Search

Alle informatie over het werken met online lesmethodes

basisonderwijs

Veelgestelde vragen over gebruik online lesmethode

Hoe stel ik een automatische resultatenkoppeling in tussen de Malmberg Resultatenmonitor en een leerlingadministratiesysteem?

In beheeromgeving kan je onder ‘Resultatenkoppelingen’ een resultatenkoppeling activeren met ParnasSys, Easyrapport en SchoolOAS. Je kan hier ook een koppeling instellen met Momento.

 

Meer informatie vind je in de beheerhandleiding voor de ICT-coördinator. Deze vind je hier.

 

Hoe koppel ik handmatig licenties aan een (combinatie-)groep?

Een combinatiegroep moet handmatig gekoppeld worden aan een licentie omdat ons systeem de jaargroep niet automatisch kan herkennen.

 

Stappenplan:

  • Log in op Basispoort.

  • Klik bij Lesmateriaal op de methode.

  • Kies rechtsboven voor ‘Beheer’.

  • Klik op ‘Schoolgegevens en licenties’ onder het tabblad ‘Licenties.

  • Navigeer in het volgende scherm naar het tabblad ‘Licenties’.

  • Klik achter de juiste licentie op 'koppelen'.

  • Kies de juiste groep en klik op 'toevoegen'.

  • Herhaal dit voor de betreffende licenties/groepen.

  • Na maximaal 30 minuten is de software beschikbaar voor de leerlingen/leerkrachten.

Hoe kan ik een leerling laten werken met de leerstof van een ander leerjaar?

Werkt een leerling het gehele schooljaar op het niveau van een ander leerjaar? Dan kan je de via de onderstaande stappen de software van een ander niveau voor hen beschikbaar maken.

 

Stroomt de leerling naar verwachting later in het schooljaar verder door naar de software van een ander niveau of werken er meerdere leerlingen op een eigen leerlijn? Neem dan contact op met onze helpdesk .

 

Stappenplan:

  • Log in op Basispoort.

  • Klik bij Lesmateriaal op de methode.

  • Kies rechtsboven voor ‘Beheer’.

  • Klik op ‘Schoolgegevens en licenties’ onder het tabblad ‘Licenties.

  • Navigeer in het volgende scherm naar het tabblad ‘Licenties’.

  • Klik achter de licentie van het juiste niveau op 'koppelen'.

  • Kies de groep van de desbetreffende leerling en klik op 'toevoegen'.
  • Herhaal dit voor de betreffende licenties/groepen.

  • Na maximaal 30 minuten is de software beschikbaar voor de leerlingen/leerkrachten.

Waar vind ik meer informatie over de beheeromgeving van Malmberg?

Meer informatie vind je in de beheerhandleiding voor de ICT-coördinator. Deze vind je hier.

Wat zijn de systeemeisen voor een optimale werking van de digitale leermiddelen?

Bekijk op deze pagina onze systeemeisen.

Toon alle gestelde vragen

Ik kan niet inloggen op Mijn Malmberg

Heb je al een account voor Mijn Malmberg?
Ja?
Vraag dan een nieuw wachtwoord aan.
Nee?
Schrijf je dan gratis in op Mijn Malmberg.

Hoe pas ik de methodes aan in de linkerkolom op Mijn Malmberg? Hier staan niet de juiste methodes.

Mijn Malmberg toont niet altijd de actuele methodes van de school. Het is niet mogelijk om deze methodes aan te passen. De materialen voor iedere methode zijn echter beschikbaar voor iedereen met een account.

 

Je vindt de juiste materialen door te kiezen voor ‘Alle methodes tonen’ of door op de homepage gebruik te maken van de zoekfunctie. Je ziet hier de zin: “Ik ben op zoek naar … voor de methode …”. In het eerste keuzevak kun je aangeven wat voor materiaal je zoekt. In het tweede keuzevak kies je voor de methode. Beide velden kunnen ook achteraf aangepast worden.

Er ontbreekt een methode in Basispoort

Laat de ICT-coördinator controleren of de softwarelicentie nog actief is en of jouw groep hieraan gekoppeld is.

Kom je er niet helemaal uit? Neem dan contact op met onze helpdesk.

Er ontbreekt een softwareproduct in het inlogportaal van de methode.

