FAQ's

Op deze pagina vindt u een overzicht van de meest voorkomende vragen over JUMP.
Staat uw vraag en antwoord hier niet bij?
Neemt u dan contact op met de helpdesk voortgezet onderwijs.

Inloggen en activeren

Gebruikersondersteuning JUMP

Planning
Assessment
Overig
  • Is de uitleg in JUMP ook in het Engels (doeltaal=voertaal)?
    Ja, maar van belangrijke concepten die voor leerlingen erg lastig zijn om te begrijpen, bieden we ook een Nederlandstalige uitlegvariant aan.
  • Zijn alle vragen meerkeuze?
    Nee, het zijn allerlei vraagsoorten: o.a. meerkeuze, sleepvragen en invulvelden.
  • Beginnen leerlingen altijd met theorie of met een opgave?
    Met een opgave. Hier is bewust voor gekozen, omdat u als docent vaak in de klas de theorie eerst behandeld hebt. Nog meer theorie zou verwarrend zijn voor een leerling.
    U kunt dit als docent ook niet aanpassen. De eerste oefening is altijd vast. Wat daarna komt bepaalt het systeem. Het tweede onderdeel kan theorie zijn, maar kan ook een oefening zijn.
  • Zijn de invulvelden hoofdlettergevoelig?
    Ja.
  • Worden er verschillende leerstijlen toegepast in JUMP?
    In deze adaptieve applicatie worden leerlingen juist niet in een bepaalde leerstijl ingedeeld. We bieden meerdere varianten van instructie en verwerking aan. Leerlingen (met verschillende leervoorkeuren en leerstijlen) krijgen zodoende het lesmateriaal aangeboden met een instructie die op dat moment voor hem persoonlijk het meest geschikt is. Het kan zijn dat de ene leerling een visuele uitleg krijgt bij een bepaald onderwerp en een andere leerling bij hetzelfde onderwerp een tekstuele uitleg krijgt.
  • Waar in JUMP zit de knop ‘Resultaten opslaan’?
    In JUMP zit geen knop ‘resultaten opslaan’. Als een leerling stopt met werken en de browser sluit, worden zijn resultaten automatisch opgeslagen. Let op: wanneer een leerling midden in een oefening stopt met werken, begint hij de volgende keer weer vooraan in de oefening waar hij mee bezig was. JUMP slaat alleen in zijn geheel gemaakte oefeningen op.
  • Waarom wordt er geen beginuitleg gegeven bij de start van een grammaticaonderdeel?
    Op basis van adaptiviteit bepaalt JUMP of de leerling extra uitleg nodig heeft om het grammaticaonderdeel te behalen. Een leerling kan eerst laten zien of hij een onderwerp beheerst door een oefening te maken. Als dit niet goed gaat, zal de leerling automatisch theorie krijgen. Mocht een leerling wel behoefte hebben om te beginnen met theorie, dan kan hij via het laatste kaartje in de planning met de naam: ‘still not tired of English grammar’ naar het totaaloverzicht, daar de smaak selecteren en de theorie bekijken.
  • Waarom krijgt een leerling tijdens het oefenen soms ook oefeningen uit een ander onderwerp?
    JUMP is een adaptief leermiddel, dat gebaseerd is op een structuur van verwante grammatica-onderwerpen. Hierdoor kan een leerling die moeite heeft met een bepaald onderwerp, geholpen worden door oefeningen of theorie van een verwant (voorwaardelijk) onderwerp.
  • Kan ik als docent zien wat de leerling heeft gemaakt in de playground (Still not tired of…)?
    Nee, als de leerling werkt via de complete lijst met onderwerpen, worden er geen scores opgeslagen en naar het dashboard van de docent gestuurd. De leerling werkt hier ook niet adaptief. De adaptiviteit werkt alleen als de leerling via de to-do-lijst werkt.
  • Voegen jullie ook nieuwe vragen toe aan JUMP om herhaling te voorkomen?
    Er zijn extra veel oefeningen van belangrijke, lastigere onderwerpen opgenomen in JUMP. Knewton meet daarnaast of de leerling de oefening al eerder heeft gemaakt. Knewton meldt ons als de oefeningen regelmatig op zijn. Dan kunnen we daarop acteren.
  • Worden leerlingen afgerekend op spelling?
    Alleen bij vragen waar een juiste spelling relevant is. Gaat hem om het kennen van het begrip, dan bijvoorbeeld niet.
  • Kunnen leerlingen gebruik maken van een spellingscheck?
    Nee, we vinden dat leerlingen – ook dyslectische leerlingen – juiste spelling moeten leren. Bij opdrachten waar spelling niet belangrijk is, krijgen ze echter wel gesloten vragen.
  • Waarom vinden leerlingen het oefenen met Jump leuker?
    O.a. door het gamification element. Ze verdienen ijsbolletjes. En dat niet alleen: ze kunnen alle bolletjes halen, ze hoeven daarvoor niet oneindig vast te lopen en dezelfde vragen keer op keer te herhalen. Het systeem speelt ook in op wat de leerling nodig heeft; welke oefening, maar ook of dit in de vorm van een plaatje, animatie, tabel of tekst is.
  • De data die we met onze leerlingen aanleveren komt in jullie systeem terecht. Wat gebeurt daarmee?
    Deze data is niet gekoppeld aan de naam van leerlingen, het is geanonimiseerd. We kunnen informatie dus niet koppelen aan specifieke leerlingen. Dit geldt niet alleen voor JUMP. Het privacy statement geldt voor al onze producten. En voor alle digitale producten van alle uitgeverijen die aangesloten zijn bij de GEU, de VO raad en de PO raad.
  • Kunnen leerlingen van tevoren de theorie nog raadplegen?
    Ja, op elk moment kunnen leerlingen via de playground (Still not tired off..) per smaakje met de button linksonder de theorie erbij pakken.

Gepersonaliseerd leren



Over gepersonaliseerd leren

Terug naar bovenTerug naar boven

Hoe wordt de volgorde van onderwerpen bepaald?

Terug naar bovenTerug naar boven

Wat levert adaptief leren mij op?

Terug naar bovenTerug naar boven

Hoe ga ik van start? Klas aanmaken en planning bepalen

Terug naar bovenTerug naar boven

Waar kan ik als docent de oefeningen en theorie bekijken?

Terug naar bovenTerug naar boven

Hoe monitor ik als docent de voortgang van mijn leerlingen?

Terug naar bovenTerug naar boven

Hoe gaat een leerling aan de slag?

Terug naar bovenTerug naar boven

Wat ziet een leerling in zijn adaptieve pad?

Terug naar bovenTerug naar boven

Doet u mee aan ons onderzoek?

Terug naar bovenTerug naar boven

Whitepaper

'Intrinsieke motivatie leerling neemt significant toe bij adaptief leren.'
Gratis downloadGratis download
Heeft u nog vragen? U kunt onze helpdesk bereiken via 073 628 8766 of via helpdesk.vo@malmberg.nl.
Een moment geduld aub...
Uw winkelwagen is nog leeg.