uur kun je terecht voor andere vragen

      Bel ons op 073 628 8722