Laat de ICT-coördinator controleren of de softwarelicentie nog actief is en of jouw groep hieraan gekoppeld is.

Kom je er niet helemaal uit? Neem dan contact op met onze helpdesk.

Een aantal leerlingen uit mijn (combinatie-)groep kan de software niet openen. Wat kan ik doen?

Bij een aantal softwareproducten moet de leerkracht de periode (blok, week of thema) starten om deze voor de kinderen toegankelijk te maken. De leerkracht van een combinatiegroep dient dit te doen voor beide leerjaren.

 

Stel je hebt een combinatiegroep 4/5. Je start dan voor de kinderen van jaargroep 4 de software van groep 4 en voor jaargroep 5 die van groep 5.

 

Zitten binnen jaargroep 5 één of meerdere kinderen die nog werken op het niveau van groep 4? Open dan de software van groep 4 en selecteer bij ‘Kies een groep’ groep 4/5 jaargroep 5 om de periode voor deze leerlingen te starten.

Toon alle gestelde vragen

Waar vind ik de handleidingen voor bij de methodessoftware?

Je vindt hier per methode de juiste softwarehandleiding. Ook de handleiding voor de beheerder is hier te raadplegen.

Waar kan ik me aanmelden voor webinars en waar vind ik de terugkijklinks?

Op deze webpagina kan je aanmelden voor toekomstige webinars. Hier vind je ook de terugkijklinks.

(Hoe) kunnen kinderen thuis werken met de software?

Binnen Basispoort – Groepen kan je de thuisinlog activeren. Dit doe je door per leerling een e-mailadres in te voeren. Meer informatie hierover vind je op info.basispoort.nl.

 

Uitgevers bepalen zelf welke software voor thuisgebruik beschikbaar is. Klik hier voor een actueel overzicht van de Malmberg softwareproducten die ook thuis toegankelijk zijn.

Bevat de leerlingssoftware van Malmberg een voorleesfunctie voor leerlingen met dyslexie of andere leesbeperkingen?

Er zijn meerdere opdrachtvormen met audio, maar er geen algemene voorleesfunctie ingebouwd voor kinderen met een leesbeperking.

Kan de software ook thuis gebruikt worden?

Voor scholen die een licentie hebben voor de leerlingsoftware hebben we ervoor gezorgd dat tijdens de periode van afstandsonderwijs de leerlingsoftware van de volgende methodes op dit moment open staan voor thuisgebruik: 

  • Pluspunt 3 oefensoftware

  • Pluspunt 4

  • De wereld in getallen 4 oefensoftware

  • De wereld in getallen 5

  • Taal actief 4 oefen- en verwerkingssoftware

  • Staal oefensoftware

  • Lijn 3 oefensoftware

  • Oefensoftware topografie van Argus Clou, Meander en Meander 2

Dit geldt zowel voor de huidige software als de vernieuwde software. Voor het instellen van de thuisinlog volg je het stappenplan via deze link, waarin dit wordt uitgelegd. De ICT-coördinator of groepsleerkracht kan de thuisinlog instellen.


Let op: het is van belang te weten dat er zowel van de school als van de ouders een actie nodig is om deze inlog op de juiste manier in te stellen. Hierna logt de leerling thuis in via https://thuis.basispoort.nl/

Hoe maak ik software voor thuis beschikbaar?

Activeer eerst de software voor thuisgebruik in Basispoort. Lees op de site van Basispoort hoe je dit doet.

Bekijk in de handleiding van de betreffende software of het nodig is om een handeling te doen voordat je leerlingen kunnen werken met de software.

Houd er rekening mee dat een deel van de producten naar een nieuw platform zijn gemigreerd i.v.m. het stoppen van de Flash-technologie december 2020. Lees er hier meer over. Deze software ziet er niet meer hetzelfde uit als tijdens de vorige lockdown en zullen dus ook extra kennis, kunde en voorbereiding vragen van jou als leerkracht.

Kan ik zien welke opdrachten het kind op school of thuis heeft gemaakt?

Nee, het is helaas niet mogelijk om het onderscheid te zien tussen opdrachten die kinderen thuis of op school hebben gemaakt. Alle resultaten staan bij elkaar.

Hoe volg ik mijn groepen als ik werk met een combigroep?

Dit doe je door twee tabbladen te openen in je browser.

