De letter centraal
Lijn 3 stelt de letter centraal en leert kinderen écht lezen. En dat gaat verder dan alleen het herkennen van een woordbeeld. Dankzij de wandkaarten en letterfilmpjes raken de kinderen snel vertrouwd met de letters.
Met Lijn 3 leren kinderen niet alleen letters en woorden, maar ontdekken ze ook de wereld om hen heen. De letter staat centraal in deze methode, die met prikkelende thema’s inspeelt op de belevingswereld van kinderen. Deze nadruk op beleven en ontdekken zorgt voor bovengemiddelde leerresultaten.
Ben je toe aan een nieuwe lesmethode? Dan is het zaak om het proces grondig én vlot te doorlopen. Deze visuele route laat op een leuke wijze zien welke service en hulpmiddelen er worden aangeboden tijdens het keuzeproces. Wij helpen je op weg om tot de juiste beslissing te komen.
Tip: De gloednieuwe Routeplanner is er ook in posterformaat. Print de plaat uit en hang ‘m op in de lerarenkamer, dan profiteren je collega’s er ook van.
Lijn 3 stelt de letter centraal en leert kinderen écht lezen. En dat gaat verder dan alleen het herkennen van een woordbeeld. Dankzij de wandkaarten en letterfilmpjes raken de kinderen snel vertrouwd met de letters.
Met prikkelende thema’s speelt Lijn 3 in op de nieuwsgierigheid van kinderen. Ze ontwikkelen lees- en taalvaardigheden terwijl ze de wereld ontdekken.
Lijn 3 heeft diverse werkvormen voor samenwerkend leren. Alle kinderen lezen uit hetzelfde boek met een unieke dubbele leeslijn. Bovendien heeft elke leesles een gezamenlijke start en afsluiting.
In deze introductievideo laten we in vogelvlucht zien waar Lijn 3 voor staat. De informatiebrochure geeft je een uitgebreide indruk van:
Klik op één van de tabs hieronder om meer te lezen over dat onderwerp.
Lijn 3 stelt de letter centraal. Zo leren kinderen écht lezen, in plaats van alleen een woordbeeld herkennen.
Op de wandkaarten vind je de nieuwe letter met bijbehorende afbeeldingen. De letterfilmpjes presenteren de letters op een aansprekende manier met beeld en geluid.
In groep 3 wordt de wereld van kinderen steeds groter. Ze gaan zich afvragen hoe dingen werken.
Lijn 3 speelt hierop in met thema’s die aansluiten op de nieuwsgierigheid van kinderen. Ze ontwikkelen lees- en taalvaardigheden terwijl ze de wereld ontdekken.
Kinderen zijn actiever als ze in kleine groepjes werken. Daarom heeft Lijn 3 vijf verschillende werkvormen voor samenwerkend leren.
Aan het begin van het schooljaar werken kinderen vooral in tweetallen, later ook in grotere groepjes. Want samen leren lezen leidt tot meer betrokkenheid en meer rendement.
Alle kinderen lezen uit hetzelfde boek met een unieke dubbele leeslijn. Bovendien heeft elke leesles een gezamenlijke start en afsluiting. De 8 leerlijnen zijn lezen, spelling, woordenschat, leesbevordering, mondelinge communicatie, begrijpend luisteren, stellen en wereldoriëntatie.
Lijn 3 sluit uitstekend aan op de tussendoelen van het kleuteronderwijs. Ook de overgang naar de volgende groepen is logisch en soepel.
Kinderen maken kennis met alle onderwerpen van groep 4 en verder: taal, spelling, begrijpend lezen, studerend lezen en voortgezet technisch lezen.
Lijn 3 bestaat uit 12 thema’s van 3 weken. Elk thema heeft hetzelfde lesschema.
Dit schema volgt de signaleringsmomenten van het ‘Protocol leesproblemen en dyslexie’. De uitloopweken geven je ruimte om de planning naar eigen inzicht aan te passen.
Lijn 3 werkt met 3 verschillende instructie- en verwerkingsniveaus. Alle kinderen profiteren van de gezamenlijke start en afsluiting.
De betere lezers gaan na een korte instructie gelijk aan de slag. De ‘risicolezers’ krijgen extra instructie in kleine groepjes. Zo haal je het beste uit ieder kind.
In Lijn 3 is expliciete aandacht voor spelling. Aanvankelijk lezen is namelijk nauw verwant aan spellen. Wanneer kinderen letters leren lezen, willen ze die daarna ook schrijven.
Maar spelling en lezen vereisen wel een verschillende aanpak. Daarom heeft Lijn 3 aparte spellinglessen. Het lesmodel is gericht op oefening en instructie van de leerkracht.
Kennis van woorden bepaalt voor een belangrijk deel het succes van kinderen op school. Lijn 3 besteedt daarom veel aandacht aan woordenschat.
