Kennismakings-spelletjes Kennismakings-spelletjes

Kennismakingsspelletjes

Een goede sfeer in de groep, daarmee staat of valt het schooljaar. juf selecteerde de leukste kennismakingsactiviteiten. Dit is onze top 5.

*Tentoonstelling over onszelf

Maak met de kinderen een ‘tentoonstelling over onszelf.’ Laat iedereen een voorwerp meenemen dat belangrijk is voor hem of haar. Geef de voorwerpen een mooie plek in de klas. Maak er kaartjes bij waarop staat van wie het is en waarom het is meegenomen. Natuurlijk voegt de juf of meester zelf ook iets aan de tentoonstelling toe.
Bijvoorbeeld: een hockeystick, een voederbak van het konijn, een foto van oma, een gevonden steen.

*Het geheim van de juf

Verzin een geheim. Iets wat de kinderen niet van je weten. De kinderen krijgen een week lang de tijd om jou het geheim te ontfutselen. Als ze dat lukt, wacht een beloning. Hints kunnen de kinderen verdienen door rekenvraagstukken en andere puzzels op te lossen. En soms vliegt er ineens een briefje met een hint door de klas... Lukt het de kinderen om samen te werken en de hints te delen? Is jouw geheim binnen een week ontrafeld?
Voorbeelden van een geheim: je leeftijd, je spinnenangst, dat je vroeger heel slecht in tekenen was, je verslaving aan spekjes, dat je binnenkort gaat verhuizen en je roze behang wilt maar je man niet...

*Groepsmagazine

Deel de groep in tweetallen. Laat de leerlingen elkaar interviewen. Typ deze interviews uit (of laat ze uittypen) en maak er een ‘tijdschrift’ van. Een leuke cover is zo gemaakt met een nieuwe klassenfoto. Vergeet niet de juf of meester ook te laten interviewen!
Vraagsuggesties: Wat doe je het liefst op school? Wat vind je makkelijk? Waarmee wil jij anderen dit jaar helpen? Weet je al wat je later wilt worden? Wat doe je na schooltijd? Waar kijk je naar uit?

*Ik houd van...

De kinderen zitten in de kring. Je zegt ‘ik houd van... chocolade.’ Je gaat staan als je het zegt. Kinderen die ook van chocolade houden, gaan ook staan. Als iedereen weer zit, is de beurt aan het kind links van de juf of meester. Hij of zij zegt ‘ik houd van...’ en vult dat aan. Bijvoorbeeld: voetballen. De kinderen die daar van houden gaan staan. Zo kunnen kinderen zien dat zij dezelfde smaak of hobby hebben als anderen in de klas.
Je kunt de kinderen voorbereiden op het kringspel door eerst klassikaal vragen te stellen: wat is je lievelingskleur? Wat is je lievelingsdier? Wat eet je heel graag? Waar kijk je graag naar op de televisie? De kinderen denken na over het antwoord, maar laten het antwoord nog niet aan hun klasgenoten weten.

In de rij...!

Geef de kinderen verschillende opdrachten waarbij ze op volgorde in de rij moeten staan. Bijvoorbeeld: ‘Ga op lengte staan. De kleinste van de klas gaat bij de deur staan, de grootste bij mijn bureau.’ Als het goed gaat, kun je het spannender maken door een stopwatch te gebruiken. De klas moet dan binnen de gestelde tijd in de juiste volgorde staan. Andere mogelijkheden: de afstand van school naar huis, alfabetische volgorde van voor- of achternaam, wie het eerst en het laatst jarig is, aantal broers en zussen.

Volg Juf en praat mee

3.904 volgers
3.410 likes
1.917 volgers
juf@malmberg.nl

Mijn Malmberg & Juf

Altijd actueel lesmateriaal. Direct inzetbaar in de les. Gratis bij uw Malmberg methode. U hoeft alleen de lessen uit te printen en uit te delen. Plus juf magazine 2x per jaar bij jou op school!

Naar Mijn Malmberg