Toon alle gestelde vragen

Waarom adviseert Malmberg om met toetsboeken te gaan werken?

Omdat de huidige toetssoftware stopt per 27 november 2020 (i.v.m. het feit dat Flash stopt). We adviseren je om te toetsen met de toetsboeken. Mocht je die nog niet hebben dan raden we je aan de toetsboeken te bestellen bij je educatieve dienstverlener. Hiermee is de continuïteit om te kunnen toetsen gewaarborgd.

Er is een tijdelijke oplossing voor digitaal toetsen. Deze oplossing is echter niet vergelijkbaar met de huidige toetssoftware.

  • Deze tijdelijke toetssoftware heeft helaas geen koppeling met MRM (Malmberg Resultaten Monitor) en de bekende leerlingadministratiesystemen (LVS).

  • De gegenereerde toetsresultaten kunnen niet ingevoerd worden in de Malmberg Resultaten Monitor, met als gevolg dat er geen adviezen, taakbriefjes en groepsplannen worden gegenereerd.

  • Voor de adviezen hebben we een alternatief. Ze zijn terug te vinden onder het tabblad: handleidingen en printbladen in de software van Malmberg.

Ik wil beter begrijpen hoe de adaptieve werking van Bingel werkt bij de nieuwe rekenmethodes. Waar vind ik meer informatie?

We adviseren je om onze verdiepingswebinars terug te kijken. Deze vind je hier.

Hoe zet ik het lesmateriaal klaar binnen Pluspunt 4 of De Wereld in Getallen 5?

De leerkracht start het blok of de week waarin de leerlingen moeten werken. Wanneer de leerlingen de peiltaken hebben gemaakt, zet het adaptieve systeem op vervolgens op basis van het getoonde beheersingsniveau nieuwe Eigen Taken klaar. Gezien dat het systeem meer informatie verzameld, zullen de vervolgtaken steeds beter aansluiten bij het niveau van het kind.

Werkt de adaptiviteit door naar het volgende schooljaar?

Nee, de resultaten van dit schooljaar (2020/2021) worden gewist aan het einde van het schooljaar.

De leerlingen krijgen geen nieuwe Eigen Taken meer. Waar kan dit aan liggen?

Wanneer je vroegtijdig een nieuwe week of blok start, kan dit ertoe leiden dat er geen nieuwe taken meer worden klaargezet in de huidige periode. Neem dan contact op met onze helpdesk m.v.v. de groep en van het blok/ de week die vroegtijdig is gestart.

Kan ik als leerkracht zelf ook nieuwe Eigen Taken klaarzetten?

Ja, je kan per leerling doelen klaarzetten mits deze al zijn behandeld in een peiltaak. Je leest hier meer over in de softwarehandleiding van de methode.

Zijn er ook invulbare versies beschikbaar van de blokvoorbereidings- en observatieformulieren?

Ja, je vindt deze documenten op Mijn Malmberg.

Waar vind ik de jaarplanning en het doelenoverzicht van de verschillende leerjaren?

Je vindt deze documenten op Mijn Malmberg.

Is de tijdelijke toetssoftware voor De wereld in getallen 5 en Pluspunt 4 beschikbaar?

Nee, voor De wereld in getallen 5 en Pluspunt 4 is geen tijdelijke toetssoftware beschikbaar. Werk je hier met de optie ‘Basis papier’, dan kun je in dit schooljaar toetsen met de bijbehorende toetsboeken. Deze resultaten kun je handmatig invoeren in de Resultatenmonitor. Werk je met de optie ‘Basis digitaal’, dan is apart toetsen niet nodig, want met behulp van de peiltaken en de analyse heb je continu inzicht in het niveau per kind. Wil je bij ‘Basis digitaal’ toch toetsen, dan kun je dit schooljaar de toetsen bij de methode printen: de pdf met methodetoetsen staat in de blokinfo bij de digitale handleiding in Bingel.

Toon alle gestelde vragen

Waarom adviseert Malmberg om met toetsboeken te gaan werken?

Omdat de huidige toetssoftware stopt per 27 november 2020 (i.v.m. het feit dat Flash stopt). We adviseren je om te toetsen met de toetsboeken. Mocht je die nog niet hebben dan raden we je aan de toetsboeken te bestellen bij je educatieve dienstverlener. Hiermee is de continuïteit om te kunnen toetsen gewaarborgd.