In de aparte woordenschatlessen leren kinderen nieuwe woorden in de context van het thema. We gebruiken hierbij de beproefde vierfasendidactiek: voorbewerken, semantiseren, consolideren en controleren.
Lezen leer je het best door veel te oefenen. In Lijn 3 is daarom veel aandacht voor leesbevordering. Zo krijgen kinderen plezier in lezen en gaan ze het vanzelf meer doen.
Elk thema heeft een les leesbevordering. Kinderen praten met elkaar over boeken en leren over tekstsoorten.
Mooie verhalen, fraaie illustraties en uiteenlopende soorten tekst: allemaal draagt het bij aan het leesplezier van kinderen. De lees- en prentenboeken zijn dan ook speciaal voor Lijn 3 geschreven door gerenommeerde kinderboekenschrijvers.
Benieuwd hoe het lesmateriaal van Lijn 3 eruitziet? Bekijk dan de bladerboeken hieronder.
De complete boeken inzien en beoordelen? Bestel de zichtzending voor een goede eerste indruk.
Meer weten over deze methode?
Vraag alles wat je wilt weten over deze methode, we helpen je graag. Je kunt een vrijblijvende afspraak inplannen met de methodespecialist in jouw regio om samen door de methode te gaan. Kijk in de agenda en plan een afspraak in wanneer het jou uitkomt.
De beste manier om de methode te ervaren, is door zelf het lesmateriaal in handen te hebben. Daarnaast kun je alvast inzicht krijgen in wat de software allemaal kan. Vraag nu snel je zichtzending en proeflicentie aan. Je kunt de methode hiermee 3 maanden gratis uitproberen.
Onze methodespecialisten staan voor je klaar op elk moment, wanneer het jou uitkomt. Bel ons of maak eenvoudig een afspraak in onze online agenda. Dan komen we langs bij jou op school en kijken we samen naar de specifieke situatie.
Bij Malmberg ontwikkelen we leermethoden en ondersteunen we leraren om het beste onderwijs te geven, zodat leerlingen het beste uit zichzelf halen.
Om te ontdekken of Lijn 3 past bij jouw school, kun je de
methode 3 maanden gratis uitproberen met het materiaal in de zichtzending.
De materialen van Lijn 3 bestel je via de partners van Malmberg: Heutink, Reinders en de Rolf groep. Zij kunnen helpen bij je bestelling en leveren uit voorraad. Ook de softwarelicenties bestel je via je educatieve dienstverlener.
Bekijk de catalogus voor een overzicht van de materialen bij Lijn 3.
Het platform voor de leraar van vandaag. Je leest er niet alleen het beste nieuws over onderwijs, tips en blogs van experts en leraren zoals jij. Maar ook lesideeën en handige materialen bij Lijn 3. Haal eruit wat voor jou relevant is!
Vraag alles wat je wilt weten over de benodigde materialen of het starten met de methode, we helpen je graag. Je kunt een vrijblijvende afspraak inplannen met de methodespecialist in jouw regio. Kijk in zijn of haar agenda en plan een afspraak in wanneer het jou uitkomt.
Wij zijn blij met jou als klant. Daarom willen we je de beste service en ondersteuning bieden. Voordat het nieuwe schooljaar start, sturen we je een handige checklist toe, zodat je probleemloos aan de slag kunt gaan. Onze klantenservice – beoordeeld met een 9! – staat elke werkdag voor je klaar. Ook kun je de kennisbank raadplegen voor al je vragen. Gedurende het gehele schooljaar sturen we je handige tips & tricks om alles uit je lesmethode te halen en ontwikkelen we lessuggesties bij jouw vak.
Je wilt alles uit de methode halen. Dat is logisch. Om je hierbij te begeleiden bieden we gedurende het schooljaar diverse trainingen en webinars aan. Kijk in het actuele overzicht welke trainingen en webinars er worden aangeboden.
Het platform voor de leraar van vandaag. Je leest er niet alleen het beste nieuws over onderwijs, tips en blogs van experts en leraren zoals jij. Maar ook lesideeën en handige materialen bij Lijn 3. Haal eruit wat voor jou relevant is!
Vind je het belangrijk om mee te denken over ontwikkelingen binnen het onderwijs? Neem dan deel aan het Malmberg Scholenpanel en geef je mening over onderwijsthema’s en over (toekomstige) Malmberg lesmethodes. Het Scholenpanel bestaat uit personen die werkzaam zijn in het onderwijs en die regelmatig meedoen aan (online)onderzoek. De panelleden worden via e-mail uitgenodigd om een korte vragenlijst in te vullen of om een bijeenkomst bij te wonen. Deelname is nooit verplicht.
Wil je het optimale uit je lesmethode halen? Ben je op zoek naar digitale vernieuwingen of heb je behoefte aan extra verdiepingen op maat? Maak dan geheel gratis en vrijblijvend een afspraak met jouw eigen methodespecialist.
Neem contact op met de methodespecialist in jouw regio. Je kunt direct een afspraak plannen in zijn of haar agenda.