Take Care - de actuele en praktijkgerichte lesmethode Verzorgende IG voor het mbo

Take Care is een nieuwe methode ViG en MZ voor het mbo niveau 3 die vanaf het schooljaar 2015-2016 beschikbaar is. Take Care sluit volledig aan bij de nieuwe kwalificatiedossiers voor september 2016 en bij de veranderingen in de zorgmarkt.

Met servicegerichtheid, resultaatgerichtheid en integraliteit als belangrijke pijlers worden de toekomstige care-medewerkers met Take Care zo goed mogelijk voorbereid op de huidige én toekomstige werkpraktijk.

ROC A12/Het Perron over Take Care

Bekijk wat Peter Bos, docent aan het ROC A12/ Het Perron in Veenendaal, en zijn studenten vinden van de nieuwe zorgmethode Take Care.

Lees meer over:



Visie op zorgonderwijs

In de zorgverlening is een enorme transitie gaande. De cliënt is mondiger geworden en stelt zich in toenemende mate op als klant. Het netwerk van de cliënt gaat een grotere rol spelen. De overheid trekt zich terug. De zorg reorganiseert en professionals krijgen een aanvullende en meer regisserende rol.

Daarmee verandert ook de opleidingsvraag. Hier ligt een mooie uitdaging voor het mbo, waar Take Care graag op aansluit.
Terug naar bovenTerug naar boven


Verrijkt curriculum

De inhoud van Take Care is primair gebaseerd op het kwalificatiedossier 2015-2016. De leerstof is verrijkt met innovatieve elementen uit kwaliteitsdocumenten en competentieprofielen van de branche. Take Care bevat actuele onderwerpen zoals technologie in de zorg, het interesseren van cliënten voor je dienstverlening, het contracteren van cliënten en het voorbereiden van de cliënt op vertrek.

De leerstof is in relatief kleine leerstofeenheden verdeeld. Elke opleidingsinstelling kan het eigen curriculum ermee vullen. De opbouw waarin Malmberg Take Care aanbiedt is gebaseerd op het realistische principe: de leerstofeenheden volgen de route van de cliënt bij de zorgaanbieder.
Terug naar bovenTerug naar boven



Onderwijskundig concept

In Nederland werken veel opleidingsinstellingen vanuit het constructivistisch gedachtegoed. Ook Take Care doet dat. De studenten worden uitgedaagd tot het verbinden van nieuwe kennis aan oude kennis en tot het ontwikkelen van nieuwe concepten. ‘Afkijken en nadoen’ is niet voldoende. Take Care bevat veel activerende werkvormen. Dat zijn leeractiviteiten die een onderzoekende houding stimuleren en die aanzetten tot nadenken, zoeken, uitvinden, doen.

De verhouding tussen de verschillende onderdelen van de methode is te typeren met behulp van het 4C/ID-model van J. van Merrienboer. In dat model staat de toepassing centraal. Praktijkoefening in verschillende vormen wordt ondersteund door middel van theorie in verschillende vormen.
Terug naar bovenTerug naar boven


Centrale rol voor praktijkopdrachten

Centraal staan de integratieve leertaken, in deze methode praktijkopdrachten genoemd. De beroepsgerichte ontwikkeling op de werkplek wordt door de praktijkopdrachten gestuurd en ondersteund. Begeleiders op de werkplek worden via de praktijkopdrachten uitgenodigd om doelgericht hun kennis over te dragen.
Terug naar bovenTerug naar boven


Meer weten over Take Care?

Maak dan direct een afspraak voor meer informatie.

Direct Doen:

Proeflicentie aanvragenProeflicentie aanvragen Afspraak makenAfspraak maken Factsheet Take CareFactsheet Take Care
Een moment geduld aub...
Uw winkelwagen is nog leeg.