Er is een tijdelijke oplossing voor digitaal toetsen. Deze oplossing is echter niet vergelijkbaar met de huidige toetssoftware.

  • Deze tijdelijke toetssoftware heeft helaas geen koppeling met MRM (Malmberg Resultaten Monitor) en de bekende leerlingadministratiesystemen (LVS).

  • De gegenereerde toetsresultaten kunnen niet ingevoerd worden in de Malmberg Resultaten Monitor, met als gevolg dat er geen adviezen, taakbriefjes en groepsplannen worden gegenereerd.

  • Voor de adviezen hebben we een alternatief. Ze zijn terug te vinden onder het tabblad: handleidingen en printbladen in de software van Malmberg.

Wat zijn de voordelen van werken met toetsboeken?

Het voordeel is dat je de resultaten van de papieren toetsen in de Malmberg Resultaten Monitor (MRM) in kunt voeren. Hiervoor moet je school een resultatenkoppeling instellen. Zo worden de resultaten ook automatisch gelinkt aan de meest gebruikte leerlingadministratiesystemen. Ook behoud je de mogelijkheid om adviezen, taakbriefjes en groepsplannen te registreren.

Tot wanneer zijn de resultaten van de huidige toetssoftware beschikbaar?

Tot en met 26 november is de huidige toetssoftware te gebruiken. De resultaten ervan blijven ook na 26 november beschikbaar in de Malmberg Resultaten Monitor.

Welke oplossing biedt Malmberg als ik toch digitaal wil blijven toetsen na 27 november?

Wil je toch digitaal blijven toetsen, dan bieden we een tijdelijke oplossing waarmee je digitaal een toets af kunt nemen dit schooljaar.

Let op:

  • De tijdelijke toetssoftware heeft geen automatische koppeling met leerlingadministratiesystemen, Momento en de Malmberg Resultaten Monitor.
  • De gegenereerde toetsresultaten kunnen niet ingevoerd worden in de Malmberg Resultaten Monitor, dit heeft als gevolg dat er geen adviezen, taakbriefjes en groepsplannen worden gegenereerd.
  • We bieden een alternatief voor adviezen. Deze adviezen zijn terug te vinden onder het tabblad: handleidingen en printbladen in de software van Malmberg.
    Mocht je van deze tijdelijke versie gebruik willen maken, dan kun je een gratis licentie aanvragen. Scholen die vorig schooljaar een licentie hadden op de toetssoftware hebben hierover bericht ontvangen. Zo niet neem dan contact op met Klantenservice.
  • Dit geldt alleen voor de methodes waarvoor toetssoftware beschikbaar is.

    Voor welke methodes is de tijdelijke toetssoftware beschikbaar?

    Taal Actief 4 (taal en spelling), Staal (taal), Naut Meander Brandaan 2, De wereld in getallen 4 en Pluspunt 3. Voor De wereld in getallen 5 en Pluspunt 4 is geen tijdelijke toetssoftware beschikbaar.

    Tot wanneer kun je werken met de huidige toetssoftware?

    Tot uiterlijk 27 november kun je toetsen afnemen met de huidige toetssoftware. Dit is kosteloos vanaf 1 augustus t/m 27 november. Lopende contracten zijn stopgezet aan het einde van afgelopen schooljaar. Wanneer er sprake is van afkoop, dan ontvangt de school de resterende maanden retour via de educatieve dienstverlener.

    Is de normering van de toetsen in de tijdelijke toetssoftware gelijk aan de huidige toetssoftware?

    Ja, deze is gelijk en kan niet aangepast worden.

    Wat is het verschil in de weergave van het resultaat tussen de huidige en de tijdelijke toetssoftware bij de spellingtoetsen van Taal actief 4?

    In de huidige software zie je welke fout het kind maakt (en om welk onderliggend doel het gaat). In de tijdelijke toetssoftware zie je of het kind een goed of fout antwoord heeft gegeven. Daarbij is het niet mogelijk om te zien welk doel hieronder ligt.

    Kan ik de resultaten uit de tijdelijke toetssoftware exporteren?

    Ja, het is mogelijk een export te maken. Dit kan op 3 manieren: alle resultaten, de resultaten per toets of de resultaten per toets per leerling. Dit is een bestand dat je in excel kunt importeren.

    Kan ik in de tijdelijke toetssoftware via de digibordsoftware de toetsvragen laten zien in de klas?

    Nee, dat is niet mogelijk. Je kunt de toetsvragen direct vanuit de toetsomgeving via je eigen apparaat (tablet, computer, chromebook, etc.) tonen.

    De tijdelijke toetssoftware is niet vergelijkbaar met de huidige toetssoftware. Het is een tijdelijke oplossing. Wordt de toetssoftware nog verbeterd in de toekomst?

    Momenteel werken we hard aan een nieuw toetsplatform waarop in schooljaar 2021/2022 digitale toetsen kunnen worden afgenomen. De toekomstige digitale toetsen van Malmberg in het nieuwe toetsplatform zullen verschillende functionaliteiten bevatten die je kent van de huidige toetssoftware. De digitale toetsen zullen geïntegreerd worden in het Bingel-platform en de mogelijkheid bieden om leerresultaten uit te wisselen met een leerlingvolgsysteem.

    Kan ik in de tijdelijke toetssoftware instellen welke toetsen beschikbaar zijn voor de leerlingen en welke niet?

    Ja, dat is nog steeds mogelijk. Het verschil met de huidige software is dat je de toetsen per leerling of groep nu inplant door per toets een tijdslot te selecteren.

    Wat ziet het kind in de tijdelijke toetssoftware op het moment dat de leerkracht toetsen inplant?

    Het kind ziet alle toetsen die de leerkracht heeft ingepland. Wij adviseren daarom dat je per blok of thema toetsen inplant, zodat het kind alleen de toetsen van het betreffende thema ziet. Als je voor alle toetsen dezelfde ingangsdatum hanteert, kan het kind al deze toetsen starten.

    Welke mogelijkheden zijn er in de tijdelijke toetssoftware om één overzicht te krijgen van de toetsen?

    Je kunt een export maken van de resultaten van alle afgenomen toetsen, van de resultaten per toets of van de resultaten per leerling per toets.


    In de software zie je hoe elke kind de toets heeft gemaakt: je ziet de score O/V/G, je ziet het aantal punten van het totaal, je ziet het % goed. Ook zie je, indien aanwezig, de scores op leerdoelniveau. Er is geen klassikaal overzicht van de scores op de leerdoelen.

    Krijg ik in de tijdelijke toetssoftware één resultatenoverzicht van de resultaten per methode? (Bijvoorbeeld: wat zijn de resultaten per groep of kind bij Taal actief?)

    Nee, de resultaten worden getoond per onderdeel van de methode. Taal en spelling staan dus niet in één overzicht. Je hebt een overzicht van je digitale toetsen in de toetssoftware en je vindt in de Resultatenmonitor de resultaten van de foliotoetsen en eventuele observaties. Werk je met de oefen- of verwerkingssoftware, dan vind je de resultaten hiervan in Bingel.

    Hoe geef ik in de tijdelijke toetssoftware de kinderen inzicht in de resultaten van de toets?

    Je kunt er als leerkracht voor kiezen om de resultaten per kind of groep vrij te geven. Het kind ziet dan het resultaat van de toets en de resultaten op leerdoelniveau. Het kind kan geen vragen inzien.

    Kan ik in de tijdelijke toetssoftware toetsvragen opvragen als ik met een kind de toets evalueer?

    Ja, je kunt vanuit de toetssoftware de vragen en antwoorden per kind oproepen en je scherm delen met het desbetreffende kind.

    Over welke functionaliteiten beschikt een kind in de tijdelijke toetssoftware als hij of zij een toets maakt?

    Een kind ziet één vraag per scherm en het aantal vragen in de toets. Het kind kan vragen overslaan en daar later op terugkomen. Niet ingevulde vragen worden rood weergegeven onder in het scherm.

    Toon alle gestelde vragen

    Ik kan niet inloggen op Mijn Malmberg

    Heb je al een account voor Mijn Malmberg?
    Ja?
    Vraag dan een nieuw wachtwoord aan.
    Nee?
    Schrijf je dan gratis in op Mijn Malmberg.

    Ik kan niet inloggen in Bingel

    Ik kan niet inloggen in Bingel

    Als een leerkracht of leerling inlogt in Bingel (om toegang te krijgen tot de methodesoftware), dan is het goed om te weten dat voor- en achternaam verplichte velden zijn. Zijn deze velden niet gevuld in het leerlingadministratiesysteem (LAS) of in Basispoort, dan krijg je de volgende foutmelding: ”Oeps, je hebt geen toegang tot deze pagina”.


    Om succesvol in te loggen is het belangrijk dat je als ICT-coördinator de gegevens van de leerkracht of leerling controleert en indien nodig aanpast in het bronbestand. Er zijn twee mogelijkheden om dit te doen.

    1. Via het leerlingadministratiesysteem (LAS). Het duurt dan maximaal twee dagen voordat inloggen mogelijk is in Bingel.
    2. Rechtstreeks importeren in Basispoort met de XML-maker. Het duurt dan maximaal één dag voordat inloggen mogelijk is in Bingel. Dit heeft te maken met het synchroniseren van de gegevens tussen de verschillende systemen.

      Ik krijg de foutmelding "Oeps, je hebt geen toegang tot deze pagina" als ik op Bingel klik in Basispoort.

      We zien onze licentie niet terug in Basispoort

      Deze melding krijg je als Bingel niet de juiste gebruikersgegevens heeft gekregen vanuit Basispoort.

      Om in te kunnen loggen op Bingel, zijn de velden 'voornaam' en 'achternaam' verplicht. Als deze niet gevuld zijn in Basispoort, kun je niet inloggen op Bingel. Als je deze melding krijgt, controleer dan de gegevens in je Leerlingadministratiesysteem. Als je de gegevens hebt aangepast, duurt het maximaal 2 dagen voordat dit in de Malmbergomgeving wordt overgenomen.

      Werk je voor de invoer van gebruikersgegevens in Basispoort met de XML-maker, dan kun je de aanpassingen daarmee doorvoeren. Een handleiding hiervoor vind je op info.basispoort.nl.

      Toon alle gestelde vragen

      Afstandsonderwijs

      Hoeveel kan ik van de kinderen vragen in deze periode? (Wat is de juiste balans tussen werken aan schoolwerk en vrij zijn)

      Het is een feit dat de oefenstof zoals die op school wordt aangeboden, in een thuissituatie nooit op dezelfde manier aangeboden kan worden. Maak keuzes binnen de leerlijnen en laat de lessen en opdrachten niet langer dan 15 tot 20 minuten duren. De concentratie en motivatie in een thuissituatie zijn immers anders dan op school.

      Het is van belang dat ouders geen trainingskamp maken van het thuisonderwijs. Biedt opdrachten aan voor thuis met doelen die in de klas al behandeld zijn, om ze te herhalen en te consolideren. Dat kan bijvoorbeeld met de oefensoftware die voor thuis beschikbaar is. Als thuis niet alle stof behandeld is binnen de gestelde oefentijd, is dat helemaal niet erg. Een terugkoppeling naar de leerkracht dat het moeizaam ging is dan voldoende. Kinderen moeten zich thuis veilig en vertrouwd blijven voelen met de leerstof.

      Wat zijn de hard- en software-eisen voor het gebruik van de Malmberg-software?

      Alle hard- en software-eisen vind je op deze pagina.

      Welke software is er beschikbaar voor thuis?

      Voor de producten op deze pagina is thuisinlog mogelijk. Dit geldt alleen voor producten waarvoor je een licentie hebt. Dit is de software die je ook in de klas gebruikt.

      Gebruik je het product nog niet en wil je toch gebruikmaken van de software, vraag dan een proeflicentie aan. Houd hierbij rekening met het feit dat een deel van de producten naar een nieuw platform zijn gemigreerd. Lees er hier meer over. Deze software ziet er niet meer hetzelfde uit als tijdens de vorige lockdown en zullen dus ook extra kennis, kunde en voorbereiding vragen van jou als leerkracht.

      Hoe maak ik software voor thuis beschikbaar?

      Activeer eerst de software voor thuisgebruik in Basispoort. Lees op de site van Basispoort hoe je dit doet.

      Bekijk in de handleiding van de betreffende software of het nodig is om een handeling te doen voordat je leerlingen kunnen werken met de software.

      Houd er rekening mee dat een deel van de producten naar een nieuw platform zijn gemigreerd i.v.m. het stoppen van de Flash-technologie december 2020. Lees er hier meer over. Deze software ziet er niet meer hetzelfde uit als tijdens de vorige lockdown en zullen dus ook extra kennis, kunde en voorbereiding vragen van jou als leerkracht.

      Ik gebruik jullie methode niet, maar wil nu toch graag gebruikmaken van de software voor thuis. Kan dat?

      Ja, dat kan. Vraag dan een proeflicentie aan. Houd er hierbij wel rekening mee dat een deel van de producten naar een nieuw platform zijn gemigreerd. Lees er hier meer over. Deze software ziet er niet meer hetzelfde uit als tijdens de vorige lockdown en zullen dus ook extra kennis, kunde en voorbereiding vragen van jou als leerkracht.

      Zijn er instructievideo’s beschikbaar bij de methodes?

      Nee, we bieden geen instructiefilmpjes aan. De reden hiervoor is dat we de rol van de leerkracht als cruciaal zien. De leerkracht maakt het verschil. Dat weten we vanuit de praktijk en dat komt uit verschillende onderzoeken naar voren (Hattie 2014, Marzano 2010, 2012).


      Bij Malmberg maken we leeroplossingen en kennen we de kracht van goede methoden en materialen. Tegelijkertijd weten wij ook dat wij die kennis niet over kunnen brengen zoals de leerkracht dat kan. Jij als leerkracht kent de kinderen het beste. Je weet hoe een kind vordert op de leerlijn, maar ook welke aanpak en benadering het best past bij een individueel kind. Dat maakt het vak van leerkracht in onze optiek van het type vakmanschap dat je niet zo maar vervangt door een digitale instructie van een uitgeverij.

      Mag ik zelf instructievideo’s opnemen met gebruikmaking van het materiaal van Malmberg?

      Zelf instructiefilmpjes maken voor je klas zorgt ervoor dat je contact met de kinderen houdt. Daarnaast kun je ook digitaal inspelen op pedagogische behoeften van je groep. Ze herkennen jouw ritme in het lesgeven en je kan ook digitaal aandacht besteden aan behoeften van de groep.

      Zorg wel dat je instructiefilms publiceert op een gesloten kanaal op YouTube of Facebook, waarop kinderen zich moeten abonneren om de filmpjes te zien. We vragen je de filmpjes te verwijderen als de situatie weer is genormaliseerd.

      Zijn de antwoordenboeken beschikbaar voor kinderen om zelf of met de ouders na te kijken?

      De antwoordenboekjes zijn er voor de leerkracht. Zo hou jij in de hand wat, wanneer en hoe de opdrachten worden gemaakt. Om zo vanuit de te maken opdrachten in te kunnen spelen op de onderwijsbehoeften van ieder kind. Ook op afstand hou je grip op het leerproces.

      Hoe ga ik om met afstandsonderwijs voor kleuters (Kleuterplein)?

      De essentie van de ontwikkeling van een jong kind ligt in spel. Doelen worden altijd in samenhang met andere doelen aangeboden. In deze onzekere tijd is het juist voor jonge kinderen van belang dat er voldoende ruimte en aandacht is voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. We bieden handreikingen om aandacht te geven aan tussendoelen in samenhang met activiteiten voor de sociaal-emotionele ontwikkeling.

      Wat doet Malmberg om zich voor te bereiden op een eventuele sluiting van scholen?

      Ook als Malmberg houden we de maatregelen van de overheid en veiligheidsregio’s nauwlettend in de gaten. Wij acteren constant op deze maatregelen en op wat er speelt in het onderwijsveld. Mochten er nieuwe maatregelen aangekondigd worden, die invloed hebben op de manier van onderwijs geven, informeren we je verder via deze pagina.

      Toon alle gestelde vragen

      Kom je er niet uit?





      Bel ons

      We zijn er voor je op werkdagen van 8.00 - 17.00 uur voor vragen over inloggen, storingen en onderhoud. Vanaf 8.30 uur kun je terecht voor andere vragen

      Bel ons op 073 628 8722



      Bel ons

      We zijn er voor je op werkdagen van 8.00 - 17.00 uur voor vragen over inloggen, storingen en onderhoud. Vanaf 8.30 uur kun je terecht voor andere vragen

      Bel ons op 073 628 8722